Gjest nybegynner her Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg har et kompakt digital kamera canon ixus 400 og ønsker meg speilreflekskamera. Blir det veldig annerledes bilder eller er det ikke verdt det? Blir bildene fra analoge og digitale speilreflekskameraer like gode? Om jeg feks kjøper canon EOS 350 D kan jeg a bruke minnebrikkene om hverandre fra begge kameraene? Tror begge har compact flash, men ixus cameraet har vel den eldste typen type I brikke. Kan type I II og III av CF brukes om hverandre? Vedlig takknemlig for hjelp! 0 Siter
annegunn Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er ihvertfall utrolig fornøyd med min digitale speilrefleks, det blir mye bedre bilder enn med coolpix'en jeg har brukt de siste tre årene. Men - selvfølgelig - personen bak kameraet har også noe å si, det er ikke vanskelig å ta dårlige bilder med et godt kamera. Når det gjelder digital vs analog speilrefleks har naturfotografen i familien fortalt at i hans bransje har praktisk talt alle gått over til digitale kameraer. Det blir like bra, ja. Men det aner meg at prislappen for en skikkelig digital speilrefleks er en del høyere enn et tilsvarende analogt kamera. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hvis du er villig til å sette deg litt inn i fotografering, så vil du få bedre resultat med DSLR fremfor point&shoot. Noen av de som oppgraderer til DSLR blir skuffet over bildene fordi de ikke fremstår like skarpe, like kontrastfylte osv. De er vant til at bildene har mer "punch" for å si det sånn. Mens for oss som foretrekker DSLR så er alle point&shoot bildene for skarpe, for kontrastfulle osv. Canon 350D er et nybegynner DSLR, og vil i de fleste tilfeller gi like bra eller bedre resultat i "automatisk modus". Du får dessuten helt andre muligheter via objektiver. Bare vær oppmerksom på at DSLR også øker sjansen for at bildet er ute av fokus, at feil lysmåling er brukt osv…point&shoot har som regel så mye vidvinkel at alt er i fokus hele tiden. Analogt og digitalt er to forskjellige verdener; digitalt har langt mindre støy, og fremstår som skarpere og "renere". Analogt er jo filmbasert, men vil uansett ha mer støy osv, men også noe mer oppløsning hvis man skal printe ut større enn A3. Hvis man ikke har spesielle krav, så er det ingen grunn til å velge analogt lenger. CF-kortene kan brukes om hverandre. Jeg er ikke sikker på om det gjelder hvis det ligger gamle bilder fra et annet kamera på kortet. Jeg tror alle CF-kort fungerer i alle kameraer som tar CF-kort. Men hvis du har et gammelt CF-kort så vil du mest sannsynlig trenge et med mer plass på hvis du kjøper Canon 350D. 0 Siter
Gjest nybegynner her Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hvis du er villig til å sette deg litt inn i fotografering, så vil du få bedre resultat med DSLR fremfor point&shoot. Noen av de som oppgraderer til DSLR blir skuffet over bildene fordi de ikke fremstår like skarpe, like kontrastfylte osv. De er vant til at bildene har mer "punch" for å si det sånn. Mens for oss som foretrekker DSLR så er alle point&shoot bildene for skarpe, for kontrastfulle osv. Canon 350D er et nybegynner DSLR, og vil i de fleste tilfeller gi like bra eller bedre resultat i "automatisk modus". Du får dessuten helt andre muligheter via objektiver. Bare vær oppmerksom på at DSLR også øker sjansen for at bildet er ute av fokus, at feil lysmåling er brukt osv…point&shoot har som regel så mye vidvinkel at alt er i fokus hele tiden. Analogt og digitalt er to forskjellige verdener; digitalt har langt mindre støy, og fremstår som skarpere og "renere". Analogt er jo filmbasert, men vil uansett ha mer støy osv, men også noe mer oppløsning hvis man skal printe ut større enn A3. Hvis man ikke har spesielle krav, så er det ingen grunn til å velge analogt lenger. CF-kortene kan brukes om hverandre. Jeg er ikke sikker på om det gjelder hvis det ligger gamle bilder fra et annet kamera på kortet. Jeg tror alle CF-kort fungerer i alle kameraer som tar CF-kort. Men hvis du har et gammelt CF-kort så vil du mest sannsynlig trenge et med mer plass på hvis du kjøper Canon 350D. Tusen takk for svar:) Jeg har to kort på 512 MB, et på 1 GB så det burde vel være plass nok eller? Sletter alltid bilder etterhvert som jeg legger dem in på PC, så burde vel da gå greit å bytte på med chipen. Chipene mine er type I da så da går det muligens litt tregt om jeg har forstått rett..? 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Tusen takk for svar:) Jeg har to kort på 512 MB, et på 1 GB så det burde vel være plass nok eller? Sletter alltid bilder etterhvert som jeg legger dem in på PC, så burde vel da gå greit å bytte på med chipen. Chipene mine er type I da så da går det muligens litt tregt om jeg har forstått rett..? Jeg vil tro du vil klare deg bra med de kortene du har. Du kan uansett velge format og oppløsning i et kamera som Canon 350D. RAW-formatet krever mest plass, mens JPG krever minst (JPG går også raskere å skrive til kortet av samme grunn). De gangene jeg går tom for plass så bytter jeg til JPG, og evt. i siste instans også til lavere oppløsning. Det skal ikke så mye til før man får plass til 20-30 ekstra bilder på kortet. CF-kort type I vil gå litt tregere, hvor mye vet jeg ikke, det varierer. Du kan teste ut hvilke kort som er raskest i det kamera du evt. kjøper, så kan du bruke de andre som backup hvis du går tom for plass. Et triks er å bruke JPG hvis man vet at man må ta mange bilder i rask rekkefølge. En annen ting er at noen Canon-modeller ikke skriver til kortet mens man holder avtrykkeren helt eller delvis nede (kan hende det har blitt endret på 350D). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.