jubalong70 Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hva er egentlig "normal" IQ? Hvor høy IQ kreves for å bli medlem av Mensa? Er man smartere enn andre om man har høy IQ? 0 Siter
petter smart Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Snittet skal jo være 100, men i Norge er det noe høyere. For å bli medlem av mensa må en vel ha en IQ over 130-135 (tipper småvillt her). Man er flinkere til å løse en viss type oppgaver dersom en har høy IQ. Svært mange av oppgavene er av typen 1 2 3 - hva er neste tall? Man kan ha høy IQ, men likevel i praksis være dum som et brød. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Snittet skal jo være 100, men i Norge er det noe høyere. For å bli medlem av mensa må en vel ha en IQ over 130-135 (tipper småvillt her). Man er flinkere til å løse en viss type oppgaver dersom en har høy IQ. Svært mange av oppgavene er av typen 1 2 3 - hva er neste tall? Man kan ha høy IQ, men likevel i praksis være dum som et brød. Jeg _tror_ man må ha en IQ over 140 for å bli medlem av Mensa? Forøvrig kjenner jeg en med så høy IQ, men han virker i realiteten "dum som et brød" ;-) Den høye IQ'en har ført til altfor lav EQ ;-) 0 Siter
Gjest Marres Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Har prøvd meg på en IQ test to ganger, men har seriøst ikke tolmodighet til å gjennomføre. Takler heller ikke sannsynlighetsregningen der. Men har alltid sett på meg selv som rimelig smart, gode karakterer, flink osv. Men liker bedre å tro det enn å få selvtilliten knust av en IQ test...hihi 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Snittet i Norge er litt over 100. Skandinaviere er i gjennomsnitt de med høyest IQ i verden. For å komme inn i Mensa må du ha høyere IQ enn 98 % av befolkningen, mener jeg. Har du IQ over 135 (?) regnes du som et geni i ordets rette bruk. Over 150 (?) så er du noe annet. Supergeni, sikkert 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg mener jeg leste at gjennomsnittet i Norge var rundt 99, og at vi muligens lå litt under Sverige. Vet ikke hva Mensa krever for å bli medlem. Rent teknisk sett så er man jo smartere enn andre hvis man har målbart høyere IQ, dvs i henhold til de testene vi pr.dags dato anser for å være gyldige til den type tester da. Men det finnes tusenvis av smarte folk som aldri lykkes her i livet, og enda flere "dumme" mennesker som lykkes. Høy IQ sier jo ingenting om EQ for eks, og det er kanskje derfor "smarte" folk ofte mangler sosiale ferdigheter, selv om man ikke behøver å være smart for å mangle de ferdighetene IQ-tester har vist seg å være ubrukelige på folk som er vant til å løse problemer i fellesskap, for eks indianer-stammer osv. Og de IQ-testene jeg har prøvd har alltid involvert kunnskaper som en kun kan få via samfunnet en lever i, spesielt matematiske kunnskaper. Jagerfly-piloter pleier forresten å øve seg på IQ-tester før de tar selve testen, dette gjelder i næringslivet også, kanskje mest i USA. Det spekuleres forresten i om Albert Einstein og Isaac Newton var autister (eller "autistic savant"). 0 Siter
Prozak Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 IQ har forsvinnende lite med intelligens å gjøre. Og det er heller ingen som bruker IQ-tester lenger, annet enn for å luke ut tilfeller som utmerker seg spesiellt i den ene eller andre enden av skalaen. Ikke siden 60-70 tallet har man trodd at IQ var relevant for annet enn nettopp IQ og tester rundt dette. Det blir selvfølgelig ikke bedre av media, i f.eks Svanhild-saken. Her blir det fremstillt i alle aviser som om den omdiskuterte IQ-testen var avgjørende for domsavgjørelsen, når den i virkeligheten ikke ble brukt i det øyemed i det hele tatt. Det er en standard test man med fordel kan bruke for å finne ekstreme mentale trekk, muligens autisme f.eks. Det har lite eller ingenting med hvor smart eller intelligent du er. Man kan også trene seg opp til å bli flink i IQ-tester, iom. at det er en veldig spesifikk type oppgaver og måte å tenke på. "....................................." 0 Siter
Gjest ikke vanlig nick nå Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg _tror_ man må ha en IQ over 140 for å bli medlem av Mensa? Forøvrig kjenner jeg en med så høy IQ, men han virker i realiteten "dum som et brød" ;-) Den høye IQ'en har ført til altfor lav EQ ;-) "Forøvrig kjenner jeg en med så høy IQ, men han virker i realiteten "dum som et brød" ;-) Den høye IQ'en har ført til altfor lav EQ ;-) " Huff. Kjenner meg litt igjen. Da jeg var 12 år, lærte faren min meg sjakkreglene, så spillte vi en runde. Den vant jeg. Han ville aldri mer spille sjakk med meg. Er vel en slags nerd eller noe lignende. Ikke så lenge siden kallte en person meg professor fordi hun synes jeg virket så belest. Utdanningsmessig har det gått veldig bra med meg; har to høyskoleutdanninger pluss noe til. Sosialt knapt nok middels. Har familie, en liten gruppe nære venner. Mitt store slit er at jeg er innadvendt og sjenert. Oppnår lite sosialt, går fort tom for ord. Har ofte vanskelig for å bestemme meg for noe. Ekkelt å bli oppfattet som en raring og bli ledd av. 0 Siter
Gjest samfunnskritiker Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Jeg mener jeg leste at gjennomsnittet i Norge var rundt 99, og at vi muligens lå litt under Sverige. Vet ikke hva Mensa krever for å bli medlem. Rent teknisk sett så er man jo smartere enn andre hvis man har målbart høyere IQ, dvs i henhold til de testene vi pr.dags dato anser for å være gyldige til den type tester da. Men det finnes tusenvis av smarte folk som aldri lykkes her i livet, og enda flere "dumme" mennesker som lykkes. Høy IQ sier jo ingenting om EQ for eks, og det er kanskje derfor "smarte" folk ofte mangler sosiale ferdigheter, selv om man ikke behøver å være smart for å mangle de ferdighetene IQ-tester har vist seg å være ubrukelige på folk som er vant til å løse problemer i fellesskap, for eks indianer-stammer osv. Og de IQ-testene jeg har prøvd har alltid involvert kunnskaper som en kun kan få via samfunnet en lever i, spesielt matematiske kunnskaper. Jagerfly-piloter pleier forresten å øve seg på IQ-tester før de tar selve testen, dette gjelder i næringslivet også, kanskje mest i USA. Det spekuleres forresten i om Albert Einstein og Isaac Newton var autister (eller "autistic savant"). Høy IQ sier jo ingenting om EQ for eks, og det er kanskje derfor "smarte" folk ofte mangler sosiale ferdigheter, selv om man ikke behøver å være smart for å mangle de ferdighetene 0 Siter
Gjest samfunnskritiker Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Høy IQ sier jo ingenting om EQ for eks, og det er kanskje derfor "smarte" folk ofte mangler sosiale ferdigheter, selv om man ikke behøver å være smart for å mangle de ferdighetene Enda en. Man kan ha høy IQ, men likevel i praksis være dum som et brød. 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Enda en. Man kan ha høy IQ, men likevel i praksis være dum som et brød. Så hva er det du sier? Greit om du viser når du siterer noen 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Enda en. Man kan ha høy IQ, men likevel i praksis være dum som et brød. Dette svaret var vel til petter smart..? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 IQ har forsvinnende lite med intelligens å gjøre. Og det er heller ingen som bruker IQ-tester lenger, annet enn for å luke ut tilfeller som utmerker seg spesiellt i den ene eller andre enden av skalaen. Ikke siden 60-70 tallet har man trodd at IQ var relevant for annet enn nettopp IQ og tester rundt dette. Det blir selvfølgelig ikke bedre av media, i f.eks Svanhild-saken. Her blir det fremstillt i alle aviser som om den omdiskuterte IQ-testen var avgjørende for domsavgjørelsen, når den i virkeligheten ikke ble brukt i det øyemed i det hele tatt. Det er en standard test man med fordel kan bruke for å finne ekstreme mentale trekk, muligens autisme f.eks. Det har lite eller ingenting med hvor smart eller intelligent du er. Man kan også trene seg opp til å bli flink i IQ-tester, iom. at det er en veldig spesifikk type oppgaver og måte å tenke på. "....................................." "Man kan også trene seg opp til å bli flink i IQ-tester, iom. at det er en veldig spesifikk type oppgaver og måte å tenke på." Dette er jeg enig i. Husker jeg tok sånn test, og gjorde GOD nytte av min erfaring i å tenke 3 dimensjonelt... Hadde jeg tatt den testen et par år før, ville den fått et lavere utfall! 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Snittet i Norge er litt over 100. Skandinaviere er i gjennomsnitt de med høyest IQ i verden. For å komme inn i Mensa må du ha høyere IQ enn 98 % av befolkningen, mener jeg. Har du IQ over 135 (?) regnes du som et geni i ordets rette bruk. Over 150 (?) så er du noe annet. Supergeni, sikkert Har du kilde på at skandinaviere har høy IQ i forhold til andre? Nysgjerrig, for jeg har ikke hørt om det før. 0 Siter
Prozak Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 "Man kan også trene seg opp til å bli flink i IQ-tester, iom. at det er en veldig spesifikk type oppgaver og måte å tenke på." Dette er jeg enig i. Husker jeg tok sånn test, og gjorde GOD nytte av min erfaring i å tenke 3 dimensjonelt... Hadde jeg tatt den testen et par år før, ville den fått et lavere utfall! Jeg har faktisk en bok som jeg fikk gratis i en bokklubb for mange herrans år siden, som heter "Nøkkelen til suksess i IQ-tester" :-) "........................................" 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 "Forøvrig kjenner jeg en med så høy IQ, men han virker i realiteten "dum som et brød" ;-) Den høye IQ'en har ført til altfor lav EQ ;-) " Huff. Kjenner meg litt igjen. Da jeg var 12 år, lærte faren min meg sjakkreglene, så spillte vi en runde. Den vant jeg. Han ville aldri mer spille sjakk med meg. Er vel en slags nerd eller noe lignende. Ikke så lenge siden kallte en person meg professor fordi hun synes jeg virket så belest. Utdanningsmessig har det gått veldig bra med meg; har to høyskoleutdanninger pluss noe til. Sosialt knapt nok middels. Har familie, en liten gruppe nære venner. Mitt store slit er at jeg er innadvendt og sjenert. Oppnår lite sosialt, går fort tom for ord. Har ofte vanskelig for å bestemme meg for noe. Ekkelt å bli oppfattet som en raring og bli ledd av. Huff da, jeg mener selvsagt ikke at alle med høy IQ har lav EQ... Min beskrivelse var vel mest for å forklare at høy IQ ikke nødvendigvis er et gode og det har du nok merket på kroppen... Beklager hvis du ble såret over det jeg skrev. Det var ikke mine intensjoner... Nå fikk jeg dårlig samvittighet her *flau* Jeg håper folk ser deg som du er og at de kan akseptere deg uansett! Kompisen min (som jeg nevner her) er en smule "rar", men jeg synes han er morsom å prate med fordi jeg synes det er spennende med folk som er litt "annerledes". Slike folk tilfører livet andre dimensjoner :-) *beklager-klem* :-) 0 Siter
Gjest ikke vanlig nick nå Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Huff da, jeg mener selvsagt ikke at alle med høy IQ har lav EQ... Min beskrivelse var vel mest for å forklare at høy IQ ikke nødvendigvis er et gode og det har du nok merket på kroppen... Beklager hvis du ble såret over det jeg skrev. Det var ikke mine intensjoner... Nå fikk jeg dårlig samvittighet her *flau* Jeg håper folk ser deg som du er og at de kan akseptere deg uansett! Kompisen min (som jeg nevner her) er en smule "rar", men jeg synes han er morsom å prate med fordi jeg synes det er spennende med folk som er litt "annerledes". Slike folk tilfører livet andre dimensjoner :-) *beklager-klem* :-) Takk for klemmen. Jeg ble ikke såret. Egentlig var det du skrev en spissformuliering av følgende: Det finnes ikke mennesker som gjør det bra på absolutt alle områder i livet. Vanligvis greier folk flest det meste rimelig bra, men et mindretall greier enkelte typer aktiviteter ekstra bra og gjør det dårlig i andre aktiviteter. Jeg tilhører mindretallet. For ikke lenge siden var jeg gjennom en avansert personlighetstest (ikke IQ-test). Helt utmerkede resultater på noen områder, katastrofe på andre. Vondt å se at jeg fikk høy score på usikkerhet og nokså innadvendt. Tok med utskriften fra testen (mange sider) hjem til kona og lot henne lese den. Hun lo og sa "Ja, dette er deg!". Har ikke problem med å forstå andres emosjoner og være imøtekommende overfor andre i forhold til deres behov. (Får høre at jeg er snill.) Det er langt vanskeligere å uttrykke egne behov og emosjoner så langt jeg har dem. "Misunner" ofte utadvendte personer. Vondt å se egen utilstrekkelighet, men er litt heldig fordi kona er utadvendt. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Har du kilde på at skandinaviere har høy IQ i forhold til andre? Nysgjerrig, for jeg har ikke hørt om det før. Aner ikke. Gener, sikkert 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Takk for klemmen. Jeg ble ikke såret. Egentlig var det du skrev en spissformuliering av følgende: Det finnes ikke mennesker som gjør det bra på absolutt alle områder i livet. Vanligvis greier folk flest det meste rimelig bra, men et mindretall greier enkelte typer aktiviteter ekstra bra og gjør det dårlig i andre aktiviteter. Jeg tilhører mindretallet. For ikke lenge siden var jeg gjennom en avansert personlighetstest (ikke IQ-test). Helt utmerkede resultater på noen områder, katastrofe på andre. Vondt å se at jeg fikk høy score på usikkerhet og nokså innadvendt. Tok med utskriften fra testen (mange sider) hjem til kona og lot henne lese den. Hun lo og sa "Ja, dette er deg!". Har ikke problem med å forstå andres emosjoner og være imøtekommende overfor andre i forhold til deres behov. (Får høre at jeg er snill.) Det er langt vanskeligere å uttrykke egne behov og emosjoner så langt jeg har dem. "Misunner" ofte utadvendte personer. Vondt å se egen utilstrekkelighet, men er litt heldig fordi kona er utadvendt. Du er iallefall flink til å formulere deg på en forståelig måte og siden ei utadvendt kone har valgt deg, så er du nok ikke så aller verst :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.