Gå til innhold

Offentlige dokumenter fra strafferettssak ?

Anbefalte innlegg

Gjest en bekjent
Skrevet

En fyr jeg kjenner ble hentet av nokså mange politifolk. Når folk spurte om når han kom tilbake, svarte politifolkne at de trodde det kunne bli temmelig lenge til ! Etterhvert dukket det oppbiter av informasjon om hva fyren hadde bedrevet med bak vår rygg.

Så da har det nok vært en rettsak. Jeg lurer på nøyaktig hva han ble hektet for og hvor lenge han ble plassert i fengsel. Er dokumenter fra slike strafferessaker offentlige ? Kan man spørre på sorenskriverkontor (eller hva det er) om å få se utdrag av dommen ? (Saksnummer eller helt nøyaktig dato er ikke kjent.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ingen ting om dette, men jeg ville synes det var merkelig om hvem som helst kunne få tak i slike opplysninger.....

Gjest en bekjent
Skrevet

Jeg kan ingen ting om dette, men jeg ville synes det var merkelig om hvem som helst kunne få tak i slike opplysninger.....

Ja, nettopp. Men på en annen side: hvor får journalister tak i informasjon fra rettssaker ? Kun ved å være tilhørere ?

Skrevet

Rettskraftige dommer havner vel på lovdata.no etter hvert.

Journalister har nok tilgang til andre registre som ikke er åpne for deg og meg.

Gjest en bekjent
Skrevet

Rettskraftige dommer havner vel på lovdata.no etter hvert.

Journalister har nok tilgang til andre registre som ikke er åpne for deg og meg.

"Rettskraftige dommer havner vel på lovdata.no etter hvert."

Fant bare lagmannnsrett og høyesterett. Saken kan ha gått høsten 2003 eller mer sannsynlig 2004. Men lovdata har bare fra 2006.

"Journalister har nok tilgang til andre registre som ikke er åpne for deg og meg."

Virkelig ? Hva kan det være da?

Skrevet

"Rettskraftige dommer havner vel på lovdata.no etter hvert."

Fant bare lagmannnsrett og høyesterett. Saken kan ha gått høsten 2003 eller mer sannsynlig 2004. Men lovdata har bare fra 2006.

"Journalister har nok tilgang til andre registre som ikke er åpne for deg og meg."

Virkelig ? Hva kan det være da?

Registere som krever abonnement og pålogging, eksempelvis Lovdata Pluss, politiregistre osv.

Skrevet

Ja, nettopp. Men på en annen side: hvor får journalister tak i informasjon fra rettssaker ? Kun ved å være tilhørere ?

Jeg er meddommer noen ganger i året, og det er av og til ganske mange journalister til stede i rettsalen. Spesielt når det er narkosaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...