Gå til innhold

Hvor stor risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

...skrev et innlegg på foreldreforum ang. bekjent som ville besøke babyen vår...

Ble litt overrasket over svaret ditt (og at du faktisk svarte der inne....takk :)) Mener du at det kunne være farlig at hun kommer på besøk ettersom du var enig med samboeren min...?

Hun er nå utskrevet av Gaustad men har sluttet på piller (på eget initiativ?? driver egenbehandling etter stoff hun leser på internett)har skiftet navn og virker veldig fornøyd med seg selv. Hun virker visstnok ustabil, men kjører bil og klarer seg selv...

Kvier meg for å avlyse alle forslagene til besøk, kanskje hun skjønner hvorfor jeg ikke vil treffe henne. Overdramatiserer vi eller bør jeg ikke ha henne her eller møte henne overhode? (samboeren min vil ikke)

Tror hun tidligere fikk diagnosen schizofren...hun har forsøkt å ta både sitt og hennes barns liv, men det er noen år siden.

På forhånd takk for svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For en gangs skyld vil jeg svare litt langt (ber om tilgivelse):

Jeg blir litt fortvilet over betegnelsen "psykiatrisk pasient" som jeg så en annen skrev om i din tråd. Dette fordi dette ikke er en homogen, men tvert i mot svært uensartet gruppe.

Prøver meg med noen tall som kun er mine omtrentlige overslag basert på erfaring.

90% av "psykiatriske pasienter" truer aldri noen.

Av de resterende er det kanskje bare 10% som gjør det vedvarende - gjentatte ganger over tid.

Blant de som truer vedvarende er det kanskje mindre enn 10% som utfører eller prøver å utføre det de truer med.

Sagt på en annen måte: din slektning er ikke "en hvilken som helst" psykiatrisk pasient.

Det at hun har sluttet med medisiner, gjør henne langt farligere enn hun ville vært med medisiner.

Det som likevel gjorde at jeg svarte på innlegget som jeg gjorde, var at jeg mener det må være dere (du og mannen din) som har regien i dette. Det må være (burde være) dere som fortalte henne det. Det må være dere som bestemmer OM det skal skje et besøk. Det må være dere som bestemmer om dere evt. vil konferere med hennes behandler før dere går videre. Det må være dere som bestemmer når, hvor, på hvilken måte og med hvilke personer tilstede at et evt. besøk skal skje.

Skrevet

For en gangs skyld vil jeg svare litt langt (ber om tilgivelse):

Jeg blir litt fortvilet over betegnelsen "psykiatrisk pasient" som jeg så en annen skrev om i din tråd. Dette fordi dette ikke er en homogen, men tvert i mot svært uensartet gruppe.

Prøver meg med noen tall som kun er mine omtrentlige overslag basert på erfaring.

90% av "psykiatriske pasienter" truer aldri noen.

Av de resterende er det kanskje bare 10% som gjør det vedvarende - gjentatte ganger over tid.

Blant de som truer vedvarende er det kanskje mindre enn 10% som utfører eller prøver å utføre det de truer med.

Sagt på en annen måte: din slektning er ikke "en hvilken som helst" psykiatrisk pasient.

Det at hun har sluttet med medisiner, gjør henne langt farligere enn hun ville vært med medisiner.

Det som likevel gjorde at jeg svarte på innlegget som jeg gjorde, var at jeg mener det må være dere (du og mannen din) som har regien i dette. Det må være (burde være) dere som fortalte henne det. Det må være dere som bestemmer OM det skal skje et besøk. Det må være dere som bestemmer om dere evt. vil konferere med hennes behandler før dere går videre. Det må være dere som bestemmer når, hvor, på hvilken måte og med hvilke personer tilstede at et evt. besøk skal skje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...