Gå til innhold

Dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Gjest Wilhelmina
Skrevet

Jeg er så redd for at jeg skal bli en dårlig mor for mine barn. (når jeg får noen. har ingen planer på lenge enda) Min egen mor døde da jeg var 2 år, husker henne ikke i det hele tatt. Så jeg er vokst opp med min far og da jeg ble tenåring min fars nye kone. (vi har ikke noe nært forhold. Tror jeg maks har veksla et par setniger med henne på 1 år.) Har aldri hatt en mor som forbilde, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal opppføre meg i forhold til eventuelle barn. Redd for at det skal bli unaturlig og distansert. Og nå er det noen år siden jeg var hos mødrene til venninnene mine også. Husker nesten ingenting. Mitt håp er å få et nært forhold til svigermor, så hun kan gi meg råd, men det er ikke så lett det heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du har slike bevisste tanker om dette hjelper deg langt på vei. :-)

Gjest mange kilder
Skrevet

Det er en god start at du er klar over problemet, syns jeg. Det er klart at mye lærer man automatisk av sine mødre, og at utgangspunktet er vanskeligere når man aldri har hatt en mor som rollemodell.

Men husk du kan lære mye gjennom bøker også, det finnes mange gode (og dårlige) bøker om barneoppdragelse. Vil også råde deg til å abonnere på et blad som feks Foreldre & Barn (kan kjøpe det i løssalg også), det kan man lære mye av (selv kjøpte jeg dette lenge før jeg ble mor selv.

Ikke vær redd for å bli mor, bare vær åpen for å lære og utvikle deg, så går det nok bra!

Skrevet

Hei.

Jeg kan si nå med det samme at du kommer ikke til å bli noe dårlig mor!

Var leit å høre om deg og moren din, men du har jo en far. Er han en god pappa? Hva er det han gjør som du synes er bra, og mindre bra? Er du fornøyd med oppveksten hos han?

Det jeg mener med det er at du lærer mye fra han og den oppveksten du har hatt. I tillegg så lærer du fra andre.

Det er folk som har hatt dårlig oppvekst, dårlige foreldre, men som har blitt supre foreldre selv.

Altså..du lærer ikke bare av foreldre, og du gjør ikke automatisk som de heller.

Og det at du i det hele tatt tenker på dette allerede, sier jo at du tenker på det og at det er viktig for deg å bli en god mor.

Og jeg kan love deg at den dagen du blir mor selv, så kommer alt av seg selv. Og det vil alltid være noen der som hjelper til når du ikke er helt sikker..som feks faren til barna, og svigermor, venninner..uansett.

Og sist men ikke minst..Jeg tror den jeg har lært mest av, om å være mor, er av datteren min.

:)

Skrevet

Morsinstinktet ditt bryter ut i full blomst den dagen du får barn. Det er utrolig sterkt og får deg til å ville beskytte barnet ditt;)

Hvis du i tillegg leser litt og er åpen for å lære går det som en drøm! Ikke noe å være redd for. Men et veldig sunt tegn at du tenker på det!

Skrevet

Du tenker allerede på dette. Ergo, du kommer til å bli en god mor. Det er i alle fall min første tanke. Morsinstinktet kommer av seg selv, og som med alle andre ting, lærer man.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Tror du blir en god mor jeg :)

Du har så mange tanker omkring dette,og du har god tid på å forberede deg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...