NeaNoor Skrevet 13. juli 2006 Skrevet 13. juli 2006 Leste på tekst-tv tidligere i dag: "Mann druknet i Telemark. En mann får livreddende førstehjelp etter en drukningsulykke...." Dette har jeg lest flere ganger, andre plasser. At betegnelsen druknet blir brukt, selv om personen ikke er omkommet. Jeg har alltid trodd at om man drukner, så dør man. Men det er kanskje ikke slik? 0 Siter
Gemini Skrevet 13. juli 2006 Skrevet 13. juli 2006 Jeg har også oppfattet ordet drukne som deg, og jeg tror vi har ordboka på vår side: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=drukne&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Jeg har også lagt merke til at journalister bruker ordet i en annen sammenheng, også om det jeg ville sagt er nesten-drukningsulykker. Men jeg er ikke videre imponert over journalisters evne til å ordlegge seg riktig i andre sammenhenger, så det overrasker igrunnen ikke. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. juli 2006 Skrevet 13. juli 2006 Det der satt jeg nettopp å grubla på også (leste det på tekst tv..). Når man har drukna, så er man død (trodde jeg..) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.