Gå til innhold

Felles eller delt økonomi for samboere/ektefeller?

Anbefalte innlegg

Gjest Disney

Vi har en mellomting, vi har hver våre kontoer, men deler på utgifter. Han tjener mest og betaler mest. Vi eier forskjellig fra før (han eier 80% av bolig, jeg 20%), alt vi har skaffet etter vi giftet oss er felles selvom han har betalt for alle de store tingene. Noen av mine venner kaller dette felles økonomi, noen sier vi har delt, siden vi ikke har felles konto. Noen kaller det å ha en utgiftkonto som regninger og daglige utgifter går ut fra for felles økonomi, selv om de da har hver sine "rest"kontoer med forskjellig beløp på.

Noen velger delt økonomi av skattemessige årsaker, særkullsbarn, forskjellig forbruk osv. Det som er litt dumt med det at han tjener så mye mer enn meg er at jeg føler at han har mest han skulle ha sagt når det gjelder større innkjøp, ferier ol. siden han betaler mest. Gjerne den veien at jeg syns en ting er unødvendig dyr og ville prioritert annerledes, men det er ikke opp til meg å prioritere hans penger. Vi har ikke barn, da ser jeg for meg at økonomien vil bli mer felles enn i dag.

Fortsetter under...

Gjest økonom in spe

Vi har en mellomting, vi har hver våre kontoer, men deler på utgifter. Han tjener mest og betaler mest. Vi eier forskjellig fra før (han eier 80% av bolig, jeg 20%), alt vi har skaffet etter vi giftet oss er felles selvom han har betalt for alle de store tingene. Noen av mine venner kaller dette felles økonomi, noen sier vi har delt, siden vi ikke har felles konto. Noen kaller det å ha en utgiftkonto som regninger og daglige utgifter går ut fra for felles økonomi, selv om de da har hver sine "rest"kontoer med forskjellig beløp på.

Noen velger delt økonomi av skattemessige årsaker, særkullsbarn, forskjellig forbruk osv. Det som er litt dumt med det at han tjener så mye mer enn meg er at jeg føler at han har mest han skulle ha sagt når det gjelder større innkjøp, ferier ol. siden han betaler mest. Gjerne den veien at jeg syns en ting er unødvendig dyr og ville prioritert annerledes, men det er ikke opp til meg å prioritere hans penger. Vi har ikke barn, da ser jeg for meg at økonomien vil bli mer felles enn i dag.

Dere har vel felles slik jeg ser det. Alle har vel uansett hver sin lønnskonto men etter det er jo pengene felles.

Siden han betaler mest og du tjener minst, så vil jo det i praksis si at dere kunne samlet pengene i en pott og så delt ut igjen etter behov, det er felles.

Men du er uheldig som ikke eier noe i boligen da.

Vi har felles, men vi gjør det sånn at vi setter inn penger på en felles konto til felles-utgifter (regninger, huslån, mat...) og så har vi litt igjen på hver vår som vi bruker til oss selv, f.eks byturer, fester, klær, hobbyting.

"Har du og sin samboer/ektefelle delt eller felles økonomi?"

Vi har vel egentlig begge deler. Vi har hver vår konto og deler på regningene (han litt mer enn meg fordi han har høyest inntekt), men jeg/vi har sluttet å tenke over hvem som betaler hva av de løpende utgiftene. Planen er å få felles økonomi (dvs. felles konto) når vi i nærmeste framtid får barn og gifter oss.

"Og for dere som har delt, hvordan gjør dere dette praktisk? Hvem betaler for hva og hvordan fordeler dere? Og hva hvis den ene tjener vesentlig mer enn den andre?"

Det har jeg svart på ovenfor.

"Hvorfor foretrekker noen delt økonomi også når de bor sammen og kanskje til og med har barn sammen?"

Hvordan det kan la seg gjøre i praksis når man har barn, forstår jeg ikke. F.eks. hvem som betaler når barnet skal ha nye sko. Mange samboere velger å ha delt økonomi fordi de ennå ikke vet om de skal være sammen resten av livet, antar jeg. Et evt. brudd blir mye enklere hvis man ikke har noe felles.

Vi har delt økonomi. Har hver vår lønnskonto og ingen felles. Han tjener litt mer enn meg, men har også større utgifter.

Vi deler på fellesregninger, men har ellers ansvaret for hver vår gjeld og hver vår bil etc.

Når det gjelder utgifter til mat, har vi regnet ut hvor mye vi bruker i måneden sånn ca., og han overfører halvparten av dette beløpet til meg hver måned. Så bruker vi mitt kort selv om vi handler sammen.

Samme som oss omtrent.

Fornøyd med det. Kunne ikke tenke meg noe annet.

Vi har barn og felles økonomi. Jeg disponerer alle kontoer og sørger for at regninger blir betalt, også at begge har penger på kontoen til enhver tid.

Vi vil dele alt, så derfor har vi det sånn. Han tjener mest pga at han arbeider mer enn meg.

Det viktigste er uansett at vi begge er enige om å ha det sånn.

Annonse

Gjest Trollmamman

Men er det strengt tatt noen forksjell på pengene da? Vi har jo gogså hvert vårt kort, men bruker jo alt om hverandre, så dine og mine penger eksisterer jo ikke, rent praktisk. Teoretisk så står jo de pengene jeg har tjent på mitt kort og de han har tjent på hans, men siden alt er felles så er det jo våre penger alt sammen.

Tja, jeg ser på det som delt økonomi. At vi begge bidrar likt til husholdning er jo selvsagt, og på denne måten vet vi at vi faktisk bidrar likt, i motsetning til hvis vi bare brukte penger om en annen og så handlet kanskje den ene mest og alltid ville sitte igjen med minst på konto til seg selv, noe vi tror kunne vært opphav til konflikter. Vi tror at vi på denne måte styrer unna potensielle penge-krangler.

Dere har vel felles slik jeg ser det. Alle har vel uansett hver sin lønnskonto men etter det er jo pengene felles.

Siden han betaler mest og du tjener minst, så vil jo det i praksis si at dere kunne samlet pengene i en pott og så delt ut igjen etter behov, det er felles.

Men du er uheldig som ikke eier noe i boligen da.

"Alle har vel uansett hver sin lønnskonto". Nei, vi har èn felles konto, hvor alt går inn og alt går ut. Vi har alltid hatt det slik, to visakort på samme konto.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...