Gå til innhold

Nødhjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Polyanne
Skrevet

Synes du det er riktig å pøse med masse millioner ut av landet, når mange her i landet (gamle, syke osv) lider og ikke får den hjelpen de trenger.

Jeg skjønner folk lider, men bør vi ikke hjelpe våre egne landsmenn først?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123101

Jeg er ikke så inn i politikk, men ville en blå regjering gjort det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest er ikke sammenlignbart
Skrevet

"Lidelsene" her er jo ingenting mot lidelser i land der folk dør som fluer og lider av de mest vanvittige sykdommer i hopetall fordi de ikke får dekket de mest basice behovene sine da.

Gjest sammenlignbart
Skrevet

Klør meg i hodet...

Nødhjelp ? Er det sånn som vi sender til Palestina og sånn...

Jo mere penger vi sender, jo mere kriger de. Istedetfor at vi ser en gjenreising på tv-skjermen, så ser vi mere og mere ødelagte bygninger...

Muligens jeg ikke skjønner helt...

Skrevet

"Lidelsene" her er jo ingenting mot lidelser i land der folk dør som fluer og lider av de mest vanvittige sykdommer i hopetall fordi de ikke får dekket de mest basice behovene sine da.

Jeg blir flau på norske folks vegne!Det finnes ingen i Norge som lider slik som foreldre/barn i Afrika. Alle land som har slumområder..... Hva tenker du på?

Foreldre som ser barna sulte ihjel. Barn som jobber på søppelplasser.

Jeg ble kvalm av problemstillingen din, rett og slett!

Skrevet

Klør meg i hodet...

Nødhjelp ? Er det sånn som vi sender til Palestina og sånn...

Jo mere penger vi sender, jo mere kriger de. Istedetfor at vi ser en gjenreising på tv-skjermen, så ser vi mere og mere ødelagte bygninger...

Muligens jeg ikke skjønner helt...

Hvis du leste litt mer samtidshistorie, ville du slippe å klø deg så mye i huet.

Gjest Polyanne
Skrevet

Jeg blir flau på norske folks vegne!Det finnes ingen i Norge som lider slik som foreldre/barn i Afrika. Alle land som har slumområder..... Hva tenker du på?

Det var jo ikke ondt ment, men jeg vet om mange syke og gamle som lider mye i Norge.

Eldreomorgen bl.a. er elendig, mange hjelpesløse blir overlatt til seg selv.

Burde ikke vi hjelpe dem først?

Er det galt å spørre om det?

Jeg tror du ville tenkt deg om om dette gjaldt dine nærmeste.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Syns det er vår plikt jeg å hjelpe våre medmennesker som lider,vi ville vel hatt hjelp vi også om vi var i samme sko?

Men forstår hva du mener,det er mange her i Norge som trenger hjelp,som sletts ikke får det,de burde fått hjelp de også :)

Gjest ikke sammenlignbart
Skrevet

Jeg tror muligens ikke du tenkte å sende den til meg?

Gjest staedtler
Skrevet

Som det delvis framkommer i artikkelen, er ikke nødhjelp det samme som u-hjelp. Sistnevnte står for utviklingshjelp, og er ment langsiktig. Nødhjelp er aktuelt ved katastrofer, som f.eks. i Gaza og etter tsunamien i Asia. Diskusjonen rundt utviklingshjelp er innvikla, og krever mye analyse. Nødhjelp derimot er vår fordømrade plikt. Når hundretusener eller millioner av mennesker (folkegrupper) står i fare for å dø pga. akutte kriser, må nødhjelp gis. Det som er derimot er omdiskutert, er måten det gjøres, hvor og hvordan pengene kanaliseres, etc.

Gjest sammenlignbart
Skrevet

Hvis du leste litt mer samtidshistorie, ville du slippe å klø deg så mye i huet.

Jeg leser mere samtidshistorie enn de fleste her inne. Men resultatene sees med det blotte øye (tv) hver enste dag.

Vi gir og gir, enten det er uhjelp eller nødhjelp. Men resultatene ? Mer og mer krig, enten det er i den Arabiske verden, eller den Afrikanske.

Til og med etter Tsunamien har de forskjellige organisasjoner fått "kjeft" for å ikke benytte pengene riktig. I Afrika har folk sultet siden tidenes morgen, grunnet den ene stammekrigen etter den andre. Ser du på Simbabwe, så er de hvite der jaget bort fra farnene som de drev vel. Så nå må også Simbabwe ha nødhjelp for å greie seg. Det slapp de da den hvite man drev farmene der nede. Ekkelt å lese ? Ja, men likevel sant !

Og skulle du nå føle for å bruke ordet rasist, så la meg legge til at på min arbeidsplass ute i verden, så er vi 2 nordmenn, og resten av mine samarbeidspartnere kommer fra "all over". Jeg ser og opplever hver eneste dag på jobb.

Skrevet

Jeg tror muligens ikke du tenkte å sende den til meg?

Nei, beklager du var en av de fornuftige!

Klem

Skrevet

Det var jo ikke ondt ment, men jeg vet om mange syke og gamle som lider mye i Norge.

Eldreomorgen bl.a. er elendig, mange hjelpesløse blir overlatt til seg selv.

Burde ikke vi hjelpe dem først?

Er det galt å spørre om det?

Jeg tror du ville tenkt deg om om dette gjaldt dine nærmeste.

Det er snakk om prioriteringer. Vi har råd til begge deler.

De fleste av oss lever så greit før vi dør, så jeg mener at det er mye viktigere å hjelpe de som ingenting har...

Mange sykdommer påfører vi oss selv.

Jeg vil at norske folk skal ha det bra, men ingen dør av sult eller diarè her.

Det norske folk er egoister. Det er min mening!

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...