Gå til innhold

Jeg sto og røyket utenfor en restaurant i kveld..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, det er sant. Men hvis de har en grunn til å klage og er greie på det, så har jeg ikke noe imot å bli spurt om å flytte meg eller stumpe røyken.

Det mest irriterende er fanatiske eks-røykere som bruker enhver anledning til å påpeke hvor forferdelig det er med folk som røyker. :P

"Men hvis de har en grunn til å klage og er greie på det, så har jeg ikke noe imot å bli spurt om å flytte meg eller stumpe røyken."

Selvfølgelig, det er jo den tidligere omtalte folkeskikken og vanlig sympatisk oppførsel :-)

"Det mest irriterende er fanatiske eks-røykere som bruker enhver anledning til å påpeke hvor forferdelig det er med folk som røyker. :P"

DET er jeg enig i. Og jeg passer godt på å ikke bli sånn selv :-)

"...................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Lurveline

7

• sheba

4

• Tonette

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Unnskyld, men å si at sigarettrøyk bare er noe som "lukter vondt" er faktisk ikke helt riktig. Det er en giftig røyk, og det kan være mange grunner til at folk ikke tåler det. Det må gå an å ha litt empati her.

"Unnskyld, men å si at sigarettrøyk bare er noe som "lukter vondt" er faktisk ikke helt riktig. Det er en giftig røyk, og det kan være mange grunner til at folk ikke tåler det"

De fleste takler fint å gå forbi noen som røyker. Og det er det jeg mener, selvfølgelig - ikke at man skal være nødt til å sitte i røyklukt.

Skrevet

Unnskyld, men å si at sigarettrøyk bare er noe som "lukter vondt" er faktisk ikke helt riktig. Det er en giftig røyk, og det kan være mange grunner til at folk ikke tåler det. Det må gå an å ha litt empati her.

http://www.helsenytt.no/artikler/lukter.htm

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Men hvis de har en grunn til å klage og er greie på det, så har jeg ikke noe imot å bli spurt om å flytte meg eller stumpe røyken."

Selvfølgelig, det er jo den tidligere omtalte folkeskikken og vanlig sympatisk oppførsel :-)

"Det mest irriterende er fanatiske eks-røykere som bruker enhver anledning til å påpeke hvor forferdelig det er med folk som røyker. :P"

DET er jeg enig i. Og jeg passer godt på å ikke bli sånn selv :-)

Det var enda bra. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Unnskyld, men å si at sigarettrøyk bare er noe som "lukter vondt" er faktisk ikke helt riktig. Det er en giftig røyk, og det kan være mange grunner til at folk ikke tåler det"

De fleste takler fint å gå forbi noen som røyker. Og det er det jeg mener, selvfølgelig - ikke at man skal være nødt til å sitte i røyklukt.

Ja, men noen tåler ikke å gå forbi sigarettlukt engang. Tanta mi er sånn, hun blir syk hvis noen røyker.

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Finnes det noen mellomting i din verden?"

He-heh. Så hissig? Min verden har vel egentlig ikke annet enn mellomting. Men det er morsomt å sette ting litt på spissen overfor folk som befinner seg på det ene eller det andre ytterpunktet :-)

"......................................"

Bare freser litt og viser fram klørne. :)

Jeg mener bare at det er røykerne som må legge seg flate her, for det ER faktisk en jævlig stygg uvane.

Men selvsagt, hvis man kjenner vedkommende som klager, og man vet at det bare er for å være prippen de gjør det, så hadde jeg nok ikke tatt så veldig hensyn, nei. :)

Skrevet

Ja, men noen tåler ikke å gå forbi sigarettlukt engang. Tanta mi er sånn, hun blir syk hvis noen røyker.

"Tanta mi er sånn, hun blir syk hvis noen røyker."

Det er også de som får allergiske reaksjoner på parfyme. Men i likhet med de som allergiske mot sigarettrøyk, er det snakk om veldig, veldig få.

".........................................."

Skrevet

"enkelte røykere (eller ganske mange, hvis man ser av svarene nedenfor) ikke forstår hvor ubehagelig røyk er for dem som ikke røyker."

Ååå.....dakal.....må du lukte på noe som ikke lukter godt...? Dakal. Jeg røyker ikke, men skulle jeg gått rundt og jamret og klaget over vonde lukter, så er det jaggu mye annet som er minst like påtrengende som sigarettrøyk.

Ærlig talt - det er utrolig få av de som påstår at de er "allergiske" mot røyk, som faktisk _er_ allergiske.

I dårlige perioder kan jeg bli tett i pusten om jeg bare passerer en røyker på gata.

Om denne sjokka personen stod like utenfor døra til restauranten og røyklukten kom inn hver gang noen gikk ut eller inn, da kunne jeg absolutt blitt tett - og jeg hadde garantert blitt irritert over at røykeren ikke tenkte bare bittelitt lenger.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel ille nok at jeg raserer mine egne lunger om jeg ikke skulle forurense lufta for andre også.

Jeg røyker stort sett bare sammen med andre røykere, hvis ikke spør jeg om det er ok at jeg røyker.

Men hvordan reagerer du om du spør om det er ok at du røyker, og du får svaret: "Jeg ser helst at du ikke røyker? (I et vennlig tonefall, selvsagt)"

Jeg har erfart at mange røykere blir snurt om de får avslag. Det virker som om de mener at om de er så høflige at de spør, så må jeg være så høflig at jeg svarer ja.

Skrevet

Mulig. Jeg har også hørt mange klage på slemme røykere etc., mens selv så har erfaringen min vært at stort sett ingen fyrer opp en røyk uten at de vet om det er greit/lov.

Røyk er ikke allright - det er hevet over ehver tvil. Men det er helt fantastisk hvor barnslig sytende og klagete mange ikke-røykere er.

"......................................"

Da har du aldri opplevd hvor ille det er for en astmatiker å bli utsatt for passiv røyking.

Jeg kunne også sagt mye om å slenge stumper hvor enn det måtte behage røykeren.

Skrevet

Da har du aldri opplevd hvor ille det er for en astmatiker å bli utsatt for passiv røyking.

Jeg kunne også sagt mye om å slenge stumper hvor enn det måtte behage røykeren.

"Da har du aldri opplevd hvor ille det er for en astmatiker å bli utsatt for passiv røyking."

Hvor og når har jeg uttalt meg om det? Jeg snakker om folk som IKKE er allergiske eller asmatikere her. Det er da tydelig, når jeg til og med presiserer det?

"........................................"

Skrevet

Men hvordan reagerer du om du spør om det er ok at du røyker, og du får svaret: "Jeg ser helst at du ikke røyker? (I et vennlig tonefall, selvsagt)"

Jeg har erfart at mange røykere blir snurt om de får avslag. Det virker som om de mener at om de er så høflige at de spør, så må jeg være så høflig at jeg svarer ja.

Men det må vel komme ganske mye an på hvor man er etc.? Ingen spør vel om lov til å røyke hvis de går på gata, f.eks? Og på de fleste steder er jo, p.g.a røykeloven, enten forbudt eller lovlig nå?

Hvis en person går sammen med meg på gata, så kunne det ikke falle meg inn å være så sær at jeg sier at jeg ser helst at jeg slipper å kjenne røyklukten. Det blir like ille som å si at jeg helst vil unngå parfymelukten til vedkommende.

"..........................................."

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men det må vel komme ganske mye an på hvor man er etc.? Ingen spør vel om lov til å røyke hvis de går på gata, f.eks? Og på de fleste steder er jo, p.g.a røykeloven, enten forbudt eller lovlig nå?

Hvis en person går sammen med meg på gata, så kunne det ikke falle meg inn å være så sær at jeg sier at jeg ser helst at jeg slipper å kjenne røyklukten. Det blir like ille som å si at jeg helst vil unngå parfymelukten til vedkommende.

"..........................................."

Det jeg tenkte på nå, ligger litt tilbake i tid, mens det fortsatt var lov å røyke på de fleste arbeidsplasser.

Når kollegaer spurte om det var ok at de røykte på mitt kontor og jeg sa nei, så ble de fleste snurt.

Jeg syns det er ubehagelig å få andres røyk i ansiktet ute, men da flytter jeg meg unna vindretningen uten å si noe.

Skrevet

"Da har du aldri opplevd hvor ille det er for en astmatiker å bli utsatt for passiv røyking."

Hvor og når har jeg uttalt meg om det? Jeg snakker om folk som IKKE er allergiske eller asmatikere her. Det er da tydelig, når jeg til og med presiserer det?

Jeg ser du presiserer at mange ikke er det, men vi er da en fin gjeng som har problemet.

For alt vi vet kunne denne jenta være venninnen til en dårlig astmatiker. Vi vet ikke, og vi vet heller ikke hvordan hun formulerte seg.

Jeg hadde nok ikke spurt om forflytting selv, men om døren gikk mye opp, så kan jeg forestille meg at det var mulig å bli tett av det. Om det ikke regnet eller var noe stor sak å flytte seg ti meter fra døren, ser jeg ikke helt det store problemet.

Men som sagt, jeg aner ikke hvordan situajsonen egentlig var, dette er kun spekulasjoner.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det er greit, da røyker jeg ikke.

Skrevet

Det jeg tenkte på nå, ligger litt tilbake i tid, mens det fortsatt var lov å røyke på de fleste arbeidsplasser.

Når kollegaer spurte om det var ok at de røykte på mitt kontor og jeg sa nei, så ble de fleste snurt.

Jeg syns det er ubehagelig å få andres røyk i ansiktet ute, men da flytter jeg meg unna vindretningen uten å si noe.

"Når kollegaer spurte om det var ok at de røykte på mitt kontor og jeg sa nei, så ble de fleste snurt."

Det er tullete, og det høres litt kjent ut ja :-) Jeg sa en gang i et bryllup, hvor noen ved bordet spurte etter at de var ferdige med å spise (før jeg var ferdig), om det var greit at de røyket: "Hvis jeg sier nei, så blir du sikkert sur, så du får nå bare røyke." Vedkommende bli sur likevel heh-heh.

"Jeg syns det er ubehagelig å få andres røyk i ansiktet ute, men da flytter jeg meg unna vindretningen uten å si noe."

Nemlig. Det gjør jeg også. Ingenting digg med røyklukt, men det er bare én av mange forskjellige ubehaglige odører man må finne seg i innimellom. Får man røyken i ansiktet så er det selvfølgelig hakket værre enn å bare lukte den.

"......................................."

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Tanta mi er sånn, hun blir syk hvis noen røyker."

Det er også de som får allergiske reaksjoner på parfyme. Men i likhet med de som allergiske mot sigarettrøyk, er det snakk om veldig, veldig få.

".........................................."

Tanta mi reagerer på parfyme også, hun tåler ingenting. :P

Skrevet

Jeg ser du presiserer at mange ikke er det, men vi er da en fin gjeng som har problemet.

For alt vi vet kunne denne jenta være venninnen til en dårlig astmatiker. Vi vet ikke, og vi vet heller ikke hvordan hun formulerte seg.

Jeg hadde nok ikke spurt om forflytting selv, men om døren gikk mye opp, så kan jeg forestille meg at det var mulig å bli tett av det. Om det ikke regnet eller var noe stor sak å flytte seg ti meter fra døren, ser jeg ikke helt det store problemet.

Men som sagt, jeg aner ikke hvordan situajsonen egentlig var, dette er kun spekulasjoner.

"Jeg ser du presiserer at mange ikke er det, men vi er da en fin gjeng som har problemet."

Sikkert. Men det er nå engang slik at allergikere (heldigvis) er i mindretall. Når det gjelder røyk, så er det mange som går rundt og sier at de er allergiske, når sannheten er at de er ikke mer allergiske enn at de ikke liker lukten. Og slike folk er gjerne de samme som blir "sjenert" av den viten at det finnes noen i verden som røyker.

"For alt vi vet kunne denne jenta være venninnen til en dårlig astmatiker. Vi vet ikke, og vi vet heller ikke hvordan hun formulerte seg."

Selvføgelig ikke. Og jeg vet heller ikke omstendighetene her, etc.

"Jeg hadde nok ikke spurt om forflytting selv, men om døren gikk mye opp, så kan jeg forestille meg at det var mulig å bli tett av det."

Uten tvil. Men det er et faktum at det røykes utenfor dørene til puber og andre utesteder, punktum. Da bør man ikke plassere seg ved trekket fra en dør hvis man er allergisk. Her var det én person som røyket, men i mange tilfeller er det både ti og tolv personer som står og røyker utenfor til enhver tid. Da er det faktisk allergikeren som sitter rett innenfor døren sitt problem at h*n er allergisk, og vedkommende har da selv ansvar for å ikke være der.

"Om det ikke regnet eller var noe stor sak å flytte seg ti meter fra døren, ser jeg ikke helt det store problemet."

Enig i det. I prinsippet, selvfølgelig.

Skrevet

Tanta mi reagerer på parfyme også, hun tåler ingenting. :P

Jeg reagerer på parfyme, i den betydning at jeg _hater_ parfymestinkende kvinnfolk (og after shave-stinkende menn). :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...