Gå til innhold

Noen som kan forklare meg litt av Midtøstenkonflikten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hizbollah er shiamuslimsk gruppe og har derfor bred støtte i Iran. Hamas er sunnimuslimer. Bush gikk ut i kveld og gir Hizbollah skylden for det som skjer når Israel går rundt og dreper sivile i Libanon. Da ber han om mere krig. Jeg ønsker ikke vold, men fikk voldelige tanker da jeg hørte han si det.

Palestinere sulter og tørster nå på Gaza-stripen og Vestbredden. Barn dør hver dag. Palestinere har bodd i flyktningeleir i flere generasjoner. De lever uten håp, uten fremtid, uten alt. Israelere har hele støtten pga. Vestens dårlige samvittighet. De lever nå i det landet Gud lovet dem i Abrahams dager. Dvs. de av dem som vestlige ikke drepte under annen verdenskrig. Jøder finnes nesten ikke i Europa lenger, men i stort flertall i USA. Der ligger grunnen til amerikanske myndigheters holdning. Bush mister alt hvis han mister jødenes støtte.

Jeg går for FRITT PALESTINA

"Jøder finnes nesten ikke i Europa lenger, men i stort flertall i USA."

Jøder er ikke i flertall i USA. Det er mange innflytelserike og velstående jøder i USA. Siden marginene er så knappe ved valg har ingen som søker politisk makt i USA råd til å miste støtte fra jødene.

Videoannonse
Annonse
verbale vera
Skrevet

Det er også blitt sagt at Israel planla angrep mot palestinerne LENGE før Hamas kidnappet en soldat eller to.

Det er aldeles umulig å vite hva som var begynnelsen. Det går flere hundre år tilbake. Derfor er det skrekkelig når Bush går ut og sier at Hizbollah har skylden fordi de begynte. Det er som i småskolen når barna unnskylder seg hele tiden med at den andre begynte.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er aldeles umulig å vite hva som var begynnelsen. Det går flere hundre år tilbake. Derfor er det skrekkelig når Bush går ut og sier at Hizbollah har skylden fordi de begynte. Det er som i småskolen når barna unnskylder seg hele tiden med at den andre begynte.

Makan til sludder. Skal liksom fredlige folk finne seg i at det regner raketter over dem til alle døgnets tider, fordi det skjedde noe annet galt for 300 år siden?

Skrevet

Sitat fra der linken:

"Kristendommen, jødedommen, og islam der. Helt siden jødene bosatte seg der har det vært konflikter."

En kjempeløgn. Jødedommen er minst 3000 år gammel, kristendommen ca 2000 år og jødedommen ca 1370 år.

Det har bodd folk i området minst 3000 år. Så muslimsk tankegang om "rettigheter" er sludder.

Skrevet

Norske media er ofte farget av antisemittisk tankegang. Se bakgrunn for konfliktene fra oversiktlige kart, bla et stykke nedover på siden og velg kart.

http://www.mfa.gov.il/MFA/Facts+About+Israel/Israel+in+Maps/

Du mener sidene til Israels regjering gir en saklig og nøytral beskrivelse av konflikten? *Ler*

"...................................."

Skrevet

Uskyldige mennesker blir nå drept av jøder i Israel. Uskyldige mennesker er alltid en del av et maktspill rundt. Vesten har sin del av skylden og bør ta den.

"Uskyldige mennesker blir nå drept av jøder i Israel. Uskyldige mennesker er alltid en del av et maktspill rundt. "

Fint understatement i det du ikke nevner, jødiske ofre: Jøder som blir drept av arabiske terrorister er ikke uskyldige, det er derimot motpartens ofre.

Hvordan tror du Norge hadde reagert på terrorangrep og kidnappinger fra terrororganisasjoner ? Hevdet vår fredsvilje og utlevert dømte terrorister til deres organisasjoner ? Klappet terrorister på skuldra og si det "nå får dere vennligst slutte å bombe oss !".

"Vesten har sin del av skylden og bør ta den."

Åja, så du er medskyldig i terrorisme ? Eller hører du ikke med til Vesten ?

Skrevet

Tror det finnes så mange nivåer og lag i denne "saken" at du må ta det ganske skrittvis og delvis. De fleste som sier noe her inne har som regel begge bena solid plantet på den ene eller andre siden, og er dermed ikke å regne som troverdige og seriøse kilder.

Det hele bunner vel egentlig i at oprettelsen av staten israel ikke var helt "kosher", og at en del automatikk-støtte fra vesten ikke alltid har blitt like rettferdig opp gjennom årene. Kombinér dette med at hele araberverdenen har vært antisimittisk så langt tilbake som man kan se, og at disse muslimske esktremistlandenes høyeste mål er å utslette staten israel.

"....................................."

Gjest Israels konflikter og fakta
Skrevet

Du mener sidene til Israels regjering gir en saklig og nøytral beskrivelse av konflikten? *Ler*

"...................................."

Med tanke på hva du ellers skriver her, setter jeg umåtelig pris på at du ikke er enig med meg.

Skrevet

Jeg er ikke forvirret, men det er tydeligvis du. For noe fjas.

Så langt ned i tråden er det kun én som har kommet med "fjas", og det er du.

"........................................"

Skrevet

Med tanke på hva du ellers skriver her, setter jeg umåtelig pris på at du ikke er enig med meg.

*LOL* Konklusjonen blir at du mener at israelsk etterretning er nøytrale i forhold til denne konflikten, noe som blir for dumt til å gidde å kommentere. Du har neppe noe saklig å bidra med her, så du er herved ignorert.

"................................"

Skrevet

Hamas tok to israelske soldater som gisler. Da angrep israelere sivile palestinere. Hizbollah ville vise Hamas støtte og angrep israelske soldater. Da startet Israel det blodbadet i Libanon som vi hører om nå.

Det sitter flere hundre palestinske barn i israelske fengsler.

"Hamas tok to israelske soldater som gisler."

Hvorfor ikke skrive det slik det hendte? Hamas - altså, Palestinas regjering (i praksis) drepte et par israelske soldater og tok to som gisler. Israel reagerte med å ta Hamas-politikere (ikke sivile, slik du påstår) til fange. Hamas tok da enda en sivil til fange, og drepte ham. Israel truet med å ta i bruk militær makt hvis ikke palestina friga de kidnappede fangene. Palestina nektet, og det som var forventet skjedde.

Så gjør Libanon og Hisbollaz det samme med flere Isralere. Og folk som deg sitter og mener at det var israel som gjorde feil i utgangspunktet her.

Det er så ufattelig dumt å skrike opp om at israel dreper sivile. Israel går etter militære mål, og muslimene skjuler disse blant sivile. Hvorfor blir sivile drept da, tror du? Mens muslimene på sin side går _utelukkende_ etter sivile.

"......................................."

Skrevet

Det er også blitt sagt at Israel planla angrep mot palestinerne LENGE før Hamas kidnappet en soldat eller to.

"Det er også blitt sagt at Israel planla angrep mot palestinerne LENGE før Hamas kidnappet en soldat eller to."

Så rart, da. Terrororganisasjonen Hamas har i "alle tider" drept sivile israelere. Så velger palestina denne organisasjonen til regjering. Synes du egentlig det er rart at israel forbereder seg på bråk da?

Skrevet

SÅ hisbollah har _ikke_ skylden for at de selv sender flere titalls raketter (eller var det hundrevis) mot israel, fordi "ingen kan vite hva som skjedde for hundrevis av år siden"?

Du argumenterer virkelig med overbevisende kløkt og logikk, gitt.

Skrevet

Mens jeg venter på svar har jeg funnet ut dette selv: Hizbolla (arab "Guds parti) er et radikalt parti og militær organisasjon blant islamske fundamentalister.

Hamas: forkortelse for Den isalske motstandsbevegelse, palestinsk organisasjon, har vært en militant bevegesle og drevet sabotasje av den israelsek okkupasjon, særlig i Gaza. Hamas er motstander av alle fredsforhandlinger med Israel og har økt sin oppslutning på bekostning av PLO.

Alt funnet fra leksikon...

Men vet du mer??

"Hamas: forkortelse for Den isalske motstandsbevegelse, palestinsk organisasjon, har vært en militant bevegesle og drevet sabotasje av den israelsek okkupasjon"

Uansett om man kan definére det som okkupasjon eller ei, så er det ikke "motstand mot okkupasjon" å sprenge sivile i fillebiter. Og det er stort sett det eneste Hamas har drevet med. Uansett om "saken" deres i utgangspunktet ville vært ærlig og verdig, så har de for lengst mistet all rett til å bli behandlet rettferdig. Jeg kan ikke klage på at naboen stjal gressklipperen min etter at jeg har sprengt kona og barna hans i filler.

"......................................."

Gjest Signert
Skrevet

Jagland hadde en god kommentar i aftenposten på fredag. Les den!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...