Gå til innhold

Hva gjør jeg med jordbær??

Anbefalte innlegg

Gjest ta et strå
Skrevet

Vel, når har jeg altså en kasse full av jordbærkurver her, selvplukk. Hva gjør jeg nå? Har aldri laget noe utav bær før.

1) Hvor lenge holder de seg i kjøleskap bare slik de er?

2) Hvordan fryser jeg dem ned - må jeg ha i sukker da? Og hva slags beholder er best å bruke? (nei jeg har ikke melkekartonger)

3) Hvordan lager jeg syltetøy? Eller er det vanligere/lettere/bedre å lage rørte bær? Hvordan gjør jeg i tilfelle det?

Nå lukter det jordbær i hele huset, var faktisk ikke klar over at det luktet så sterkt (ikke bare behagelig heller egentlig)

Skrevet

"2) Hvordan fryser jeg dem ned - må jeg ha i sukker da? Og hva slags beholder er best å bruke? (nei jeg har ikke melkekartonger)"

Du kan fryse dem i en pose, isboks eller lignende. De må ikke ha sukker. Vil du at de skal holde formen, kan du løsfryse dem, dvs. fryse dem på et brett e.lign, og når de er frosne pakker du dem ned i isboksen.

"3) Hvordan lager jeg syltetøy? Eller er det vanligere/lettere/bedre å lage rørte bær? Hvordan gjør jeg i tilfelle det?"

Til jordbærsyltetøy bruker du 3 dl/270 g sukker per kg bær. Ikke tilsett ekstra vann. Ha bærene i en kjele og rør til bærene er kokt opp, la dem koke til de er møre, 8-10 min.

Tilsett sukker og rør til det er oppløst. Kok opp igjen.

Fyll det kokende syltetøyet på steriliserte, varme glass. Glassene må fylles helt fulle og lukkes med det samme.

Så sier i hvertfall min kjære kokebok.

Du kan også blande med andre bær og lage saft.

Gjest ta et strå
Skrevet

"2) Hvordan fryser jeg dem ned - må jeg ha i sukker da? Og hva slags beholder er best å bruke? (nei jeg har ikke melkekartonger)"

Du kan fryse dem i en pose, isboks eller lignende. De må ikke ha sukker. Vil du at de skal holde formen, kan du løsfryse dem, dvs. fryse dem på et brett e.lign, og når de er frosne pakker du dem ned i isboksen.

"3) Hvordan lager jeg syltetøy? Eller er det vanligere/lettere/bedre å lage rørte bær? Hvordan gjør jeg i tilfelle det?"

Til jordbærsyltetøy bruker du 3 dl/270 g sukker per kg bær. Ikke tilsett ekstra vann. Ha bærene i en kjele og rør til bærene er kokt opp, la dem koke til de er møre, 8-10 min.

Tilsett sukker og rør til det er oppløst. Kok opp igjen.

Fyll det kokende syltetøyet på steriliserte, varme glass. Glassene må fylles helt fulle og lukkes med det samme.

Så sier i hvertfall min kjære kokebok.

Du kan også blande med andre bær og lage saft.

Takk for svar!

Når det gjelder syltetøy, trenger jeg ikke gelatin da? (har ikke det i huset og i morgen er butikkene stengt). MÅ jeg ha lufttette glass, eller kan jeg bruke plastbokser med lokk?

Skrevet

Takk for svar!

Når det gjelder syltetøy, trenger jeg ikke gelatin da? (har ikke det i huset og i morgen er butikkene stengt). MÅ jeg ha lufttette glass, eller kan jeg bruke plastbokser med lokk?

Gelatin er ikke nødvendig. Det finnes spesielle tykningsmidler til syltetøy, men jeg tviler på at det er nødvendig når det gjelder jordbær.

For å syltetøyet skal holde lenge, må det være lufttett. Hvis plastboksene er det, går det sikkert bra. I tillegg er det viktig at de er sterile. Det kan du gjøre slik med glass (usikker på plast):

Vask grundig med vann og såpe, skyll i så varmt vann som mulig. Deretter damper du både lokk og glass i stekeovnen. Legg det på et rent håndkle eller papir i en langpanne. Hell litt vann over og la det dampe ved 125 grader i minst 20 minutter.

Er glassene ikke fyllte og sterile, kommer det fort mugg.

Skrevet

Vi pleier å røre bærene. Bruker kjøkkenmaskin og rører bærene ganske godt sammen med sukker og litt frysetøy (Jam).

Så fryser jeg det ned i sånne plastbokser (engangs) jeg kjøper på butikken.

Utover vinteren er det ikke mye som smaker så godt som rørt jorbærsyltetøy på nystekte vafler!

Skrevet

Glem det med å fryse jordbær hele. Jordbær er vel den bæra som gjør deg aller dårligst som frysebær på den måten, de blir bare vasne og ekle.

Jeg pleier å dele bærene i to eller flere mindre biter, hive dem i en kasserolle og koke dem. Har i et par dl vann så de ikke skal svi seg før safta begynner å renne ut av bærene. Når de har kokt en stund har jeg oppi sukker (ca. 4-500 g på 1 kg bær tro?) og rører godt og lar det koke noen minutter til sukkeret er oppløst. Har det så på rene glass eller andre beholdere. Lar det stå på benken over natta og setter det så i fryseren,

Dersom du har i syltepulver trenger du ikke å fryse det, men jeg gjør det alikevel da både smak og utseende holder seg bedre i fryseren enn i en mørk kjeller.

Skrevet

Vi pleier å røre bærene. Bruker kjøkkenmaskin og rører bærene ganske godt sammen med sukker og litt frysetøy (Jam).

Så fryser jeg det ned i sånne plastbokser (engangs) jeg kjøper på butikken.

Utover vinteren er det ikke mye som smaker så godt som rørt jorbærsyltetøy på nystekte vafler!

Hva er frysetøy?

Skrevet

Glem det med å fryse jordbær hele. Jordbær er vel den bæra som gjør deg aller dårligst som frysebær på den måten, de blir bare vasne og ekle.

Jeg pleier å dele bærene i to eller flere mindre biter, hive dem i en kasserolle og koke dem. Har i et par dl vann så de ikke skal svi seg før safta begynner å renne ut av bærene. Når de har kokt en stund har jeg oppi sukker (ca. 4-500 g på 1 kg bær tro?) og rører godt og lar det koke noen minutter til sukkeret er oppløst. Har det så på rene glass eller andre beholdere. Lar det stå på benken over natta og setter det så i fryseren,

Dersom du har i syltepulver trenger du ikke å fryse det, men jeg gjør det alikevel da både smak og utseende holder seg bedre i fryseren enn i en mørk kjeller.

Frosne jordbær er godt i smootie.

Skrevet

Frosne jordbær er godt i smootie.

Det er mulig, men som rene spisebær er ikke frosne jordbær godt.

Frosne bringebær er enda bedre i smoothies!!! :o)

Skrevet

Det er mulig, men som rene spisebær er ikke frosne jordbær godt.

Frosne bringebær er enda bedre i smoothies!!! :o)

Nei, det tror jeg på. Jeg bruker også bringebær i smootie. Ellers bruker jeg frosne jordbær til å lage grøt av, og dessertsauser osv.

Skrevet

Nei, det tror jeg på. Jeg bruker også bringebær i smootie. Ellers bruker jeg frosne jordbær til å lage grøt av, og dessertsauser osv.

Når min kjære kommer hjem i neste uke er det vel snart på tide å begynne å plukke bringebærene rett utenfor huset hans. :o)))) *Gleder seg*

Skrevet

Når min kjære kommer hjem i neste uke er det vel snart på tide å begynne å plukke bringebærene rett utenfor huset hans. :o)))) *Gleder seg*

Ååå, det høres deilig ut. Jeg håper jeg får tid til å dra på besøk til foreldrene mine snart. Det er masse fine villbringebær i størket rundt der de bor. :-) Her jeg bor derimot... blæ...

tzatziki1365380058
Skrevet

Må nok arrestere deg der,

Jeg fryser bærene hele, og rører med litt sukker etterhvert som jeg tar opp og tiner. Noenganger heller jeg av litt av væsken før jeg rører sukker i, siden det blir veldig tynt dersom bærene har tinet helt før jeg rører dem. Hvis jeg rører dem mens de er halvfrosne, er det ikke noe problem. Spør meg ikke hvorfor...

Smaker helt ferskt og FANTASTISK - hele vinteren igjennom! Og er supert fyll i bursdagskaker.

Også er det godt i smoothies!

Skrevet

Hva er frysetøy?

Det er noe som gjør den rørte jordbæra litt stivere. Det heter Jam, og kjøpes i små poser på dagligvarebutikken. Det står på pakka hvor mye du skal bruke til hvor mye bær.

Skrevet

Det er noe som gjør den rørte jordbæra litt stivere. Det heter Jam, og kjøpes i små poser på dagligvarebutikken. Det står på pakka hvor mye du skal bruke til hvor mye bær.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...