Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mitsy
Skrevet

Noen som vet hva som er ca tarifflønn i butikk? 5 års annsenitet..

Og hvor mye pauser har en krav på om dagen? Er 5 min hver time(så sant det er mulig) riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som praktiserer 5 minutter i timen, men det har du ikke krav på.

Arbeidsmiljøloven sier dette: "Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer"

Gjest mitsy
Skrevet

Det er mange som praktiserer 5 minutter i timen, men det har du ikke krav på.

Arbeidsmiljøloven sier dette: "Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer"

Ok. Blir en trekt for en halv time da? Hvis man feks tar 2*15 min..

Gjest mitsy
Skrevet

Hva står i avtalen med din fagforening?

Har ikke fått kontrakt eller noe enda. Spurt om lønna,men ho sjefen er treg kan du si..

Derfor jeg lurte på hva ca lønna ligger på..;)

Skrevet

Vet ikke, jeg jobber i en helt annen business og har betalt matpause, men det er fordi jeg må være tilgjengelig når jeg spiser også. Du får nesten spørre sjefen din.

Gjest butikkansatt
Skrevet

Rundt 132,-

Fem minutter i timen er sjelden det passer inn.

Vi tar 10 min. ett par tre ganger pr. dag utenom halvtimes matpause.

Gjest mitsy
Skrevet

Rundt 132,-

Fem minutter i timen er sjelden det passer inn.

Vi tar 10 min. ett par tre ganger pr. dag utenom halvtimes matpause.

Takk for svar;)

Litt klokere nå!

Skrevet

Hvis du kan forlate arbeidsplassen om du vil, så har du IKKE lønnet spisepause.

Skrevet

Har ikke fått kontrakt eller noe enda. Spurt om lønna,men ho sjefen er treg kan du si..

Derfor jeg lurte på hva ca lønna ligger på..;)

Du har begynt å jobbe uten kontrakt?

Gjest mitsy
Skrevet

Du har begynt å jobbe uten kontrakt?

Ja,det har jeg..

Skrevet

Ja,det har jeg..

Uten kontrakt er du automatisk fast ansatt med 1 mnd oppsigelse uten prøvetid, og full beskyttelse av loven. Husk at det er nye lover som gjelder fra 2005.

Ikke godta ny kontrakt med prøvetid. Du er fast ansatt, og det kan ikke arb giver ta fra deg. Arb kan ikke binde deg til ny prøvetid når du er fast ansatt.

Arb giver har gjort en formfeil, og må ta konsekvensene. Arb giver skal kreve/skrive kontrakt FØR du begynner.

http://www.loungdom.no/portal/page?_pageid=173,728561&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=116883

Gjest mitsy
Skrevet

Uten kontrakt er du automatisk fast ansatt med 1 mnd oppsigelse uten prøvetid, og full beskyttelse av loven. Husk at det er nye lover som gjelder fra 2005.

Ikke godta ny kontrakt med prøvetid. Du er fast ansatt, og det kan ikke arb giver ta fra deg. Arb kan ikke binde deg til ny prøvetid når du er fast ansatt.

Arb giver har gjort en formfeil, og må ta konsekvensene. Arb giver skal kreve/skrive kontrakt FØR du begynner.

http://www.loungdom.no/portal/page?_pageid=173,728561&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=116883

Takk for svar..

Dette visste jeg ikke! Men kjekt å vite at jeg har ting på min side. Men skjønner ikke helt hvordan jeg kan være fast ansatt uten å ha skrevet under på noe? Hvis det gikk så langt,hvordan skulle jeg i det hele tatt få bevist at jeg har jobbet/jobber der?

Det at jeg arbeider uten kontrakt, er vel verst for arbeidsgiveren min? Jeg kan jo egentlig slutte i dag om jeg vil...?

Skrevet

Takk for svar..

Dette visste jeg ikke! Men kjekt å vite at jeg har ting på min side. Men skjønner ikke helt hvordan jeg kan være fast ansatt uten å ha skrevet under på noe? Hvis det gikk så langt,hvordan skulle jeg i det hele tatt få bevist at jeg har jobbet/jobber der?

Det at jeg arbeider uten kontrakt, er vel verst for arbeidsgiveren min? Jeg kan jo egentlig slutte i dag om jeg vil...?

Ja.

Det er mange momenter.

Å ha rett er ikke det samme som å få rett. Men farligst er for arbeidsgivere. De må gjøre alt rett, ellers kan det bli fryktelig dyrt om de treffer den rette ansatte. Det fins de som spekulerer i naive arbeidsgivere, som så blir rusinert av krav.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...