Gå til innhold

Trygt å bruke betalingskort?

Anbefalte innlegg

Gjest tyverioffer
Skrevet

Det er det de vil vi skal tro. Ikke oppbevar koden sammen med kortet, ikke fortell koden til noen, og du slipper å dekke tapet hvis kortet blir stjålet og misbrukt. Det er jo det de forteller oss.

Men det stemmer jo slett ikke. Blir minibankkortet ditt stjålet og tyven tar ut penger ved hjelp av koden, er det ditt problem. Den eneste mulige forklaringen er jo at du har oppbevart koden sammen med kortet, ikke sant? Dermed må du dekke 8000 kroner selv. Rettferdig?

Personlig føler jeg meg lurt trill rundt. Samvittighetsfullt lærte jeg koden utenat, og ødela brevet. (Brant det som en annen spion.) Jeg har aldri skrevet ned koden, verken direkte eller kamuflert på noen måte. Ikke har jeg røpet den for noen heller. Da kortet mitt ble stjålet og brukt i minibanker trodde jeg det skulle være en smal sak å få igjen pengene. Jeg hadde jo gjort alt banken krevde av meg.

Men; tyven hadde brukt kortet i minibank, og brukt riktig kode. Eneste konklusjonen må jo da være at jeg har hatt en lapp med koden sammen med kortet, i følge banken. Og vips, var jeg åtte tusen fattigere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Morsk
Skrevet

I så fall må tyven ha hatt en nesten usannsynlig flaks.

Skrevet

Det mest vanlige er at tyven ser koden når du taster inn, og rapper kortet etterpå.

På Svinesund kommer det ofte besøk av østerupeere som har spesialisert seg på dette.

Jeg har flere konti, og overfører ikke mer enn nødvendig til kort-kontoen. I tillegg skjuler jeg alltid inntastingen, selv om jeg er alene. Dessuten har jeg lurekort og reserve i utlandet. Lurekortet legger jeg igjen i baren eller bruker der jeg må gi det fra meg. Det er sperret og slettet magnetisk. En gang er det blitt stjålet, en annen gang forsøkt stjålet.

Skrevet

Det mest vanlige er at tyven ser koden når du taster inn, og rapper kortet etterpå.

På Svinesund kommer det ofte besøk av østerupeere som har spesialisert seg på dette.

Jeg har flere konti, og overfører ikke mer enn nødvendig til kort-kontoen. I tillegg skjuler jeg alltid inntastingen, selv om jeg er alene. Dessuten har jeg lurekort og reserve i utlandet. Lurekortet legger jeg igjen i baren eller bruker der jeg må gi det fra meg. Det er sperret og slettet magnetisk. En gang er det blitt stjålet, en annen gang forsøkt stjålet.

Haha... du er nesten som de amerikanerne som graver seg bomberom og hamstrer mat og annonsisjon du :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Hvis du legger lurekort i baren, da ber du om å få betale med et annet kort når du skal gjøre opp da eller? Og det syns de er greit? Har aldri tenkt på at man kan legge igjen et kort og betale med et annet....

Og lurekort- er det et gammelt utgått kort, eller har du noen gode (dårlige?) forbindelser i banken som lager fake til deg?

Skrevet

Hvis du legger lurekort i baren, da ber du om å få betale med et annet kort når du skal gjøre opp da eller? Og det syns de er greit? Har aldri tenkt på at man kan legge igjen et kort og betale med et annet....

Og lurekort- er det et gammelt utgått kort, eller har du noen gode (dårlige?) forbindelser i banken som lager fake til deg?

Lurekort lager man ved å bestille et nytt kort, for da blir det gamle sperret. Så dra en sterk magnet over det gamle.

Slik har jeg gjort i mange år.

Det ble stjålet en gang, og da de fikk tak i det og "koden", lot de meg i fred heldigvis. Det ble svelget i den første terminalen de prøvde. Jeg fikk det tilbake også, merkelig nok. En annen gang ble det nappet av en guttunge i en lokal butikk etter at jeg slo koden. Jeg følte meg litt uvel der, og det stemte.

Gjest tyverioffer
Skrevet

I så fall må tyven ha hatt en nesten usannsynlig flaks.

Usannsynlig flaks?

Gjest Debra irl
Skrevet

Lurekort lager man ved å bestille et nytt kort, for da blir det gamle sperret. Så dra en sterk magnet over det gamle.

Det ble stjålet en gang, og da de fikk tak i det og "koden", lot de meg i fred heldigvis. Det ble svelget i den første terminalen de prøvde. Jeg fikk det tilbake også, merkelig nok. En annen gang ble det nappet av en guttunge i en lokal butikk etter at jeg slo koden. Jeg følte meg litt uvel der, og det stemte.

Siden jeg har deg på nett... Du er jo litt kamerafreak? Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera. Har ixus 40 og er veldig glad i canonfamilien.

Hva med ixus 750? Er det å anbefale? Liker små, hendige kameraer, forstørrer sjelden mer enn noen få til mer enn A4.

Kunne i teorien tenkt meg en 350D (?), men så avansert blir jeg nok aldri til at jeg vil ha et virkelig behov for det. Tar mest bilder av barna + på fest...

Gjest Badesandal
Skrevet

Men det koster mange hundre kr å få nytt kort da, ca 300.

Gjest tyverioffer
Skrevet

Det er jo det som har skjedd. Men hvordan skal jeg klare å overbevise banken om det?

Skrevet

Siden jeg har deg på nett... Du er jo litt kamerafreak? Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera. Har ixus 40 og er veldig glad i canonfamilien.

Hva med ixus 750? Er det å anbefale? Liker små, hendige kameraer, forstørrer sjelden mer enn noen få til mer enn A4.

Kunne i teorien tenkt meg en 350D (?), men så avansert blir jeg nok aldri til at jeg vil ha et virkelig behov for det. Tar mest bilder av barna + på fest...

Aner ikke, men se her:

http://reviews.cnet.com/Digital_cameras/2001-6501_7-0.html?tag=cnetfd.dir

Mange fine tester. Ikke sikkert alle fins i Norge.

Skrevet

Det er jo det som har skjedd. Men hvordan skal jeg klare å overbevise banken om det?

Bankklagenemda er stedet.

Gjest tyverioffer
Skrevet

Bankklagenemda er stedet.

Har du lest noen av sakene de har behandlet, og som er lagt ut på nettet? I de jeg har lest har de lagt til grunn at koden har vært oppbevart sammen med kortet når tyven har brukt den for å få ut penger.

Gjest Morsk
Skrevet

Usannsynlig flaks?

Jeg sa nesten, og det er du ikke enig i? Hele sikkerheten ligger jo i det store antall kombinasjoner.

Gjest tyverioffer
Skrevet

Jeg sa nesten, og det er du ikke enig i? Hele sikkerheten ligger jo i det store antall kombinasjoner.

Det er det med "flaks" jeg ikke er enig i. Tyven må ha sett koden mens jeg tastet den inn. (Og jeg skjulte den så godt jeg kunne ved en disk med mennesker på alle kanter.)

Gjest Morsk
Skrevet

Det er det med "flaks" jeg ikke er enig i. Tyven må ha sett koden mens jeg tastet den inn. (Og jeg skjulte den så godt jeg kunne ved en disk med mennesker på alle kanter.)

Greit, men det stod det intet om i ditt første innlegg.

Skrevet

Jeg ville lagt på 7-800 kr. og kjøpt et Ixus 800 IS. Ikke så mye fordi det har 8 megapiksler, men fordi det er et bedre kamera og særlig fordi det har bildestabilisator. Da kan du få flotte bilder selv om du ikke klarer å holde kameraet helt stille.

Det står en utfyllende test med bildeeksempler her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=308484

Skrevet

Jeg har lyst på Panasonic TZ1 sjøl, det har 5 megapixler og 10x optisk zoom. Det er ikke bittelite, men lite nok for meg, og ligger godt i hånda. Har bildestabilisator og en masse ferdige programmer for ulike sammenhenger (strand, landskap, makro osv).

En venninne som er dyktig hobbyfotograf, og som vanligvis bruker digitalt speilrefleks, men som også har lyst på et kompaktkamera i tillegg vurderer å kjøpe Ricoh Caplio R4.

Så du kan jo sjekke ut omtaler av disse, på fx www.akam.no - der finner du omtaler og tester av det meste som finnes på kamerafronten i Norge.

Gjest tyverioffer
Skrevet

Greit, men det stod det intet om i ditt første innlegg.

Det kom vel ikke klart nok frem. :-)

Gjest Debra irl
Skrevet

Jeg har lyst på Panasonic TZ1 sjøl, det har 5 megapixler og 10x optisk zoom. Det er ikke bittelite, men lite nok for meg, og ligger godt i hånda. Har bildestabilisator og en masse ferdige programmer for ulike sammenhenger (strand, landskap, makro osv).

En venninne som er dyktig hobbyfotograf, og som vanligvis bruker digitalt speilrefleks, men som også har lyst på et kompaktkamera i tillegg vurderer å kjøpe Ricoh Caplio R4.

Så du kan jo sjekke ut omtaler av disse, på fx www.akam.no - der finner du omtaler og tester av det meste som finnes på kamerafronten i Norge.

Takk for tips om akam. Visste om amobil, men visste ikke om at det fantes fler "varianter".

hmmm. Fra å tenke 3900 så er jeg plutselig nærmere 5.... *tenke tenke tenke*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...