Gå til innhold

Gåstaver

Anbefalte innlegg

Gjest spreke sputnik
Skrevet

Noen som har erfaring med gåstaver her?

Er det god trening?

Videoannonse
Annonse
Gjest hansam-hansen
Skrevet

Det skal være bra for middelaldrede.

Skrevet

Det er kjempetrening om man gjør det på ordentlig vis, altså langer skikkelig ut som om man var ute og trente (ikke ruslet søndagstur) på ski. Pointet er jo at jo flere og større muskelgrupper man tar i bruk, jo større treningseffekt - og det er store ryggmuskler som aktiveres om man virkelig tar i med armene. Man kan f.eks. gjerne bruke dem til å ta noen skikkelige langdrag i oppoverbakke.

Slik de fleste damene her i nabolaget bruker stavene, derimot, er det mer til skade enn gavn.. De er jo ikke akkurat ment som et støtteredskap for saktegående kikke-i-lufta turer... ;)

Skrevet

Jeg har gått med gåstaver i snart 3 år nå, og har lært teknikken av fysioterapeut/stavgangsgruppe. De fleste bruker stavene feil, men bruker man de riktig, så er det veldig god trening. Det sies at man forbrenner opptil 40% mer med staver enn uten. I tillegg så gjør stavene at man får trent overkropp, armer, skuldre når man går. Bra for å løse opp spenninger/stivhet i skuldre/nakke.

mvh.

Gjest spreke sputnik
Skrevet

Jeg har gått med gåstaver i snart 3 år nå, og har lært teknikken av fysioterapeut/stavgangsgruppe. De fleste bruker stavene feil, men bruker man de riktig, så er det veldig god trening. Det sies at man forbrenner opptil 40% mer med staver enn uten. I tillegg så gjør stavene at man får trent overkropp, armer, skuldre når man går. Bra for å løse opp spenninger/stivhet i skuldre/nakke.

mvh.

Jeg kan ikke delta i noe opplæring her jeg bor, men kan du si litt kort om hva som er riktig bruk?

Skrevet

Jeg kan ikke delta i noe opplæring her jeg bor, men kan du si litt kort om hva som er riktig bruk?

Riktig bruk vil si at man bruker armene m staver ved å holde armene rett ned på siden, og så bakover. Skuldre skal være avslappet,, og man skal skyve fra med armene bakover til stavene treffer bakken.. Litt vanskelig å forklare uten å gjøre det i praksis. Prøv også å søk på dette på nettet, det kan jo hende noen treningssider/fysioterapeuter har lagt ut noe :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...