Gå til innhold

Potetkoking

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Blir potetene fortest ferdig om de kokes med eller uten lokk? Er det noen forskjell, i det hele tatt? Jeg pleier å la det koke skikkelig under lokk, men dersom det er mer effektivt uten lokk, så skal jeg konvertere :P

Fortsetter under...

Skrevet

Damper du de på rist, må du ha lokk ellers så kokes de bare fra undersiden.

Koker du i vannet er det vel samme faen i starten hvertfall, men uten lokk mister du fortere vann.

Gjest Calóni
Skrevet

Damper du de på rist, må du ha lokk ellers så kokes de bare fra undersiden.

Koker du i vannet er det vel samme faen i starten hvertfall, men uten lokk mister du fortere vann.

Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd :P

Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten :P

Gjest humlemor
Skrevet

Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten :P

går fortere med lokk. holder all varmen og dampen inne i kjelen.

Angelica :o)
Skrevet

Forteste er å skrelle de og skjære de i biter. Da går det fort ;)

Skrevet

Tenker det er med lokk. For da koker det lissom overfra også.

Annonse

Skrevet

Trykkoker er svaret hvis det gjelder å få kortere koketid ;-)

Men de koster jo litt...

Skrevet

det går fortere om du koker de med lokk. Det er min erfaring værtfall..

Skrevet

Det er mer energieffektivt å koke med lokk. Dvs. du bruker mindre energi.

Ellers behøver ikke potetene å fosskoke. Det holder at det småbobler.

Gjest matmora
Skrevet

prøvd å koke i microen? del potetene i to,fyll en skål halvfull m vann, legg potetene i,sett på 3 min.snu potetene,sett på 3 min til.et tips jeg fikk.innstilling på micro varierer fra micro til micro.prøv deg fram.:)

Skrevet

Del potetene på _langs_ før koking, da holder de seg hele. Deler du dem på tvers så koker de bare i stykker. Har noe med retningen på fibrene å gjøre tror jeg. Det er helt sant, bare prøv!

Gjest Calóni
Skrevet

Del potetene på _langs_ før koking, da holder de seg hele. Deler du dem på tvers så koker de bare i stykker. Har noe med retningen på fibrene å gjøre tror jeg. Det er helt sant, bare prøv!

Dæven, her kommer husmoren til syne! *notere flittig*

Skrevet

*Printer ut og rammer inn*

Annonse

Skrevet

Kjappest i microen med eller uten vann. De må da ikke være tjukkere enn 5 cm noen vei, da de merkelig nok kokes innenfra og ut.

Bare nok vann til å dekke dem er best. Da går det trolig på 15 min etter at vannet koker. Like etter kan du benytte sjansen til å vaske ovnen, da det er mye damp og varme.

Uten vann må det stikkes huller i skallet, ellers kan de smelle og blir vrengt.

Er det mer enn en halvkilo til sammen, ville jeg kokt dem på vanlig måte.

Skrevet

Dr Jecyll & Mr Hyde?

Gjest Calóni
Skrevet

Kjappest i microen med eller uten vann. De må da ikke være tjukkere enn 5 cm noen vei, da de merkelig nok kokes innenfra og ut.

Bare nok vann til å dekke dem er best. Da går det trolig på 15 min etter at vannet koker. Like etter kan du benytte sjansen til å vaske ovnen, da det er mye damp og varme.

Uten vann må det stikkes huller i skallet, ellers kan de smelle og blir vrengt.

Er det mer enn en halvkilo til sammen, ville jeg kokt dem på vanlig måte.

Skal jeg stikke hull i eggene før jeg koker dem i microen også? :D

Hva koker jeg potetene i? Går sølvfolie bra, eller bør jeg bruke gladpack?

Gjest Calóni
Skrevet

prøvd å koke i microen? del potetene i to,fyll en skål halvfull m vann, legg potetene i,sett på 3 min.snu potetene,sett på 3 min til.et tips jeg fikk.innstilling på micro varierer fra micro til micro.prøv deg fram.:)

Takk for tips! Hva slags kokekar kan jeg bruke?

Skrevet

Skal jeg stikke hull i eggene før jeg koker dem i microen også? :D

Hva koker jeg potetene i? Går sølvfolie bra, eller bør jeg bruke gladpack?

Hold egg unna microen i det hele tatt. De oppfører seg som lumske eksplosive brennmaneter. Du kan riskere å få en sprut av glovarm eggehvite i øynene eller ansiktet. Pølser likedan, du kan få gloheit pølsemasse fra eksploderende pølse i trynet og bli grundig svidd eller øyeskade.

Selv et halvt egg eksploderer brått og uventet, med eller uten skall.

Aluminiumsfolie stopper bølgene, og lager flotte lyn og begynner ofte å brenne.

Plastfolie som ikke er beregnet på mikro kan avgi giftige stoffer og begynne å brenne.

Popkorn kan også ta voldsomt fyr om de kokes for lenge.

Skummel sak.

Gjest Calóni
Skrevet

Hold egg unna microen i det hele tatt. De oppfører seg som lumske eksplosive brennmaneter. Du kan riskere å få en sprut av glovarm eggehvite i øynene eller ansiktet. Pølser likedan, du kan få gloheit pølsemasse fra eksploderende pølse i trynet og bli grundig svidd eller øyeskade.

Selv et halvt egg eksploderer brått og uventet, med eller uten skall.

Aluminiumsfolie stopper bølgene, og lager flotte lyn og begynner ofte å brenne.

Plastfolie som ikke er beregnet på mikro kan avgi giftige stoffer og begynne å brenne.

Popkorn kan også ta voldsomt fyr om de kokes for lenge.

Skummel sak.

Jeg laget popcorn på fest en gang, og poppet de akkurat "perfekt" i mine øyne. Men da jeg såre fornøyd kom ut i stua med posen snudde alle seg mot meg, og et par stykker overfalt meg og kastet posen ut av vinduet og ned i snøen *humre*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...