smurf78 Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Når man blir sykemeldt over lengre tid, er det trygdekontoret eller arb.plassen som betaler sykepengene? Jeg har vært sykemeldt 1 år og har fått alle pengene fra trygdekontoret. Har også et par spm. ang. lønn når man er i fødselspermisjon: Man får fødselspenger fra trygdekontoret, men hvem betaler din vanlige lønn?? Er det også trygdekontoret? Jeg har mitt eget firma og kan tegne en fødselsforsikring. Får jeg både lønn og fødselspenger fra trygdekontorer da? Ellers er det vel liten vits å tegne forsikring? Vet man må være ansatt i 6 mndr. for å få lønn under fødselspermisjon. Men hva med folk som er vikarer og har kontrakt måned for måned? Si at de f.eks. har vært ansatt i 10 måneder og blir gravid. Kan firmaet da plutselig si at de ikke har bruk for deg lenger slik at du mister all lønn når du har født barnet? Isåfall virker det som man nesten MÅ være fast ansatt om det skal være vits å få barn. Tilslutt, hvis man jobber deltid, har man de samme rettighetene for lønn når man føder barn? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Du må ikke ha vært _ansatt_ seks måneder for å få fødselspenger, du må ha vært i lønnet arbeid i seks av de ti siste månedene før fødsel. Sykepenger gjelder som lønnet arbeid. Du vil uansett ikke få både lønn og fødselspenger, du kan bare få en av tingene om gangen. Har du hatt sykepenger siste året vil du få tilsvarende i fødselspenger, begrenset oppover til 6G. 0 Siter
smurf78 Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Skrevet 12. juli 2006 Du må ikke ha vært _ansatt_ seks måneder for å få fødselspenger, du må ha vært i lønnet arbeid i seks av de ti siste månedene før fødsel. Sykepenger gjelder som lønnet arbeid. Du vil uansett ikke få både lønn og fødselspenger, du kan bare få en av tingene om gangen. Har du hatt sykepenger siste året vil du få tilsvarende i fødselspenger, begrenset oppover til 6G. Du sier man ikke kan få lønn og fødselspenger samtidig, men trodde lønna skulle dekke deg selv og fødselspengene skulle dekke barnet. Har sett på trygdekontoret at fødselspenger ligger på 3-5000 i måneden, det kan jo ikke dekke begge. Og den vanlige lønna dekker nødvendigvis ikke både deg og barnet. Dette skjønte jeg ikke. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Du sier man ikke kan få lønn og fødselspenger samtidig, men trodde lønna skulle dekke deg selv og fødselspengene skulle dekke barnet. Har sett på trygdekontoret at fødselspenger ligger på 3-5000 i måneden, det kan jo ikke dekke begge. Og den vanlige lønna dekker nødvendigvis ikke både deg og barnet. Dette skjønte jeg ikke. Nå har jeg aldri hatt fødselspenger, men adopsjonspenger, det går ut på det samme. Jeg fikk like mye i adopsjonspenger som det jeg hadde i lønn før jeg gikk ut i adopsjonspermisjon. Som deg var jeg sykemeldt et år før jeg gikk ut i permisjonen. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Du sier man ikke kan få lønn og fødselspenger samtidig, men trodde lønna skulle dekke deg selv og fødselspengene skulle dekke barnet. Har sett på trygdekontoret at fødselspenger ligger på 3-5000 i måneden, det kan jo ikke dekke begge. Og den vanlige lønna dekker nødvendigvis ikke både deg og barnet. Dette skjønte jeg ikke. Altså for å presisere litt: Adopsjonspengene mine utgjorde rundt 30 000 brutto pr måned, så det med 3-5000 kroner kan nok ikke stemme. 0 Siter
smurf78 Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Skrevet 12. juli 2006 Nå har jeg aldri hatt fødselspenger, men adopsjonspenger, det går ut på det samme. Jeg fikk like mye i adopsjonspenger som det jeg hadde i lønn før jeg gikk ut i adopsjonspermisjon. Som deg var jeg sykemeldt et år før jeg gikk ut i permisjonen. Ok, men fikk du de månedlige pengene fra jobben din eller fra trygdekontoret? Skal ikke jobben din betale noe som helst i forbindelse med fødsel? Jeg var helt sikker på at man fikk vanlig lønn fra jobben og fødselspenger i tillegg fra trygdekontoret. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 Ok, men fikk du de månedlige pengene fra jobben din eller fra trygdekontoret? Skal ikke jobben din betale noe som helst i forbindelse med fødsel? Jeg var helt sikker på at man fikk vanlig lønn fra jobben og fødselspenger i tillegg fra trygdekontoret. Der tar du nok feil. Fødselspenger er jo noe du får som kompensasjon fordi du ikke har lønn mens du har fødselspermisjon. Det var jobben min som betalte ut adopsjonspengene, men de fikk refusjon fra trygdekontoret. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 12. juli 2006 Skrevet 12. juli 2006 http://trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.