Gå til innhold

uenighet om navn!

Gjest anonym for denne gang

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for denne gang
Skrevet

For en tid tilbake skrev jeg et innlegg om at svigermor hadde overtalt samboeren min til at sønnen vår skulle få et extra navnutenom det vi hadde valgt for ham. Han ble helt blind for dette navnet og insisterte på at sønne vår skulle hete det. Jeg vil nå røpe navnet og fortelle ahv som skjedde videre: Svigermor mente han måtte hete Adrian Kristian + to etternavn, fordi Kristian er en tradisjon i denne familien.

Fra jeg ble gravid var både jeg og samboeren min enige om at vi skulle bryte alle tradisjoner, han skulle ikke kalles opp etter noen.

Men likevel måtte jeg skrive under på at han skulle hete Adrian Kristian.

Et par dager senere angret jeg så fælt at jeg og samboeren min kranglet så busta føyk, men han gikk til slutt med på å gå ned på folkeregisteret for å skifte til bare Adrian og få begge våre etternavn.

Dagen etter møtte jeg svigermor da jeg var ute å gikk tur med lille Adrian. Jeg fortalte henne saklig og på en fin måte at vi hadde skiftet til bare Adrian fordi det ikke passet med Adrian Kristian og fordi vi ikke ville følge tradisjonen. Svigermor ble kjempe skuffet og sur, men prøvde å holde det inne så gidt hun kunne. Men likevel sa hun: "jamen dere hadde ikke trengt å bruke det til daglig, det var jo bare for tradisjonen, og hvis han vil hete kristian senere i livet så er det lettere for ham hvis dere allerede har valgt det til ham"...

Men jeg stod på mitt og sa at jeg ike syntes det var fint, jeg syntes ikke han passet det ( og inni meg sa jeg til meg selv at det høres totalt Harry ut!!)

Er dere enige?... håper det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg er enig i at Adrian Kristian slett ikke passer sammen.

Men hvorfor var det du som fortalte til din svigermor at dere hadde kuttet ut Kristian? Du burde ha overlatt det til mannen din, så hadde du sluppet å komme på kant med svigermor.

Enkelte ting er det best at tas opp med egen mor.

Ellers så syns jeg at dere kunne ha vurdert å funnet et annet første navn til barnet enn Adrian, siden det var så viktig også for din mann å holde på navnetradisjonen.

Da hadde ikke kombinasjonen blitt Harry.

Skrevet

Adrian Kristian hørtes ikke bra ut i mine øyne. Og at det var svigermor som hadde "planlagt" det (eller hvordan jeg skal si det), gjør det ikke stort bedre.

Svigermor hadde vel gjerne sett at Adrian Kristian bare fikk sin sønns etternavn, tenker jeg...

Gjest Flystripa
Skrevet

Enig med deg!

Jonas Andreas lyder heller ikke bra ;o)

Skrevet

Adrian Kristian er et ganske tungt navn, ja.

Skrevet

Jeg synes ikke de to navnene passet særlig godt sammen, men jeg synes ikke det er harry å gi ungene sine to navn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er enig i at Adrian Kristian slett ikke passer sammen.

Men hvorfor var det du som fortalte til din svigermor at dere hadde kuttet ut Kristian? Du burde ha overlatt det til mannen din, så hadde du sluppet å komme på kant med svigermor.

Enkelte ting er det best at tas opp med egen mor.

Ellers så syns jeg at dere kunne ha vurdert å funnet et annet første navn til barnet enn Adrian, siden det var så viktig også for din mann å holde på navnetradisjonen.

Da hadde ikke kombinasjonen blitt Harry.

"Du burde ha overlatt det til mannen din,"

Da hadde vel farmor fått vite om navnet når poden sto til konfirmasjon, tenker jeg.

Gjest sette på plass
Skrevet

Ei venninne av meg hadde en masete mor som på død og liv ville de skulle oppkalle barnet etter en i familien. Men min venninne satte henne på plass: "Da kunne dere jo selv ha kalt opp en av oss søsken. DA hadde dere sjansen. Det er foreldre som velger sine barns navn, og nå er det VI som er foreldre og som bestemmer. Basta".

Da ble det ikke sagt noe mer om den saken.

Gjest togli
Skrevet

Da hadde vel farmor fått vite om navnet når poden sto til konfirmasjon, tenker jeg.

Hehe, der sa du det....

Gjest Marres
Skrevet

Uansett om navnet hadde vært nydelig - dette er fullstendig deres valg!

Hadde blitt veldig provosert av slikt, og garantert gått 'mot strømmen' bare for å vise hvem som bestemmer.

Så med andre ord; du gjorde alt rett!!:)

Skrevet

Enig med deg!

Jonas Andreas lyder heller ikke bra ;o)

Må innrømme at jeg ikke syns Jonas Andreas var så gærent jeg da...

;-)

Skrevet

Jeg fortalte det aldri til svigermor at jeg hadde fjernet det ene navnet til dattera mi, så hun døde i den tro at dattera mi var oppkalt etter henne og var lille Kiki.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Adrian Kristian nå, og så får du Stine Line neste gang. :-)

Helt ærlig, det er du og mannen som skal bestemme navnet. Men hvorfor i huleste måtte du på død og liv ha utav deg da du traff svigermor at nå har dere endra navnet? Har du noen slags skrifteplikt eller noe?

Gjest Calóni
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke syns Jonas Andreas var så gærent jeg da...

;-)

Det blir liksom to "as"-endinger, og det blir litt pussig. Som å kalle ungen sin Jonas Mathias Tobias :P Jeg liker alle navnene kjempegodt, men spørs om han ikke ville fått litt bemerkninger oppigjennom livet ;)

Skrevet

Merkelig svigerfamilie som forsøker å trumfe gjennom sånne ting. Klart det er dere som skal bestemme hva barnet skal hete og ikke svigermor!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

*Humre*

Skrevet

Adrian Kristian var virkelig en håpløs kombinasjon, selv om begge navnene er helt greie i seg selv.

Men såvidt jeg forsto likte pappan navnet godt? Hvis han likte det godt og ville holde på en tradisjon i sin familie så skjønner jeg ikke helt hvorfor du på død og liv nektet. Det er jo som svigermor sa - dere hadde jo ikke trengt å bruke det til daglig.

Skrevet

Adrian Kristian hørtes ikke bra ut i mine øyne. Og at det var svigermor som hadde "planlagt" det (eller hvordan jeg skal si det), gjør det ikke stort bedre.

Svigermor hadde vel gjerne sett at Adrian Kristian bare fikk sin sønns etternavn, tenker jeg...

"Adrian Kristian hørtes ikke bra ut i mine øyne."

Herlighet - når begynte jeg å høre med øynene... *uff*

Skrevet

Det blir liksom to "as"-endinger, og det blir litt pussig. Som å kalle ungen sin Jonas Mathias Tobias :P Jeg liker alle navnene kjempegodt, men spørs om han ikke ville fått litt bemerkninger oppigjennom livet ;)

Skjønner jo hva du mener, men syns ikke to "-as" endinger etter hverandre var så fælt (selv om jeg ikke ville brukt det på egne barn). Da var det mye verre med Adrian Kristian :-)

Kanskje det har noe med antall stavelser å gjøre? *smaker på navnene* Jo, jeg tror at så lenge det korteste navnet står først, og man kan legge et naturlig trykk på navn nr 2 ("JonasanDREas", skjønner?) så klinger det ok i mine ører.

Gjest Calóni
Skrevet

Skjønner jo hva du mener, men syns ikke to "-as" endinger etter hverandre var så fælt (selv om jeg ikke ville brukt det på egne barn). Da var det mye verre med Adrian Kristian :-)

Kanskje det har noe med antall stavelser å gjøre? *smaker på navnene* Jo, jeg tror at så lenge det korteste navnet står først, og man kan legge et naturlig trykk på navn nr 2 ("JonasanDREas", skjønner?) så klinger det ok i mine ører.

Ja, det har du rett i. Andreas som navn nummer to høres kanskje ikke like rart ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...