Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Blir potetene fortest ferdig om de kokes med eller uten lokk? Er det noen forskjell, i det hele tatt? Jeg pleier å la det koke skikkelig under lokk, men dersom det er mer effektivt uten lokk, så skal jeg konvertere 0 Siter
Piraye Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Damper du de på rist, må du ha lokk ellers så kokes de bare fra undersiden. Koker du i vannet er det vel samme faen i starten hvertfall, men uten lokk mister du fortere vann. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Damper du de på rist, må du ha lokk ellers så kokes de bare fra undersiden. Koker du i vannet er det vel samme faen i starten hvertfall, men uten lokk mister du fortere vann. Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten 0 Siter
Gjest humlemor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten går fortere med lokk. holder all varmen og dampen inne i kjelen. 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten Forteste er å skrelle de og skjære de i biter. Da går det fort 0 Siter
Piraye Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten Tenker det er med lokk. For da koker det lissom overfra også. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten Trykkoker er svaret hvis det gjelder å få kortere koketid ;-) Men de koster jo litt... 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 det går fortere om du koker de med lokk. Det er min erfaring værtfall.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Det er mer energieffektivt å koke med lokk. Dvs. du bruker mindre energi. Ellers behøver ikke potetene å fosskoke. Det holder at det småbobler. 0 Siter
Gjest matmora Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 prøvd å koke i microen? del potetene i to,fyll en skål halvfull m vann, legg potetene i,sett på 3 min.snu potetene,sett på 3 min til.et tips jeg fikk.innstilling på micro varierer fra micro til micro.prøv deg fram. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Bare vanlig kasserolle og vann fra springen her i gården, er jeg redd Jeg bruker jo mer varme om jeg skal la det koke uten lokk, så det er vel energisparende å koke med. Men potetkoking tar så lang tid at jeg gjerne vil vite raskeste måten Del potetene på _langs_ før koking, da holder de seg hele. Deler du dem på tvers så koker de bare i stykker. Har noe med retningen på fibrene å gjøre tror jeg. Det er helt sant, bare prøv! 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Del potetene på _langs_ før koking, da holder de seg hele. Deler du dem på tvers så koker de bare i stykker. Har noe med retningen på fibrene å gjøre tror jeg. Det er helt sant, bare prøv! Dæven, her kommer husmoren til syne! *notere flittig* 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Dæven, her kommer husmoren til syne! *notere flittig* *Printer ut og rammer inn* 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Kjappest i microen med eller uten vann. De må da ikke være tjukkere enn 5 cm noen vei, da de merkelig nok kokes innenfra og ut. Bare nok vann til å dekke dem er best. Da går det trolig på 15 min etter at vannet koker. Like etter kan du benytte sjansen til å vaske ovnen, da det er mye damp og varme. Uten vann må det stikkes huller i skallet, ellers kan de smelle og blir vrengt. Er det mer enn en halvkilo til sammen, ville jeg kokt dem på vanlig måte. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Dæven, her kommer husmoren til syne! *notere flittig* Dr Jecyll & Mr Hyde? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Kjappest i microen med eller uten vann. De må da ikke være tjukkere enn 5 cm noen vei, da de merkelig nok kokes innenfra og ut. Bare nok vann til å dekke dem er best. Da går det trolig på 15 min etter at vannet koker. Like etter kan du benytte sjansen til å vaske ovnen, da det er mye damp og varme. Uten vann må det stikkes huller i skallet, ellers kan de smelle og blir vrengt. Er det mer enn en halvkilo til sammen, ville jeg kokt dem på vanlig måte. Skal jeg stikke hull i eggene før jeg koker dem i microen også? Hva koker jeg potetene i? Går sølvfolie bra, eller bør jeg bruke gladpack? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 prøvd å koke i microen? del potetene i to,fyll en skål halvfull m vann, legg potetene i,sett på 3 min.snu potetene,sett på 3 min til.et tips jeg fikk.innstilling på micro varierer fra micro til micro.prøv deg fram. Takk for tips! Hva slags kokekar kan jeg bruke? 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Skal jeg stikke hull i eggene før jeg koker dem i microen også? Hva koker jeg potetene i? Går sølvfolie bra, eller bør jeg bruke gladpack? Hold egg unna microen i det hele tatt. De oppfører seg som lumske eksplosive brennmaneter. Du kan riskere å få en sprut av glovarm eggehvite i øynene eller ansiktet. Pølser likedan, du kan få gloheit pølsemasse fra eksploderende pølse i trynet og bli grundig svidd eller øyeskade. Selv et halvt egg eksploderer brått og uventet, med eller uten skall. Aluminiumsfolie stopper bølgene, og lager flotte lyn og begynner ofte å brenne. Plastfolie som ikke er beregnet på mikro kan avgi giftige stoffer og begynne å brenne. Popkorn kan også ta voldsomt fyr om de kokes for lenge. Skummel sak. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hold egg unna microen i det hele tatt. De oppfører seg som lumske eksplosive brennmaneter. Du kan riskere å få en sprut av glovarm eggehvite i øynene eller ansiktet. Pølser likedan, du kan få gloheit pølsemasse fra eksploderende pølse i trynet og bli grundig svidd eller øyeskade. Selv et halvt egg eksploderer brått og uventet, med eller uten skall. Aluminiumsfolie stopper bølgene, og lager flotte lyn og begynner ofte å brenne. Plastfolie som ikke er beregnet på mikro kan avgi giftige stoffer og begynne å brenne. Popkorn kan også ta voldsomt fyr om de kokes for lenge. Skummel sak. Jeg laget popcorn på fest en gang, og poppet de akkurat "perfekt" i mine øyne. Men da jeg såre fornøyd kom ut i stua med posen snudde alle seg mot meg, og et par stykker overfalt meg og kastet posen ut av vinduet og ned i snøen *humre* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.