Gå til innhold

Tolking av meningen i

Anbefalte innlegg

Gjest Hallelujah
Skrevet

sangen Hallelujah:

i heard there was a secret chord

that david played and it pleased the lord

but you don't really care for music, do you

well it goes like this the fourth, the fifth

the minor fall and the major lift

the baffled king composing hallelujah

hallelujah...

well your faith was strong but you needed proof

you saw her bathing on the roof

her beauty and the moonlight overthrew you

she tied you to her kitchen chair

she broke your throne and she cut your hair

and from your lips she drew the hallelujah

hallelujah...

baby i've been here before

i've seen this room and i've walked this floor

i used to live alone before i knew you

i've seen your flag on the marble arch

but love is not a victory march

it's a cold and it's a broken hallelujah

hallelujah...

well there was a time when you let me know

what's really going on below

but now you never show that to me do you

but remember when i moved in you

and the holy dove was moving too

and every breath we drew was hallelujah

well, maybe there's a god above

but all i've ever learned from love

was how to shoot somebody who outdrew you

it's not a cry that you hear at night

it's not somebody who's seen the light

it's a cold and it's a broken hallelujah

Hvordan tolker du sangen? Handler den om religion eller relasjoner? Og tredje vers; "when I moved in you!" betyr det "når jeg beveget meg I deg????

Videoannonse
Annonse
ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror Cohen bruker det religiøse begrepet "hallelujah" om livet. Relasjonen til denne kvinnen er muligens en metafor for det.

En nydelig låt. Vel og merke når den fremføres av Cohen. Ikke disse patetiske skapningene som stadig dukker opp og voldtar låta for pengenes skyld.

Skrevet

Relasjoner. Kjærlighet. Halleluja, så flott de en gang hadde det.

Ser ingenting om religion her, egentlig.

Gjest Hallelujah
Skrevet

Tror Cohen bruker det religiøse begrepet "hallelujah" om livet. Relasjonen til denne kvinnen er muligens en metafor for det.

En nydelig låt. Vel og merke når den fremføres av Cohen. Ikke disse patetiske skapningene som stadig dukker opp og voldtar låta for pengenes skyld.

Lurer på hvordan denne låta ville høres ut på norsk. Ville nok mistet mye av magien, da....

Gjest Hallelujah
Skrevet

Relasjoner. Kjærlighet. Halleluja, så flott de en gang hadde det.

Ser ingenting om religion her, egentlig.

David....han var en stor musiker.....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Lurer på hvordan denne låta ville høres ut på norsk. Ville nok mistet mye av magien, da....

Det er nok bare et tidsspørsmål før Finn Kalvik fullbyrder voldtekten ved å oversette låta, så det finner du nok snart ut.

Og ja: Det kommer til å bli forjævlig.

Gjest Hallelujah
Skrevet

Det er nok bare et tidsspørsmål før Finn Kalvik fullbyrder voldtekten ved å oversette låta, så det finner du nok snart ut.

Og ja: Det kommer til å bli forjævlig.

*LOL*

Gjest nickelinick
Skrevet

Helt enig med SDD. Er kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men måtte bare si det. Halleluja er Cohens låt. Jeff Buckleys versjon er imidlertid godtatt. Er litt frustrert over denne sammenkastede gruppas herjing med denne nydelige låten. Det er ikke det at de ikke synger fint og rent, det er bare feil.

Prof. Erling Aadland ved UiB har forresten skrevet en bok om Cohens sanglyrikk om du skulle være interessert i litterære tolkninger av teksten:)

Skrevet

David....han var en stor musiker.....

Jeg tror ikke det med David er ment bokstavelig som at han var musiker.

Ellers nevnes minor og major, det er dur og moll, oppturer og nedturer i livet. Tenker jeg.

Gjest Hallelujah
Skrevet

Helt enig med SDD. Er kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men måtte bare si det. Halleluja er Cohens låt. Jeff Buckleys versjon er imidlertid godtatt. Er litt frustrert over denne sammenkastede gruppas herjing med denne nydelige låten. Det er ikke det at de ikke synger fint og rent, det er bare feil.

Prof. Erling Aadland ved UiB har forresten skrevet en bok om Cohens sanglyrikk om du skulle være interessert i litterære tolkninger av teksten:)

Tror du ikke det har litt med hvilken versjon man hører først. Jeg antar du mener Lind, Nilsen og resten når du mener sammenkastede gruppa. Regner med at 14-15 åringer ikke har samme forhold til Cohen og hans versjon som deg, men kan få et nært forhold til gruppas versjon, uten at det nødvendigvis gjør musikkopplevelsen mindre verdt. Heldigvis er jo smaken som baken.

Selv er jeg svært tilpasningsdyktig, og er meget opptatt av låta i sin helhet, ikke så mye over hvem som fremfører den.

Takk for tipset.

Mvh

Gjest Hallelujah
Skrevet

Jeg tror ikke det med David er ment bokstavelig som at han var musiker.

Ellers nevnes minor og major, det er dur og moll, oppturer og nedturer i livet. Tenker jeg.

Kong David, altså....som var veldig musisk.... Men du har nok rett, det er nok ikke bokstavelig ment.

Skrevet

Ari Hest sin versjon er også ganske ok, har ennå til gode å høre Bono, men regner med det ordner seg om ca en halvtimes tid..! ;)

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg støtter selfølgelig oppfatnigen av at dette ikke er bibelhistorie, bare bruk av den til å skrive en kjærlighetssang. Vakker også.

Men han kan jo sin bibel, da. Kong David var forelsket i Batseba, og pleide å kikke på når hun badet. Nå var Batseba gift med en av kongens hærførere, Urias. For å få klar bane til Batseba, sendte kong David ham ut på et oppdrag som han visste var farlig - derav uttrykket Uriaspost om en utsatt stilling.

:)

Forøvrig er jeg Cohenbeundrer, og godtar også mest hans egen tolkning.

Skrevet

Kong David, altså....som var veldig musisk.... Men du har nok rett, det er nok ikke bokstavelig ment.

OK, jeg kjenner ikke han David så godt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...