Gjest Hobbyfotografen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Et bilde, tatt med Canon 350D, hvor stort kan man egenrlig forstørre det, uten at det blir uklart? Er rundt 900 kb. 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Sjekk pixelstørrelsen, så tenker jeg noen her kan gi deg et fint svar. 0 Siter
Gjest Hobbyfotografen Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Sjekk pixelstørrelsen, så tenker jeg noen her kan gi deg et fint svar. Hvordan sjekker man det...? 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hvordan sjekker man det...? Høyreklikk på bildefila og egenskaper. Eller så står det kanskje nederst på linja når du bare klikker på bildet. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Høyreklikk på bildefila og egenskaper. Eller så står det kanskje nederst på linja når du bare klikker på bildet. 2496 x 1664 da, kanskje? 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 2496 x 1664 da, kanskje? Ja, f.eks. Men JEG har ikke noe svar da, tenkte bare kanskje at det var kjekk info for de som har litt peiling. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ja, f.eks. Men JEG har ikke noe svar da, tenkte bare kanskje at det var kjekk info for de som har litt peiling. Hehe, okei. Takk uansett. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg regner ca 120 punkter pr cm som veldig bra, og 75 punkter som lavmålet. Så et bilde, ukomprimert TIF på 1200x1600 vil bli veldig bra i 10x13 cm, men veldig dårlig når det passerer opp over 15x19,5 i mål. Dessverre er bilder komprimerte fra kamera, og er i JPG format ofte. Da sprørs det hvilken komprimeringsalgoritme som er brukt, og bildets karakter. Er det veldig mye natur og detaljer, så blir det ikke bra over 10x13. Husk å -ikke- slå på feilkorreksjon under utskrift av perfekte bilder. Korreksjonen er bare for opprinnelig dårlige bilder. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg regner ca 120 punkter pr cm som veldig bra, og 75 punkter som lavmålet. Så et bilde, ukomprimert TIF på 1200x1600 vil bli veldig bra i 10x13 cm, men veldig dårlig når det passerer opp over 15x19,5 i mål. Dessverre er bilder komprimerte fra kamera, og er i JPG format ofte. Da sprørs det hvilken komprimeringsalgoritme som er brukt, og bildets karakter. Er det veldig mye natur og detaljer, så blir det ikke bra over 10x13. Husk å -ikke- slå på feilkorreksjon under utskrift av perfekte bilder. Korreksjonen er bare for opprinnelig dårlige bilder. Åååe, jeg ville jo ha et STORT bilde. Hva skal til for at man kan forstørre det på en fotoforretning, f.eks 30 x 40 cm.? 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Åååe, jeg ville jo ha et STORT bilde. Hva skal til for at man kan forstørre det på en fotoforretning, f.eks 30 x 40 cm.? Til nød ned på 3000x4000 punkt = 12 Megapixel. Men står du på avstand, så er ikke mosaikken så synlig ofte. Prøv å skrive ut en bit av bildet så stort for å se om du kan bruke det. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Til nød ned på 3000x4000 punkt = 12 Megapixel. Men står du på avstand, så er ikke mosaikken så synlig ofte. Prøv å skrive ut en bit av bildet så stort for å se om du kan bruke det. Hmmm, hvordan gjør jeg det? Helt grønn på dette. Skjønner godt om du ikke orker å forklare. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 2496 x 1664 da, kanskje? 4 mpix = 25 x 20 cm sånn sersjka. Det burde bli bra. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Hmmm, hvordan gjør jeg det? Helt grønn på dette. Skjønner godt om du ikke orker å forklare. Merk en passende firkantet bit og klikk "crop" - f eks 400x400 punkter. Tell punkter og velg utskriftsformat. Juster størrelsen på utskriften slik at det blir 100 punkter pr cm utskrift. I dette eksempelet 4 x 4 cm. Skriv ut og se om 100 punkter pr cm er OK, feks litt på avstand. Prøv med 80 p/cm, i dette tilfellet 5x5 cm. Dette må du forstå matematikken i. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 4 mpix = 25 x 20 cm sånn sersjka. Det burde bli bra. Så hvis et A4 ark blir temmelig bra, kan jeg forstørre det mer? 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Så hvis et A4 ark blir temmelig bra, kan jeg forstørre det mer? Javel, men da bruker du sinnsykt mye blekk før du vet om det blir bra. Jeg tenkte du kune forstå matematikken i dette og samtidig spare en del blekk ved å skrive ut bare en liten snutt. Kunnskap er lett å bære, og dette er grunnleggende greier. Nyttig. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Javel, men da bruker du sinnsykt mye blekk før du vet om det blir bra. Jeg tenkte du kune forstå matematikken i dette og samtidig spare en del blekk ved å skrive ut bare en liten snutt. Kunnskap er lett å bære, og dette er grunnleggende greier. Nyttig. Forstå matematikken? Nope, ikke denne jenta. Men takk for svar. Skrev ut en A4-størrelse nå, og det ble helt klart. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Forstå matematikken? Nope, ikke denne jenta. Men takk for svar. Skrev ut en A4-størrelse nå, og det ble helt klart. Det er en rekke faktorer som spiller inn, bl.a. hvor bra printer man har (eller fremkalling hos "proffer"), men også hvor "kresen" man er. Vi har tatt bilder med vårt gamle 2 megapixel kamera som er printet ut med bra resultat på matt fotopapir i A4-størrelse. Iflg. det Keinstein skriver her, så skulle det jo blitt et helt forferdelig resultat. Men selv venninna mi som er en veldig flink hobbyfotograf ble imponert over utskriftsresultatet. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Det er en rekke faktorer som spiller inn, bl.a. hvor bra printer man har (eller fremkalling hos "proffer"), men også hvor "kresen" man er. Vi har tatt bilder med vårt gamle 2 megapixel kamera som er printet ut med bra resultat på matt fotopapir i A4-størrelse. Iflg. det Keinstein skriver her, så skulle det jo blitt et helt forferdelig resultat. Men selv venninna mi som er en veldig flink hobbyfotograf ble imponert over utskriftsresultatet. Okei, takk for svar. Da jeg printet det ut nå over et A4-ark, ble det ikke uklart i det hele tatt, så skal ta det med i en fotobutikk og høre hvor stort jeg kan få det. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Forstå matematikken? Nope, ikke denne jenta. Men takk for svar. Skrev ut en A4-størrelse nå, og det ble helt klart. Snarveien til paradis :-) Greit om det ble akseptabelt. Du har kanskje ikke interesse av å fikle med det. Men i et annet tilfelle kan det bli verre for meg å forklare når du ikke kan noe. Og da får du kanskje ikke forklaring. Det er det derre med grunnlaget. Naboen var murer, og jeg ba han lære meg å pusse en vegg. Han ba meg holde i et murebrett og en skje, da han så håndlaget mitt, så sa han "glem det" og gikk :-). Men jeg tok igjen da han skulle gjøre noe jeg kunne. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Det er en rekke faktorer som spiller inn, bl.a. hvor bra printer man har (eller fremkalling hos "proffer"), men også hvor "kresen" man er. Vi har tatt bilder med vårt gamle 2 megapixel kamera som er printet ut med bra resultat på matt fotopapir i A4-størrelse. Iflg. det Keinstein skriver her, så skulle det jo blitt et helt forferdelig resultat. Men selv venninna mi som er en veldig flink hobbyfotograf ble imponert over utskriftsresultatet. Ikke nødvendigvis forferdelig, men at en er forberedt på at det kanskje ikke blir bra. Det avhenger svært mye av motivet. Det er ikke særlig billig med fotoblekk, så det kan være lurt å være litt pessismistisk før en har sett hvordan det bli på en liten flekk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.