Gå til innhold

Lørdagsmiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk!

Vær så artig!

Husk også at ingenting er bedre enn oppvarmet moussaka dagen etter. Da får den riktig satt seg, og er litt tørrere. Så lag gjerne dobbelt porsjon og vær lat i morgen!

Men det tar ganske lang tid å lage, altså. For aubergineskivene skal ligge en stund og trekke inn salt og pepper før de brunes. Dertil kommer kjøttsaus som skal kokes, og den "hvite" med ost og egg.

Pass bare på hvis du bruker mozarella på toppen, at den lett blir altfor brun. Jeg bruker en blanding av jarlsberg og parmesan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pst... har du ei oppskrift, kanskje? *smiler*

Jeg bruker denne:

1 aubergine (400 g) eller 4 poteter (jeg bruker alltid poteter)

1 løk, hakket

1 fedd hvitløk, finhakket

1 ss olje

200-250 g kjøtt- eller karbonadedeig

1 boks hermetiske tomater (evt. litt tomatpuré elller ketchup)

2,5 dl melk

Ca. 2 ss hvetemel

Oregano og grill/kjøttkrydderiblanding (ca. 0,5-1 ts av hver)

eller:

Timian og basillikum (ca. 0,5-1 ts av hver)

Salt og pepper

Ca. 100 g gulost

Skjær auberginen i skiver og brun dem lett i olje. Bruker du poteter kan du evt. koke dem møre i 3-5 minutter (det gjør ikke jeg og det går fint allikevel).

Surr løk og hvitløk først i olje og tilsett kjøttdeig.

Ha i tomatene og krydderne. Bruk et syltetøyglass eller lignende til å riste melk sammen med melet (maizena kan også brukes). Ha det i kjøttsausen og la småkoke noen minutter.

Hvis sausen er smakløs, kan du ha i mer krydder eller en bullionterning.

Legg poteter/aubergine og saus i lag i en ildfast form. Ha reven eller skivet ost på toppen. Hvis du ikke vil ha osten brun og sprø, kan du vente med å legge den på til halve steketiden er gått.

Stekes ved 200 grader i 30-40 minutter midt i ovnen.

Serveres med salat og brød.

Noen ganger bruker jeg også en reven gulrot eller litt sellerirot i kjøttsausen.

Retten er delvis egenkomponert, men mengden kommer fra en kokebok, og den sier det er nok til to personer. Jeg synes det er mer enn nok til tre.

:-)

Skrevet

Har du en god oppskrift? Vet jeg kan søke etter en,men er greit å få en oppskrift som er utprøvd :o)

Se svaret mitt til org.

Skrevet

Jeg bruker denne:

1 løk, hakket

1 ss olje

2,5 dl melk

Ca. 2 ss hvetemel

eller:

Salt og pepper

Ca. 100 g gulost

Skjær auberginen i skiver og brun dem lett i olje. Bruker du poteter kan du evt. koke dem møre i 3-5 minutter (det gjør ikke jeg og det går fint allikevel).

Ha i tomatene og krydderne. Bruk et syltetøyglass eller lignende til å riste melk sammen med melet (maizena kan også brukes). Ha det i kjøttsausen og la småkoke noen minutter.

Legg poteter/aubergine og saus i lag i en ildfast form. Ha reven eller skivet ost på toppen. Hvis du ikke vil ha osten brun og sprø, kan du vente med å legge den på til halve steketiden er gått.

Noen ganger bruker jeg også en reven gulrot eller litt sellerirot i kjøttsausen.

Retten er delvis egenkomponert, men mengden kommer fra en kokebok, og den sier det er nok til to personer. Jeg synes det er mer enn nok til tre.

Nå, det ble ikke godtatt når jeg trykket enter i ingredienslisten...

Bruk forresten gjerne mer poteter/aubergine enn jeg skrev. Så rekker den lenger.

Skrevet

Jeg bruker denne:

1 løk, hakket

1 ss olje

2,5 dl melk

Ca. 2 ss hvetemel

eller:

Salt og pepper

Ca. 100 g gulost

Du skal ha et egg og en eggeplomme i den hvite sausen og en hvite i kjøttsausen. Når mousakaen er ferdigstekt skal du la den stå å hvile i minst 20 minutter før du skjærer i den.

Det er trikset for å få skikkelig fine biter når du deler den opp. Har lært det av min forhenværende greske svigermor.

Skrevet

Du skal ha et egg og en eggeplomme i den hvite sausen og en hvite i kjøttsausen. Når mousakaen er ferdigstekt skal du la den stå å hvile i minst 20 minutter før du skjærer i den.

Det er trikset for å få skikkelig fine biter når du deler den opp. Har lært det av min forhenværende greske svigermor.

Fullt mulig. :-) Jeg blander sammen kjøtt- og hvit saus da. Den blir pen, men ikke pen nok til en gresk resaturant.. :-)

Skrevet

Fullt mulig. :-) Jeg blander sammen kjøtt- og hvit saus da. Den blir pen, men ikke pen nok til en gresk resaturant.. :-)

Når jeg skal bare lage til meg og ungene så bruker jeg poser med gratinerte poteter med ost og lager kjøttsaus.

Det er innmari lettvint og godt.

Skrevet

Når jeg skal bare lage til meg og ungene så bruker jeg poser med gratinerte poteter med ost og lager kjøttsaus.

Det er innmari lettvint og godt.

Smaker godt ja. Jeg får heller prøve å lage med egg en dag... :-)

Gjest togli
Skrevet

Spurte kjæresten min,og taco falt visst veldig i smak i dag :) Så da blir det taco i kveld.

Bon apetit :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...