Gå til innhold

Hva er digitalt?...0 og 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i flere år vært litt nysgjerrig på dette med digitalt. Og lest litt på nettet angående temaet uten helt å skjønne hvordan det fungerer.

Hørt at systemet består av mange 0 og 1-tall..men dette sier meg ingenting... hvordan kan f.eks et bilde bli til ved hjelp av to tall mange ganger?. Består en tallrekke med null og en for en fargekode og videre en fargepiksel og neste tallrekke for neste pixel osv eller hvordan fungerer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den linken min var ikke så flott som jeg først tenkte.

Sitter og leter etter et ord som jeg bare ikke klarer å komme på... som har å gjøre med at informasjonen i datamaskinen går gjennom 7 lag eller noe fra å være det vi ser til å bli plukket fra hverandre til bare 0-er og 1-ere eller strøm av og strøm på, og så sendes det avgårde og blir satt sammen igjen oppover i disse 7 lagene til å bli det samme på en annen maskin.

Meen, teflonhjerne, ammetåke og sommerferie samtidig gjør ikke akkurat hjernen min til en big hit om dagen.

Skrevet

Den linken min var ikke så flott som jeg først tenkte.

Sitter og leter etter et ord som jeg bare ikke klarer å komme på... som har å gjøre med at informasjonen i datamaskinen går gjennom 7 lag eller noe fra å være det vi ser til å bli plukket fra hverandre til bare 0-er og 1-ere eller strøm av og strøm på, og så sendes det avgårde og blir satt sammen igjen oppover i disse 7 lagene til å bli det samme på en annen maskin.

Meen, teflonhjerne, ammetåke og sommerferie samtidig gjør ikke akkurat hjernen min til en big hit om dagen.

Er det OSI modellen du tenker på?

http://www.3mfuture.com/images/osi-model-7-layers.png

http://images.google.no/images?q=OSI+model&hl=no&hs=f5f&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&sa=X&oi=images&ct=title

Skrevet

Ja, det er det!

Trodde kanskje den var utdatert nå, det er noen år siden jeg gikk på skolen...

Internett som vi kjenner det bruker bare fire lag av OSI-modellen. Men disse lagene har uansett ingenting med "omformingen" av nuller og enere å gjøre :)

Skrevet

?..tror jeg bare må gi opp å skjønne dette, hvis ingen har en enkel forklaring

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...