Piglet Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Hei! Dette temaet har jo vært oppe mange ganger tidligere, men jeg har et spørsmål (eller to) likevel. Listen over hva man ikke kan spise som gravid, begynner etter hvert å bli temmelig lang, og jeg prøver så godt jeg kan å holde oversikt over hva som regnes som nei-mat. Men, noen ganger tenker jeg meg tydeligvis om for sent. Jeg har nemlig spist kaviar (av typen Mills på tube) flere ganger i det siste. I dag kom jeg plutselig til å tenke på at kaviar kanskje bare er røkt og ikke varmebehandlet. Har jeg gjort noe dumt nå? Jeg kan ikke huske å ha sett kaviar på listen over fy-mat, men nå ble jeg plutselig engstelig. Og så tenkte jeg at jeg skulle være føre var og spørre om noe _før_ jeg spiser det. Hvordan er det med salami- og/eller fårepølse? Bør jeg holde meg unna dette i svangerskapet også? Jeg har så fryktelig lyst på..... Takknemlig for svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23802-toxoplasmose-og-listeria-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Du kan med god samvittighet spise både kaviar, salami og fårepølse. Kaviar kommer av saltvannsfisk, og skulle ikke på noen måte medføre risiko å spise. Du kan i prinsippet spise rå fisk, hvis du skulle ha glede av det. Man er tilbakeholdne med å anbefale ferskvannsfisk p.g.a. kvikksølvnivået, som er i høyeste laget. Det er relativt liten risiko for å få toksoplasmose her til lands, hvis man ikke har nærkontakt med katteavføring. Graver man mye i jorda, er det anbefalt å bruke hansker, og spiser du grønnsaker rett fra jorda, bør du skrelle eller vaske det før du spiser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23802-toxoplasmose-og-listeria-igjen/#findComment-100254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.