Gå til innhold

Hvilken side ... Kypros

Anbefalte innlegg

Gjest Vet du ?
Skrevet

Kjører bilene på samme side som oss på Kypros ?

:) vi begynte å diskutere det her nå, vi var der ifjor og jeg mener at de kjører på samme side som oss, mens en bekjent sier at det gjør de ikke, de kjører på samme side som engelskmennene, altså "feil side" for oss .....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kjører på venstre side.

jepp. venstre side.

petter smart
Skrevet

Pussig at dere ikke visste dette dersom dere har vært der. Det advares jo om dette på turen. Både slik at folk som skal leie bil/scooter er klar over det på forhånd, men også så en vet hvordan trafikken går når en f.eks. skal over gata.

For som de andre sier, de kjører på venstre side.

Skrevet

Pussig at dere ikke visste dette dersom dere har vært der. Det advares jo om dette på turen. Både slik at folk som skal leie bil/scooter er klar over det på forhånd, men også så en vet hvordan trafikken går når en f.eks. skal over gata.

Jeg husker også veldig mange (bleke) briter som ferierte der. Har Kypros vært britisk koloni, tro? Dette burde jeg sikkert vite, men men.

mil1365380270
Skrevet

Hvis man har vært mange steder er det lett å blande sammen da.

mil1365380270
Skrevet

Jeg husker også veldig mange (bleke) briter som ferierte der. Har Kypros vært britisk koloni, tro? Dette burde jeg sikkert vite, men men.

Jepp!

Gjest Vet du ?
Skrevet

Ja det kan du si.

Vi leide ikke bil der, husker ikke at vi fikk den informasjonen.

Skrevet

Jepp!

Husker jeg også rett når jeg svakt erindrer at Mauritius var det siste som ble løsrevet fra Commonwealth, kloke mil?

mil1365380270
Skrevet

Husker jeg også rett når jeg svakt erindrer at Mauritius var det siste som ble løsrevet fra Commonwealth, kloke mil?

Har ikke den fjerneste peiling, men nå har du vekket nysgjerrigheten........ ;-)

petter smart
Skrevet

Kypros har, som mange av øyene i middelhavet, vært under britisk styre. De ble vel selvstendige/del av hellas etter andre verdenskrig?

Får google litt.

petter smart
Skrevet

Hvis man har vært mange steder er det lett å blande sammen da.

Spesielt når man er på fylla hele ferien? ;-)

mil1365380270
Skrevet

Spesielt når man er på fylla hele ferien? ;-)

Blir sikkert ikke lettere da :-)

mil1365380270
Skrevet

Kypros har, som mange av øyene i middelhavet, vært under britisk styre. De ble vel selvstendige/del av hellas etter andre verdenskrig?

Får google litt.

Nei, i 1960, og halvparten er jo tyrkisk :-)

Skrevet

Får google litt.

Kypros ble vel delt mellom Hellas og Tyrkia? Mener å huske at hovedstaden Nikosia også er delt, og at det verken er samkvem mellom delene eller turisme i den tyrkiske delen.

petter smart
Skrevet

Kypros ble vel delt mellom Hellas og Tyrkia? Mener å huske at hovedstaden Nikosia også er delt, og at det verken er samkvem mellom delene eller turisme i den tyrkiske delen.

Kypros skulle egentlig vært en egen stat, og var det fram til 1974 da tyrkia invaderte og tok kontroll over den nordlige delen av øya. Etter det har den vært delt.

Også hovedstaden nicosia er delt ja. Den ble ofte kallt "Lille-Berlin". Har faktisk vært i den demilitariserte sonen i nicosia.

Det står mange tomme hoteller på den nordlige delen ja. Ingen turisme der.

petter smart
Skrevet

Nei, i 1960, og halvparten er jo tyrkisk :-)

Det er vel bare ca en tredjedel som er tyrkisk. Men 1960 stemmer ja.

mil1365380270
Skrevet

Det er vel bare ca en tredjedel som er tyrkisk. Men 1960 stemmer ja.

Hvis man tenker på at øya Kypros er delt ved Nikosia, ser det ut som halvparten. Men du har vel rett da ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...