Gjest Tarvelig Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Eller kanskje man blir sittende mer fast i gamle holdninger, fordi de yngre må respektere de eldre i familien, for å holde fred i familien, eller for rett å slett å respektere de eldre slik man er oppdratt til, også når det de eldre mener er direkte feil og uheldig. På denne måten får man langt saktere utvikling på fx likestilling, og når det gjelder å komme bort fra overtro og gamle uheldige tradisjoner. Jeg har nylig vært i Hellas, og jeg ser absolutt det positive ved en helt annen kultur rundt dette at familien står sterkere (mens vi er langt mer individfokusert her i landet, i likhet med resten Nord-Europa og Nord-Amerika). Men jammen så jeg en del negative sider ved akkurat dette med familiens sterke stilling også, ref. bl.a. det jeg skrev i første avsnitt. Det har du helt sikkert rett i. Heldigvis har vi kommet så langt i norge i dag, at dette ikke lenger burde være noe større problem. Jeg synes bare det er dumt at mange nordmenn (og da spesielt de under 40), instinktivt reagerer negativt på slike boforhold. Forresten, har ikke vi en statsminister som bor i en form for generasjonsbolig da? 0 Siter
Gjest Tarvelig Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 "(Jeg lurer nå også litt på hvordan du vet hva de fleste andre mener. Tenker du på dine venner? Alle nordmenn? Kvinner? Europeere? Eldre? Yngre? Afrikanere, eller alle sammen?)" Jeg bygger dette på at jeg aldri har hørt noen som mener at det - generelt sett - er en god idé at voksne barn ikke flytter for seg selv, men blir boende hjemme hos foreldrene. Nå er jo ikke det så rart. Skulle alle bli boende hos sine foreldre, så hadde det ikke blitt mange nye familier her i landet. Det var jo heller ikke det som var tilfellet her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.