Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tutte79

Hei

Vi fikk beskjed at det å få barn på egenhånd ikke var så enkelt og det beste var ICSI. Min kjære har hatt fire forsøk av det tidligere i et annet forhold.

Han fikk beskjed av urolog å ta 4-600 mg E- vitamin pr. dag i 6 uker.

Jeg begynte da å forske litt på vitaminer.

Jeg la til mere, som jeg leste meg til på nettet. 6 uker tok det og jeg er nå gravid i 5. uke. Kanskje ren flaks, men det hjalp jo.

Jeg tok også vitaminer. Tok 300 mg E, sink, multivitamin uten A og D. Samt uka frem til EL drakk jeg slimløsende hostesaft. Slutta med hostesafen den dagen EL testen var positiv.

Vitamin/mineral Dose

E vitamin 590 mg

Selen 140 mcg

Sink 60 mg

C vitamin 460 mg

B2 1,6 mg

B3 18 mg

B5 Patotensyre 6 mg

B6 5 mg

B12 1 mcg

Folat B9 600 mcg

Biotin 150 mcg

Jod 150 mcg

Kobber 1,4 mg

Magan 1,8 mg

Krom 25 mcg

Magnesium 90 mg

Molybden 40 mcg

Vitamin B6:

B6-vitamin gjør at sink taes letter opp i kroppen. Det kan øke mengden av progesteron som har innvirkning på livmor og dens evne til å gi gode vilkår for befrukta egg.

Vitamin B9 (folat)

Samtidig som folat er med på å danne nye celler, er folat også med på å hjelpe kroppen å ta opp sink.

Vitamin B12:

Har igjennom forskning visst til stor økning av sædcelle produksjon. Men dessverre må man til lege for å få denne mengde dose, men jeg har i det minste 1 mcg i kuren min, men det jeg har lest på nettet så skal det 1 mg over lengre tid for å få kjempe effekten. Men her er jo mye annet som gjør susen.

Vitamin C:

Viktig i sædcelleproduksjonen. Gjør sædcellene mer bevegelige og fører til at sæden ikke klumper seg. C-vitamin beskytter også sædcellene mot giftige avfallstoffer som røyk, tung metaller osv. Man kan anbefale å ta 1000 mg hver dag i to mnd for å rense ut alt avfallstoffet fra sædcellene.

Vitamin E:

Trengs for å balansere hormonbalansen. Vitaminet frakter oksygen til reproduksjonsorganet. Det blir også kalt fruktbarhetsvitaminet. Min kjære fikk i alle fall beskjed fra legen at 4-600 mg av dette i 6 uker, så kunne han garanterer ham barn. Syns det var kanskje litt drøyt å si, men må jo bare prøve! Denne legen så også over min samboeres tidligere sædprøver. Og mente at visst alt var i orden med meg, så var ikke graviditet noe problem.. Nå har jeg riktig nok ikke EL, men begynt på Pergo.

Mineraler

Selen:

Den inaktiverer tungmetaller i kroppen. Mangel på selen, kan redusere sædcellene. Man tror selenmangel kan ha sammenheng med infertilitet hos menn og kvinner.

Sink:

Kjent som det viktigste fruktbarhetsmineralet. Sæd bør inneholde store mengder sink. Men også kvinner bør ta sink, spesielt de som går eller har slutta på p-pillen. Mange kvinner har mangel på sink pga p-pillen.

Krom:

Taes ved nedsatt sædkvalitet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238400-s%C3%A6dkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du!

først og fremst: gratulerer med graviditeten:) det er så bra å vite at det er håp!

samboer'n og jeg har prøvd i over et år nå, og jeg merker jo at optimismen ikke alltid er på topp.

nå skal jeg følge rådet ditt og bunkre opp med vitaminer, kanskje det hjelper oss også? det er i hvert fall verdt et førsøk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238400-s%C3%A6dkvalitet/#findComment-1837972
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei!! Og gratulerer med graviditeten!! Slike oppmuntrende innlegg gjør hverdagen litt mer optimistisk! Vi har prøvd i et år nå og begynt med utredning. Så vi kan jo håpe at denne vitaminkuren gjør underverker!

Tusen takk for tips! Og lykke til med svangerskapet!!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238400-s%C3%A6dkvalitet/#findComment-1860990
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...