Gå til innhold

Elgsteik

Anbefalte innlegg

Gjest kokka
Skrevet

Har ei elgsteik jeg skal lage imorgen.

Har kjøpt rosenkål og brokkoli.

Tekte på marinade med olivenolje, rosmarin, einerbær og hvitløk...

Men trenger tips om steking, saus og evt andre ting..kan noen hjelpe, har aldri stekt ei så stor steik før, den er 6-7 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tips, men tips når den er klar til å spises, så kommer vi alle sammen.

Gjest Shira12
Skrevet

Kjører du? Så kan jeg drikke vin? ;-)

Gjest kokka
Skrevet

Hmm, har ikke plass ved spisebordet. Har bare plass til 12, og det blir vi imorgen! Derfor er det viktig at middagen blir perfekt!

Skrevet

Jeg foretrekker å langsteike elgsteiken. Setter den i ei langpanne i stekeovnen. Har litt vann i langpanna + litt løk skåret i båter og noen gulrotbiter + laurbær og evt. andre krydder.

Setter ovnen på 100 grader.

Setter inn steika på morgenen.

Har litt vann over steika innimellom, og lar den stå i gjerne 4-5 timer eller mer.

Da blir steika kjempemør og kjempegod.

Pass også på at du lar steika hvile minst 5 minutter, helst mer, før du begynner å skjære i den. Da vil saftene sette seg i kjøttet og ikke renne ut med en gang du skjærer.

Kos dere!!!

Skrevet

Som jubalong70 skriver så er langsteking trikset for å få den mør og fin. Jeg ville også ha lagt til at du bør bruke steketermometer, Da er det ingen sak å få en perfekt elgsteik!

Jeg syns tilbehøret du har valgt passer bra, stekt sopp kan også passe fint.

Høres ut for at dere får en flott fest.

Skrevet

Hmm, har ikke plass ved spisebordet. Har bare plass til 12, og det blir vi imorgen! Derfor er det viktig at middagen blir perfekt!

Du trenger ikke sette fram øl og akkevitt for vår skyld, men hvis du tilfeldigvis skulle ha noe til overs, så...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...