Gå til innhold

Noen som kan forklare meg litt av Midtøstenkonflikten?

Anbefalte innlegg

Gjest informasjonssøker
Skrevet

Hvorfor har FN hatt styrker i Liabon?

Hizbolla og Hamas? Hva kjemper de ulike grupperingene for?

Vet at Syria nettopp har trekt seg ut, men hvilken kontroll har de nå?

Midtøstenkonflikten virker innfløkt....Noen som kan gi en grei forklaring?

Hva ønsker Israel?

Videoannonse
Annonse
Gjest søkerinformasjon
Skrevet

Mens jeg venter på svar har jeg funnet ut dette selv: Hizbolla (arab "Guds parti) er et radikalt parti og militær organisasjon blant islamske fundamentalister.

Hamas: forkortelse for Den isalske motstandsbevegelse, palestinsk organisasjon, har vært en militant bevegesle og drevet sabotasje av den israelsek okkupasjon, særlig i Gaza. Hamas er motstander av alle fredsforhandlinger med Israel og har økt sin oppslutning på bekostning av PLO.

Alt funnet fra leksikon...

Men vet du mer??

Gjest informasjonssøker
Skrevet

Mens jeg venter på svar har jeg funnet ut dette selv: Hizbolla (arab "Guds parti) er et radikalt parti og militær organisasjon blant islamske fundamentalister.

Hamas: forkortelse for Den isalske motstandsbevegelse, palestinsk organisasjon, har vært en militant bevegesle og drevet sabotasje av den israelsek okkupasjon, særlig i Gaza. Hamas er motstander av alle fredsforhandlinger med Israel og har økt sin oppslutning på bekostning av PLO.

Men vet du mer??

PLO: forkortelse for Palestine Libereration Organization, Den Palestinske frigjøringsorganisasjon. KJemper for palestinernes rett til egen stat, med Israel som hovedfirende. Har hatt betydelig diplomatisk framgang i Europa etter at de tok avstand fra terrorhandlinger i siste del av 1980-årene, men tapte mye av sin innflytelse etter Golfkrigen mellom Irak og Kuwait i 1990-91. Fredsavatalen med Israel svekket PLO's stilling noe i den palestinske og arabiske verden og har gitt grobunn for ytterliggående grupper.

Mer??

Skrevet

Men vet du mer??

http://www.daria.no/skole/?tekst=5154

verbale vera
Skrevet

Hizbollah er shiamuslimsk gruppe og har derfor bred støtte i Iran. Hamas er sunnimuslimer. Bush gikk ut i kveld og gir Hizbollah skylden for det som skjer når Israel går rundt og dreper sivile i Libanon. Da ber han om mere krig. Jeg ønsker ikke vold, men fikk voldelige tanker da jeg hørte han si det.

Palestinere sulter og tørster nå på Gaza-stripen og Vestbredden. Barn dør hver dag. Palestinere har bodd i flyktningeleir i flere generasjoner. De lever uten håp, uten fremtid, uten alt. Israelere har hele støtten pga. Vestens dårlige samvittighet. De lever nå i det landet Gud lovet dem i Abrahams dager. Dvs. de av dem som vestlige ikke drepte under annen verdenskrig. Jøder finnes nesten ikke i Europa lenger, men i stort flertall i USA. Der ligger grunnen til amerikanske myndigheters holdning. Bush mister alt hvis han mister jødenes støtte.

Jeg går for FRITT PALESTINA

Gjest informasjonssøker
Skrevet

Hizbollah er shiamuslimsk gruppe og har derfor bred støtte i Iran. Hamas er sunnimuslimer. Bush gikk ut i kveld og gir Hizbollah skylden for det som skjer når Israel går rundt og dreper sivile i Libanon. Da ber han om mere krig. Jeg ønsker ikke vold, men fikk voldelige tanker da jeg hørte han si det.

Palestinere sulter og tørster nå på Gaza-stripen og Vestbredden. Barn dør hver dag. Palestinere har bodd i flyktningeleir i flere generasjoner. De lever uten håp, uten fremtid, uten alt. Israelere har hele støtten pga. Vestens dårlige samvittighet. De lever nå i det landet Gud lovet dem i Abrahams dager. Dvs. de av dem som vestlige ikke drepte under annen verdenskrig. Jøder finnes nesten ikke i Europa lenger, men i stort flertall i USA. Der ligger grunnen til amerikanske myndigheters holdning. Bush mister alt hvis han mister jødenes støtte.

Hvordan startet denne siste konflikten??

verbale vera
Skrevet

Hvordan startet denne siste konflikten??

Hamas tok to israelske soldater som gisler. Da angrep israelere sivile palestinere. Hizbollah ville vise Hamas støtte og angrep israelske soldater. Da startet Israel det blodbadet i Libanon som vi hører om nå.

Det sitter flere hundre palestinske barn i israelske fengsler.

Skrevet

I Damaskus i sitter de syriske shiamuslimenes ekstremister, de som trekker i trådene sammen med Iran, fjernstyrer konflikten, og som ønsker å spre konflikten for å få hjelp til å kaste jødene på havet. De fører krig i nabolandet Beirut, gjemmer seg blant sivile, og skyter ut raketter fra sivile gårdsplasser og olivenlunder for å hisse Israelerene til å angripe. De håper de får i gang en total krig i håp om at flest mulig jøder blir drept i krigen og Israel svekkes.

I Palestinaområdet finnes Hamas og ekstreme sunnimuslimer som også ønsker å kaste jødene på havet. Palestinaområdet er det minst religiøst befolkede området i Midtøsten, likevel sendes selvmordsbombere inn i Israel av ekstremister. Stormuftien av Palestina starte allerede i 1930 arbeidet med å utrydde jødene. Han var rådgiver for Hitler i "jødespørsmål" og ettersøkt krigsforbryter for massedrap på bl a jøder på Balkan. Han flyktet til Egypt, da de var de eneste som ville beskytte han. Senere kom hans nevø egypteren Arafat for å fortsette arbeidet i et korrupt og kaotisk land.

Uskyldige mennesker i Libanon og Palestina blir brukt av ekstremister fra Egypt, Syria og Iran i forsøket på å utslette jødene.

Jødene blir en hard nøtt å knekke, men de gir seg ikke så lett visst.

Skrevet

Sunniene og shiaene er kun uenige om en ting; hvem som er Muhammeds etterfølger. Dette gjør at de ikke kan samarbeide. Men en ting er de enige om : jødene må utslettes, og så kan de starte på å utslette hverandre. For bare 10 år siden kunne sunnier og shiaer til og med gifte seg, men i dag er de bitre fiender.

Forvirret? Bare vent på neste kapittel, da skal de utrydde noen andre. De må alltid ha noen å utrydde, ellers lever de ikke.

verbale vera
Skrevet

I Damaskus i sitter de syriske shiamuslimenes ekstremister, de som trekker i trådene sammen med Iran, fjernstyrer konflikten, og som ønsker å spre konflikten for å få hjelp til å kaste jødene på havet. De fører krig i nabolandet Beirut, gjemmer seg blant sivile, og skyter ut raketter fra sivile gårdsplasser og olivenlunder for å hisse Israelerene til å angripe. De håper de får i gang en total krig i håp om at flest mulig jøder blir drept i krigen og Israel svekkes.

I Palestinaområdet finnes Hamas og ekstreme sunnimuslimer som også ønsker å kaste jødene på havet. Palestinaområdet er det minst religiøst befolkede området i Midtøsten, likevel sendes selvmordsbombere inn i Israel av ekstremister. Stormuftien av Palestina starte allerede i 1930 arbeidet med å utrydde jødene. Han var rådgiver for Hitler i "jødespørsmål" og ettersøkt krigsforbryter for massedrap på bl a jøder på Balkan. Han flyktet til Egypt, da de var de eneste som ville beskytte han. Senere kom hans nevø egypteren Arafat for å fortsette arbeidet i et korrupt og kaotisk land.

Uskyldige mennesker i Libanon og Palestina blir brukt av ekstremister fra Egypt, Syria og Iran i forsøket på å utslette jødene.

Jødene blir en hard nøtt å knekke, men de gir seg ikke så lett visst.

Uskyldige mennesker blir nå drept av jøder i Israel. Uskyldige mennesker er alltid en del av et maktspill rundt. Vesten har sin del av skylden og bør ta den.

verbale vera
Skrevet

Sunniene og shiaene er kun uenige om en ting; hvem som er Muhammeds etterfølger. Dette gjør at de ikke kan samarbeide. Men en ting er de enige om : jødene må utslettes, og så kan de starte på å utslette hverandre. For bare 10 år siden kunne sunnier og shiaer til og med gifte seg, men i dag er de bitre fiender.

Forvirret? Bare vent på neste kapittel, da skal de utrydde noen andre. De må alltid ha noen å utrydde, ellers lever de ikke.

Jeg er ikke forvirret, men det er tydeligvis du. For noe fjas.

Gjest ?jadufikkmegforvirretnå.
Skrevet

Hvem mener de to grupperinger er muhammeds etterfølgere?

Skrevet

Uskyldige mennesker blir nå drept av jøder i Israel. Uskyldige mennesker er alltid en del av et maktspill rundt. Vesten har sin del av skylden og bør ta den.

Araberne har oljen. Derfor gjør ingen noe. Verden er redd for at oljen skal slutte å renne. Oljetørsten gjennomsyrer alt som vesten gjør. Konservative kristne og jøder i USA er mektige og kanskje farlige.

Iran, Syria og Egypt bare bruker libaneserne og palestinerne som kanonføde og spydspisser for å svekke Israel uten selv å lide tap. De vil utslette Israel og jødene, de bryr seg ikke om landområdene som israelerne har dyrket opp fra ørken, ikke om verdens beste teknologer eller demokrati, de bryr seg ikke om at hundretusener av arabere jobber i Israel eller at 1 mill arbere bor og lever der. De skal ha jødene vekk, om det skal ta 200 år og millioner av liv.

Skrevet

Ideologeiske etterfølgere og tolkere. Men det blir for komplisert for oss vantro.

verbale vera
Skrevet

shiaene er opptatt av den hellige familie dvs. Fatima datter til Mohammed, hennes mann Ali og deres to sønner Hassan og Hussein. sunniene bryr seg ikke om det. Shiaene kan på den måten sammenlignes med katolikker og sunniene med protestanter, (dog ikke på andre måter).

Skrevet

Jeg er ikke forvirret, men det er tydeligvis du. For noe fjas.

Et godt, saklig og utfyllende innlegg fra deg. Takk.

Skrevet

Nabolandet Libanon skulle det være.

Skrevet

Nytt fra Danmark, som jeg syns er grei og klar tale:

---------------------

Libanons store ulykke er, at Syrien og Iran misbruger deres indflydelse i libanesisk politik til at give Hizbullah frit lejde til at føre terrorkrig mod Israel fra det sydlige Libanon, siger udenrigsordfører Søren Espersen.

- Nøglen til en fredelig løsning på konflikten i Mellemøsten ligger derfor i Syriens hovedstad Damaskus, hvorfra terrorhandlingerne vendt mod Libanon og Israel fjernstyres, tilføjer Søren Espersen og understreger endnu engang behovet for demokratiske reformer i Mellemøsten for på sigt at fredeliggøre regionen.

- Israel er under pres fra terrororganisationer både fra syd i form af Hamas og fra nord i skikkelse af Hizbullah, der begge har som mål at udslette staten Israel. Det er derfor forståeligt, at Israel reagerer konsekvent som følge af angrebene på dets territorium fra disse terrororganisationer, runder Søren Espersen af og understreger behovet for, at alle parter i konflikten anstrenger sig til det yderst for at begrænse de civile tab.

- Israel har igennem en lang periode været udsat for en unødig hetz fra de vestlige medier, selvom landet konstant er under angreb fra nabostater, der nægter at slå ned på den terror, som udgår fra deres territorium.

-------------------

Det er mange som vil sko seg på denne konflikten og skape et inntrykk av at vesten har skylda, men vesten er kun part i saken med sympatiene i Israel, og stive øyne på oljen. Den andre parten er religøse jødehatere og hater av vesten dekandense og velstand. Koranen utnevner muslimene til verdens herskere / herrefolk. Allah skal komme og slå ned de vantro og innsette muslimene som herskere. En dag - men Allah lar visst vente på seg.

Gjest Begge sider er like ille.
Skrevet

Hamas tok to israelske soldater som gisler. Da angrep israelere sivile palestinere. Hizbollah ville vise Hamas støtte og angrep israelske soldater. Da startet Israel det blodbadet i Libanon som vi hører om nå.

Det sitter flere hundre palestinske barn i israelske fengsler.

Det er også blitt sagt at Israel planla angrep mot palestinerne LENGE før Hamas kidnappet en soldat eller to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...