Gå til innhold

Softgun - er det lovlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa
Skrevet

Dagens spørsmål *lyn forbannet*

Er det lovlig i det hele tatt med softgun?

Min unge har blitt skutt på med softgunkuler. Han som gjorde det er 15-17 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett om det er lovlig eller ikke så har ikke denne 17 åringen lov til å skyte på din sønn, derfor kan du anmelde det.

Gjest en pappa
Skrevet

Det er 18 års grense for kjøp. Kulenes fart fra utløpet kan for noen typer bli litt større enn det man ville fått fra sprettert. De er ikke farlige med mindre noen blir truffet i øynene. Derfor er det vanlig å selge softgun sammen med beskyttelsebriller.

Ta en telefon til foreldrene til gutten som misbruker softgun. Det du beskriver er mobbing.

Gjest Marres
Skrevet

Ufordragelige unger! Snakk med foreldrene eller gå direkte til politiet. Skjønner godt at du blir forbannet!

Gjest signatura
Skrevet

Softgun er ikke lov å innføre til landet, ikke lov å eie, ikke lov å bruke. En telefon til politiet ordner den saken.

Skrevet

Softgun er ikke lov å innføre til landet, ikke lov å eie, ikke lov å bruke. En telefon til politiet ordner den saken.

Hva er det for noe tull du kommer med her? Det er da ikke ulovlig. Men det er 18-års grense på det, og det er strengt ulovlig å fly rundt å bruke det annet enn der hvor det skal brukes (bane etc.) Det finnes flere klubber som driver med både suftgun og markør (paintball).

"......................................"

Skrevet

Det er 18 års grense for kjøp. Kulenes fart fra utløpet kan for noen typer bli litt større enn det man ville fått fra sprettert. De er ikke farlige med mindre noen blir truffet i øynene. Derfor er det vanlig å selge softgun sammen med beskyttelsebriller.

Ta en telefon til foreldrene til gutten som misbruker softgun. Det du beskriver er mobbing.

"Ta en telefon til foreldrene til gutten som misbruker softgun. Det du beskriver er mobbing."

Det er mobbing, pluss meget alvorlig feil bruk av våpen. Det hjelper ikke at det som regel ikke er farlig; Det samme gjelder luftvåpen, uten at det er greit av den grunn. Her bør våpenet tas fra snørrungen, og om ikke det skjer umiddelbart bør han og foreldrene politianmeldes.

Ja, jeg har drevet nok med våpen til å ha fullstendig nulltoleranse for alt annet enn riktig, lovlig bruk av alt som har med våpen å gjøre.

"......................................."

Gjest Morsk
Skrevet

Hmm..dette må vel kunne kalles kvalifisert desinformasjon.

Gjest huffda- så feil kan man ta!
Skrevet

!!!

Gjest signatura
Skrevet

Hva er det for noe tull du kommer med her? Det er da ikke ulovlig. Men det er 18-års grense på det, og det er strengt ulovlig å fly rundt å bruke det annet enn der hvor det skal brukes (bane etc.) Det finnes flere klubber som driver med både suftgun og markør (paintball).

Jeg må blande softgun med noe annet jeg da! Hva var det som var så populært hos barn for noen år siden da? Måtte kjøpe i utlandet, men det var ikke lov å ta inn. Det var jo en som fikk en klekkelig bot i tolla. Men de har kanskje moderert reglene?

Gjest soljenta_83
Skrevet

Jeg må blande softgun med noe annet jeg da! Hva var det som var så populært hos barn for noen år siden da? Måtte kjøpe i utlandet, men det var ikke lov å ta inn. Det var jo en som fikk en klekkelig bot i tolla. Men de har kanskje moderert reglene?

er det kinaputter du mener? :P

Gjest signatura
Skrevet

er det kinaputter du mener? :P

Nei da! Tenker på en sak som ser ut som en ekte revolver/pistol (ikke proff på forskjellen påslikt...) og som du fyller med små kuler, kanskje ca halvparten så store som ei ert.

Skrevet

Kan ikke tenke meg hva det kan ha vært. MEN - det er mulig at man ikke har lov å kjøpe en softgun og ta den gjennom tollen uten videre? Med tanke på at det faktisk regnes som et våpen? Ikke vet jeg.

"........................................."

Skrevet

Nei da! Tenker på en sak som ser ut som en ekte revolver/pistol (ikke proff på forskjellen påslikt...) og som du fyller med små kuler, kanskje ca halvparten så store som ei ert.

"revolver/pistol (ikke proff på forskjellen påslikt...)"

Da skal du få en enkel forklaring på forskjellen :-)

En revolver har en tønne hvor man stikker inn patronene. Denne tønnen revolverer når avtrekkeren blir trukket tilbake, og dermed for hvert skudd.

En pistol har (som regel) et magasin i stedet for denne tønnen, og en fjer som skyver patronene opp til avfyringsmekanismen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...