Gjest tannlegeskrekken Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg har en visdomstann som plager meg sånn ca en gang pr år. Tanna ligger for tett inntil nabotanna til at den kan komme ut, bare en liten del av den ser jeg. Tannlegen har sagt at tanna bør opereres ut, noe jeg er redd for :-O Kan han tvinge meg, eller kan jeg kreve nok en antibiotikakur? Trenger en kur nå.. 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Tvinge deg kan han ikke, men var jeg deg ville jeg fjernet den, Skal selv fjerne visdomstenner som ligger under som det ikke er plass til. Foretrekker heller full narkose enn å sitte i en tannlegestol mens tannlegen snitter og roter baki der. 0 Siter
Gjest tannlegeskrekken Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Tvinge deg kan han ikke, men var jeg deg ville jeg fjernet den, Skal selv fjerne visdomstenner som ligger under som det ikke er plass til. Foretrekker heller full narkose enn å sitte i en tannlegestol mens tannlegen snitter og roter baki der. Må du ha kateter når du er i full narkose? Har skrekk for det også, pysa meg 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Må du ha kateter når du er i full narkose? Har skrekk for det også, pysa meg Har aldri hatt kateter under narkose. Iallfall ikke som jeg har visst om, men sånt må de vel informere om på forhånd? 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Må du ha kateter når du er i full narkose? Har skrekk for det også, pysa meg Kateter er litt avhengig av hvor lenge en operasjon varer.. Tror ikke de bruker det på slike operasjoner... 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Har aldri hatt kateter under narkose. Iallfall ikke som jeg har visst om, men sånt må de vel informere om på forhånd? De setter inn kateter mens du er våken om det er aktuelt. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 De setter inn kateter mens du er våken om det er aktuelt. Jeg observerte en operasjon en gang, og da satte de inn kateter etter at pasienten hadde sovnet. 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Jeg observerte en operasjon en gang, og da satte de inn kateter etter at pasienten hadde sovnet. Ok. Har lært at de gjør det før, men det kan vel enkelte ganger bli aktuelt om operasjonen varer lengre enn planlagt. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Ok. Har lært at de gjør det før, men det kan vel enkelte ganger bli aktuelt om operasjonen varer lengre enn planlagt. Dette var rett etter at pasienten hadde sovnet, men før de begynte på selve operasjonen. Hovedsaken er vel ikke når man gjør det, men at pasienten vet at det blir gjort. 0 Siter
EllaJo Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Dette var rett etter at pasienten hadde sovnet, men før de begynte på selve operasjonen. Hovedsaken er vel ikke når man gjør det, men at pasienten vet at det blir gjort. Kanskje pasienten ønsket det slik? 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 10. juli 2006 Skrevet 10. juli 2006 Kanskje pasienten ønsket det slik? Mulig. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle være med på operasjonen på kort varsel, så jeg fikk ikke snakket med pasienten på forhånd. 0 Siter
petter smart Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg måtte operere ut 3 av 4 visdomstenner. Fikk kun lokalbedøvelse. Du bør fjerne den, så slipper du mer problem. Har hatt betennelser i tannkjøttet et par ganger for mye selv. Det er noe dritt. Den første gikk helt bra, tok en paralgin forte etterpå og kjente aldri noe som helst. Den andre..... vel vel. Den tredje var heller ikke spesielt vondt. Uansett går det relativt fort over og så er du kvitt problemet for alltid. 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Tvinge deg kan han ikke, men var jeg deg ville jeg fjernet den, Skal selv fjerne visdomstenner som ligger under som det ikke er plass til. Foretrekker heller full narkose enn å sitte i en tannlegestol mens tannlegen snitter og roter baki der. Hei! jeg leste at du foretrekker full narkose når du skal fjrne visdomsjeksler. Går det an å få narkose for dette, så er det en lettelse for meg. Jeg har nelig slik tannlege skrekk at når jeg er hos tannpleier, så må hun synge en sang mens hun bare pirker i tennene mine (en sang hun synger for 5-åringene som kommer dit). Og har jeg et lite hull, må jeg få 3 Valium, ellers sitter jeg ikke rolig i stolen. Siste gangen jeg var hos tannlegen uten å bruke tabletter, spente jeg til kjæresten min med boots i ansiktet :\ Så hvis man skal fjerne visdomstenner, kan man da få narkose? 0 Siter
frosken Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hei! jeg leste at du foretrekker full narkose når du skal fjrne visdomsjeksler. Går det an å få narkose for dette, så er det en lettelse for meg. Jeg har nelig slik tannlege skrekk at når jeg er hos tannpleier, så må hun synge en sang mens hun bare pirker i tennene mine (en sang hun synger for 5-åringene som kommer dit). Og har jeg et lite hull, må jeg få 3 Valium, ellers sitter jeg ikke rolig i stolen. Siste gangen jeg var hos tannlegen uten å bruke tabletter, spente jeg til kjæresten min med boots i ansiktet :\ Så hvis man skal fjerne visdomstenner, kan man da få narkose? Dersom du har sterk tannlegeskrekk, så kan det søkes om behandling i narkose. Men det er svært lange ventelister de fleste steder i landet, og det skal en del til at man viderehenvises. Alternativt er det enkelte private klinikker som tilbyr behandling i narkose, men det koster myyyye. 0 Siter
EllaJo Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hei! jeg leste at du foretrekker full narkose når du skal fjrne visdomsjeksler. Går det an å få narkose for dette, så er det en lettelse for meg. Jeg har nelig slik tannlege skrekk at når jeg er hos tannpleier, så må hun synge en sang mens hun bare pirker i tennene mine (en sang hun synger for 5-åringene som kommer dit). Og har jeg et lite hull, må jeg få 3 Valium, ellers sitter jeg ikke rolig i stolen. Siste gangen jeg var hos tannlegen uten å bruke tabletter, spente jeg til kjæresten min med boots i ansiktet :\ Så hvis man skal fjerne visdomstenner, kan man da få narkose? Ja, du kan få narkose. Men det er lange køer ved sykehuset. Tannlegen er en av de tingene jeg liker minst i verden. Så det er uaktuelt å fjerne de i tannlegestolen. Har hørt masse skrekkopplevelser i den forbindelse, så bare tanken skremmer meg.... Har ikke bestilt noe selv ennå. Håper i det aller lengste at jeg slipper å fjerne de. Vet de ligger under der, men de siste årene har de ikke kommet frem, så kanskje blir de liggende 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Dersom du har sterk tannlegeskrekk, så kan det søkes om behandling i narkose. Men det er svært lange ventelister de fleste steder i landet, og det skal en del til at man viderehenvises. Alternativt er det enkelte private klinikker som tilbyr behandling i narkose, men det koster myyyye. Hva hvis jeg skulle risikere å ha "dumme" visdomsjeksler som trenger å fjernes, hva er da kriteriene for å få narkose? Jeg ligger nemlig ofte lenge våken om nettene fordi jeg tar slike sorger på forskudd. Går til tannlegen en gang i halvåret fordi jeg ikke tør ta sjangsen på store hull. Og selv om jeg pusser tennene 2-3 ganger daglig + at jeg bruker tanntråd og fluorskyll, får jeg likevel små hull... (dårlig tannemalje på min mors side). Dessuten har jeg gått gravid nå og det er litt over ett år siden jeg var sist på grunn av det. Jeg tør ikke bestille time fordi da blir jeg så nervøs at jeg nesten kaster opp... Jeg kan ligge om nettene og høre lyden av ringetonen de har på kontoret der.. en slags melodi... da må jeg stå opp om nettene og sette meg på badet med et glass nyco fordi jeg holder på å kaste opp... Er det da god nok grunn til å få vurdert narkose?...Jeg er forferdelig redd ;( og det ødelegger ofte mye for meg i hverdagen... 0 Siter
citygirl Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Det høres ut som du har skikkelig tannlegeskrekk. Jeg vil anbefale deg å bytte til en tannlege som er ekspert på tannlegeskrekk, og som tilbyr spesiell behandlig, bl.a. lystgass, man kan ogås medisineres med beroligende på forhånd så man slapper av. På sykehus har man tannleger / anestesipersonell som yter tannlegebehandling under narkose, men dette er for det første svært spesielle tilfeller og det er svært lang ventetid. De tannlegene som har spesialisert seg på tannlegeskrekk har gode resultater:-) Lykke til! 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Ja, du kan få narkose. Men det er lange køer ved sykehuset. Tannlegen er en av de tingene jeg liker minst i verden. Så det er uaktuelt å fjerne de i tannlegestolen. Har hørt masse skrekkopplevelser i den forbindelse, så bare tanken skremmer meg.... Har ikke bestilt noe selv ennå. Håper i det aller lengste at jeg slipper å fjerne de. Vet de ligger under der, men de siste årene har de ikke kommet frem, så kanskje blir de liggende Har det samme som deg. Har plass til visdomsjeksler nede muligens, men oppe er det ikke mer "gomme" igjen til å få flere tenner, så da må de eventuelt komme under og dytte opp de som allerede står der isåtilfelle. Jeg venter heller et år på å få fjernet dem i narkose, enn å sitte i stolen mens de opererer altså... og vil heller oppleve den 15 timer lange aktive fasen av fødselen jeg hadde med min sønn, enn å sitte i den stolen. (men så var jo fødselen en fin opplevelse også da Men kan det gå i arv? Min mor har fått visdomsjekslene, men det har ikke min far på 53 år, og heller ikke min storebror på 28 år... 0 Siter
EllaJo Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Har det samme som deg. Har plass til visdomsjeksler nede muligens, men oppe er det ikke mer "gomme" igjen til å få flere tenner, så da må de eventuelt komme under og dytte opp de som allerede står der isåtilfelle. Jeg venter heller et år på å få fjernet dem i narkose, enn å sitte i stolen mens de opererer altså... og vil heller oppleve den 15 timer lange aktive fasen av fødselen jeg hadde med min sønn, enn å sitte i den stolen. (men så var jo fødselen en fin opplevelse også da Men kan det gå i arv? Min mor har fått visdomsjekslene, men det har ikke min far på 53 år, og heller ikke min storebror på 28 år... Vet at moren min har fjernet de. Men hun fikk ikke alle. Søsteren min har ikke visdomstenner i det hele tatt. Faren min vet jeg egentlig ikke. Tenner er arvelig ja. moren min mangler to tenner (de ved siden av fortennene), det samme gjør søsteren min. Jeg har to visdomstenner nede. ingen oppe. Fikk fjernet en "ekstra" tann oppe for en del år siden, da var det ingen problemer å få narkose. 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Vet at moren min har fjernet de. Men hun fikk ikke alle. Søsteren min har ikke visdomstenner i det hele tatt. Faren min vet jeg egentlig ikke. Tenner er arvelig ja. moren min mangler to tenner (de ved siden av fortennene), det samme gjør søsteren min. Jeg har to visdomstenner nede. ingen oppe. Fikk fjernet en "ekstra" tann oppe for en del år siden, da var det ingen problemer å få narkose. Det var godt å høre... Kjenner jeg ble litt roligere nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.