Gå til innhold

Reductil -> slanking / Reductil -> psykiatri

Anbefalte innlegg

Gjest jeg skjønner ikke
Skrevet

Jada, jeg vet at Reductil ikke inngår i frikort/blåresept-ordningen.

Jeg er veldig overvektig sjøl, og vet at det koster. Men jeg innser også at jeg har ansvar for min egen overvekt og min egen helse, og at JEG må gjøre en innsats, både når det gjelder kosthold, mosjon og økonomisk om jeg skal klare å komme ned i normalvekt, eller i det minste oppnå bedre helse.

Hvorfor velger du å problematisere det hele så veldig? Bruk heller energien på å gjøre de rette tingene som vil få deg ned i vekt, fremfor å klage på nødvendige legetimer når du faktisk går på medisiner som bør følges opp.

Jeg bruker ikke tablettene jeg. Var hos legen igår og vi kom i prat om disse tablettene, da han sa at det virker rart at ikke de er pålagt å innkalle alle brukere og ikke bare slankere, han selv synes at det var "urettferdig" for de slankende tablettene hjelper for.

Hva jeg bruker min energi på har vel ikke du noe med ..... ? Jeg kan vel få skrive om hva jeg vil her inne, akkurat som du gjør ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om andre kategorier enn svært overvektige som bruker reductil i Norge.

Mulig jeg er for dårlig oppdatert:-)

Vi er flere her som aldri har hørt om bruk av Reductil til noe annet enn vektreduksjon for sterkt overvektige.

Skrevet

Jeg bruker ikke tablettene jeg. Var hos legen igår og vi kom i prat om disse tablettene, da han sa at det virker rart at ikke de er pålagt å innkalle alle brukere og ikke bare slankere, han selv synes at det var "urettferdig" for de slankende tablettene hjelper for.

Hva jeg bruker min energi på har vel ikke du noe med ..... ? Jeg kan vel få skrive om hva jeg vil her inne, akkurat som du gjør ?

Hvorfor diskuterer du medisiner med legen din som du ikke selv bruker?

Og hvorfor så stort engasjement på noe som ikke engang angår deg? Jeg har selv brukt Reductil, og antallet legebesøk (og utgifter i den sammenheng) var igrunnen det minste problemet.

Gjest LBJ39
Skrevet

Reductil brukes vel ikke i psykiatrien og det er de konkrete bivirkningene knyttet til medikamentet som er årsak til anbefalingen om kontroll av BT, ser derfor ikke helt hva dette har med psykiatri å gjøre.

Forøvrig er det også anbefalt oppfølgning av pasienter som starter med medikamenter mot psykiske lidelser, men av litt andre årsaker enn det som gjelder for Reductil.

Reductil var i utgangspunktet et antipsykotikum

Gjest LBJ39
Skrevet

Reductil brukes vel ikke i behandling av psykiske lidelser, så kanskje dere har snakket litt forbi hverandre.

Joda, Reductil er i utgangspunktet et antipsykotikum!!

Gjest jeg skjønner ikke
Skrevet

Hvorfor diskuterer du medisiner med legen din som du ikke selv bruker?

Og hvorfor så stort engasjement på noe som ikke engang angår deg? Jeg har selv brukt Reductil, og antallet legebesøk (og utgifter i den sammenheng) var igrunnen det minste problemet.

Vi kom i snakk om de Acomplia-tablettene de snakket om på nyhetene i forrige uke, de som nå skal hjelpe røykere og slankere samtidig, DA kom vi i snakk om Reductil, for disse tablettene er ganske like .....

Gjest LBJ39
Skrevet

Jeg har selv stått på Reductil i over et halvt år med svært god effekt. De som opplever å få svært god oppfølging av legen under behandling bør prise seg lykkelig!

Ikke bare bør legen sikre at blodtrykk, puls, blodprøver etc er innenfor godtatte områder, men også følge opp med hensyn til kostveiledning, mosjon, psykologi etc.

Problemet i Norge idag er ikke for mye oppfølging av overvektige - heller stikk motsatt! Dette er en svært sammensatt og komplisert tilstand som krever nitidig oppfølging både mht kost, mosjon og ikke minst de psykologiske forhold (overvekt skyldes i mange tilfeller psykologiske forhold).

Det bør være en tverrfaglig oppfølging av disse pasientene som tar seg av alle momenter slik at man sørger for at pasienten får behandling for de bakenforliggende årsaker til fedmen, og ikke bare symptombehandling (for mange kilo).

At det koster for mye er det vel ingen tvil om, men det gjelder dessverre for svært mange kroniske tilstander i dagens velstands-Norge. For min del ville jeg nok strekke meg langt for å oppnå det vekttapet jeg har greid til nå, og pengene jeg har brukt på Reductil med dertilhørende legebesøk ofrer jeg virkelig ikke en tanke! Dessuten har jeg vel spart inn en god del på både mat og klær (klær i normale størrelser er langt billigere enn store størrelser).

Jeg kan også legge til at det å gå ned mange kilo har stor innvirkning på psyken, det kan være blandede følelser i bilde, selv om det selvfølgelig er fantastisk å få kommentarer fra alle rundt deg at du er blitt slank.

Så god oppfølging er påkrevd ved behandling av så en alvorlig tilstand som sykelig fedme.

Innen psykologien (Reductil var i utgangspunktet et antipsykotikum) bør pasientene vel også følges opp mht bivirkninger, hvorvidt det gjøres kan jeg ikke svare på.

Skrevet

Har du belegg for å hevde at psykiatripasienter på reductil ikke følges opp?

"Har du belegg for å hevde at psykiatripasienter på reductil ikke følges opp?"

Det er da rimelig velkjent at leger skriver ut antidepressiva som om det var sukkertøy. Du trenger ikke annet enn å klage over at du er litt trist og nedfor, så får du resept på SSRI. Og de leger som følger opp uten at du selv sørger for det, tilhører vel sannsynligvis et lite fåtall.

"....................................."

Skrevet

Vi er flere her som aldri har hørt om bruk av Reductil til noe annet enn vektreduksjon for sterkt overvektige.

Det er vel sannsynligvis fordi pillen garantert ikke het Reductil når "den" var en antidepressiva. Den ble nok "finpusset" litt på når de oppdaget den bivirkningen at brukerne spiste mindre, og så gitt ut på nytt som slankepille. Det ligger liksom i navnet at det er en slankepille.

"......................................"

Skrevet

Joda, Reductil er i utgangspunktet et antipsykotikum!!

"Joda, Reductil er i utgangspunktet et antipsykotikum!!"

Det var det da definitivt _ikke_? Det var et antidepressiva - nærmere bestemt et SSRI-preparat. Så ble det oppdaget en brutalt sterk bivirkning som gjorde at folk mistet matlysten, og vips - man hadde en "slankepille".

"......................................"

Skrevet

"Har du belegg for å hevde at psykiatripasienter på reductil ikke følges opp?"

Det er da rimelig velkjent at leger skriver ut antidepressiva som om det var sukkertøy. Du trenger ikke annet enn å klage over at du er litt trist og nedfor, så får du resept på SSRI. Og de leger som følger opp uten at du selv sørger for det, tilhører vel sannsynligvis et lite fåtall.

"....................................."

Vi snakker litt rundt hverandre.

Diskusjonen gjelder egentlig - brukes fortsatt reductil på anre diagnoser enn som vektreduserende middel hos svært overvektige? (Jmf som psykiatrimedisin)

OG HVIS den fortsatt brukes innen psykiatrien - blir brukerne der sjekket opp med puls og blodtrykk på lik linje med de overvektige?

Det var DET diskujonen handlet om:-)

Men jeg tror altså ikke at denne medisinen nå brukes for andre diagnoser enn som vektreduserende, og dermed har jeg selv besvart mitt spørsmål:-)

Skrevet

Vi snakker litt rundt hverandre.

Diskusjonen gjelder egentlig - brukes fortsatt reductil på anre diagnoser enn som vektreduserende middel hos svært overvektige? (Jmf som psykiatrimedisin)

OG HVIS den fortsatt brukes innen psykiatrien - blir brukerne der sjekket opp med puls og blodtrykk på lik linje med de overvektige?

Det var DET diskujonen handlet om:-)

Men jeg tror altså ikke at denne medisinen nå brukes for andre diagnoser enn som vektreduserende, og dermed har jeg selv besvart mitt spørsmål:-)

"Diskusjonen gjelder egentlig - brukes fortsatt reductil på anre diagnoser enn som vektreduserende middel hos svært overvektige? (Jmf som psykiatrimedisin)"

Det var et jeg forsøkte å si noe om :-)

Såvidt jeg vet gjør den ikke det. Og hvis den gjør det, så heter den garantert ikke Reductil, som er et navn på slankemedisinen.

"OG HVIS den fortsatt brukes innen psykiatrien - blir brukerne der sjekket opp med puls og blodtrykk på lik linje med de overvektige?"

Neppe, iom. at - som jeg har påpekt før - legene kaster rundt seg med antidepressiva (SSRI) som om det var sukkertøy. Jeg har aldri hørt om noen som har bedt legen om antidepressiva, og ikke fått det. Derimot kjenner jeg mange hvor legen har forsøkt å "prakke" på dem antidepressiva, mens de selv ikke har ønsket det.

"......................................."

Skrevet

"Diskusjonen gjelder egentlig - brukes fortsatt reductil på anre diagnoser enn som vektreduserende middel hos svært overvektige? (Jmf som psykiatrimedisin)"

Det var et jeg forsøkte å si noe om :-)

Såvidt jeg vet gjør den ikke det. Og hvis den gjør det, så heter den garantert ikke Reductil, som er et navn på slankemedisinen.

"OG HVIS den fortsatt brukes innen psykiatrien - blir brukerne der sjekket opp med puls og blodtrykk på lik linje med de overvektige?"

Neppe, iom. at - som jeg har påpekt før - legene kaster rundt seg med antidepressiva (SSRI) som om det var sukkertøy. Jeg har aldri hørt om noen som har bedt legen om antidepressiva, og ikke fått det. Derimot kjenner jeg mange hvor legen har forsøkt å "prakke" på dem antidepressiva, mens de selv ikke har ønsket det.

"......................................."

Og likevel er vi så ulykkelige:-)

*lol*

Skrevet

Og likevel er vi så ulykkelige:-)

*lol*

"Og likevel er vi så ulykkelige:-)"

Er vi? :-)

"..................................."

Skrevet

"Og likevel er vi så ulykkelige:-)"

Er vi? :-)

"..................................."

Kanskje ikke akkurat vi to, men tilsynelatende svært mange i Norge. :-)

Jeg er ganske happy til tross for at jeg nå har ferie - men likevel jobber.

Må være dere på dol som muntrer meg opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...