Gå til innhold

brødbakemaskin

Anbefalte innlegg

Gjest humlemor
Skrevet

noen som har en god men lett oppskrift til brød i brødbakemaskin?

Skrevet

En stk. pose brødmelblanding (av den nye typen, evt. halv pose av de gamle). Tilsett det som står på pakken. Trykk på start... :-)

Sånn gjør gjerne jeg det nå, når brødbakemaskinen av og til brukes, men skal se om jeg kan få rotet frem oppskriften jeg brukte daglig før i tiden.

Skrevet

Ta en f eks ferdigpakke i butikken, men hold øye med eltingen. Deigen skal henge fast i sidene, men være en klump ligevel. Altså temmelig klissete men likevel fast. Tilsett mer mel eller vann så den blir slik. Grov deig må du se på flere ganger og ha på litt vann, så ender opp slik i konsistens når eltingen er ferdig. Blir den for tørr eller våt, så blir det ikke bra.

Hiv litt urter oppi, det lukter godt. Oregano?

Gjest humlemor
Skrevet

Ta en f eks ferdigpakke i butikken, men hold øye med eltingen. Deigen skal henge fast i sidene, men være en klump ligevel. Altså temmelig klissete men likevel fast. Tilsett mer mel eller vann så den blir slik. Grov deig må du se på flere ganger og ha på litt vann, så ender opp slik i konsistens når eltingen er ferdig. Blir den for tørr eller våt, så blir det ikke bra.

Hiv litt urter oppi, det lukter godt. Oregano?

men det er vel ikke meningen at man skal stå å passe på en brødbakemaskin? den skal man jo kunne stille in sånn at den baker om natta sånn at brødet er ferdig til frokost feks.

Skrevet

men det er vel ikke meningen at man skal stå å passe på en brødbakemaskin? den skal man jo kunne stille in sånn at den baker om natta sånn at brødet er ferdig til frokost feks.

Ja.

Men ikke før du har prøvd ut oppskriften og du har funnet ut nøyaktig hvor mye væske og tørt. En vanlig bakeoppskrift kan/bør ikke brukes. Men du kan være heldig.

Mange jeg kjenner har våknet til en steinkake eller deigen est ned i varmeelementet og huset fullt av røyk.

Gjest humlemor
Skrevet

Ja.

Men ikke før du har prøvd ut oppskriften og du har funnet ut nøyaktig hvor mye væske og tørt. En vanlig bakeoppskrift kan/bør ikke brukes. Men du kan være heldig.

Mange jeg kjenner har våknet til en steinkake eller deigen est ned i varmeelementet og huset fullt av røyk.

aha! sånn å forstå, det høres logisk ut a :) uff da røyk i hele huset høres ikke bra ut. skal nok stå å passe på maskinen min ja, hehe!

Skrevet

Se etter i papirene som fulgte med maskina om det står noe om forholdstallet mellom mel og vann. Det gjorde det ihvertfall på min maskin - at det skulle være x dl mel og y dl vann.

Deretter kunne jeg prøve meg fram selv med ulike blandinger.

Det jeg fant ut var at jeg - ihvertfall med min maskin - ikke kunne lage så grove brød som jeg bruker ved "håndlaging". Max 40% sammalt mel, hvis ikke ble det en liten har klump av et brød!

Skrevet

aha! sånn å forstå, det høres logisk ut a :) uff da røyk i hele huset høres ikke bra ut. skal nok stå å passe på maskinen min ja, hehe!

Det er bare for å prøve oppskriften først, så det ikke blir "blind date" mens du sover. For mye gjær, eller at gjæren får kontakt med væsken for tidlig er ikke bra. Røyken er giftig.

Men en tørr steinkake kan lettere tåles, med sterke tenner.

Skrevet

å tusen takk! har du prøvd bananbrødet? er det godt? smaker det mye babab? saftig?

Som sagt er det oppskrifter som er benyttet hjemme hos oss, så vi har smakt på det, ja! ;) Bananbrødet smaker passe banan, kommer an på mengden man har oppi, det. Mandlene demper det søteste, men du kan ikke akkurat velge og vrake i pålegg til. En naturell smøreost er helt topp (ellers smaker det jo ikke så verst uten noe på!).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...