Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kødder nå? Ingen kan vel ha angst for en farge!?

Jeg kødder ja, jeg har ikke det, men det er jo en diagnose så da skulle man tro at noen har det?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

12

• Lillemus

9

• carma

7

• jaime

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Calóni
Skrevet

Hehe..seriøst? Hva du kan..!

Det finnes nettsider med laaaaange lister over alle slags fobier man kan ha. Jeg var inne på en sånn liste en gang, og det er utrolig hvor mye det finnes navn for.

Man kan ha fobi mot gamle folk, venstrehendte, tenner, vann, gulrøtter og det meste ;)

Skrevet

Tannlegen...

Og da mener jeg ikke sånn allmenn tannlegeskrekk, men total angst og katastrofe-fobi.

Skrevet

Hva er høyhest? Et det det samme som langskank eller stankelbein?

Er ikke stankelbein en type edderkopp som kommer inn om høsten i mørket når man lufter? Den har lange bein og lager ikke noe nett.

En høyhest er nesten som en kjempemygg med lange bein. Den pleier å komme inn etter lyset om sommeren og høsten.

I fjor da bebisen var nyfødt kom de ofte summende og krasjet på meg når jeg ammet om natten. Jeg hadde et lite lys på. Det var såååå ekkelt, jeg fikk rett og slett gåsehud, men lufte måtte jeg jo. Heldigvis er mannen min grei og fjerner dem :)

Skrevet

Det finnes nettsider med laaaaange lister over alle slags fobier man kan ha. Jeg var inne på en sånn liste en gang, og det er utrolig hvor mye det finnes navn for.

Man kan ha fobi mot gamle folk, venstrehendte, tenner, vann, gulrøtter og det meste ;)

Og når jeg kommer hjem fra jobb og er veeeldig sliten, har jeg mageirocofobi ;o)

Skrevet

Tannlegen...

Og da mener jeg ikke sånn allmenn tannlegeskrekk, men total angst og katastrofe-fobi.

Tannlegeskrekk = Dentofobi

Skrekk for tannbehandling = Odontofobi

Skrevet

Er ikke stankelbein en type edderkopp som kommer inn om høsten i mørket når man lufter? Den har lange bein og lager ikke noe nett.

En høyhest er nesten som en kjempemygg med lange bein. Den pleier å komme inn etter lyset om sommeren og høsten.

I fjor da bebisen var nyfødt kom de ofte summende og krasjet på meg når jeg ammet om natten. Jeg hadde et lite lys på. Det var såååå ekkelt, jeg fikk rett og slett gåsehud, men lufte måtte jeg jo. Heldigvis er mannen min grei og fjerner dem :)

Den edderkoppen med lange, tynne bein heter vevkjerring.

Stankelbein er en sånn megamygg med lange vinger og lange bein som klasker rundt i taket på soverommet når man skal legge seg... *grøsse*

Skrevet

Tannlegeskrekk = Dentofobi

Skrekk for tannbehandling = Odontofobi

Grøss og gru... :-o

Gjest Calóni
Skrevet

Og når jeg kommer hjem fra jobb og er veeeldig sliten, har jeg mageirocofobi ;o)

Og hva er det? *for lat til å google* :P

Skrevet

Stankelbein er en sånn megamygg med lange vinger og lange bein som klasker rundt i taket på soverommet når man skal legge seg... *grøsse*

Det er sikkert mange navn på de ekle udyra. Jeg spurte gubben og datteren min her, og de er enige om at din vevkjerring heter stankelbein her. Din stankelbein kaller de langbein her, ungene da, jeg kaller den høyhest. fysjom - den er ekkel!

Gjest Calóni
Skrevet

Neineinei! Den edderkoppen med tynne ben heter stankelben, og den myggen med vinger heter flyvende stankelbein :D

Men jeg har ikke tenkt over at den ligner på en mygg før, så nå må jeg tenke på -det- også, og jeg som hater dem nok fra før :(

Skrevet

Og hva er det? *for lat til å google* :P

Angst for kokkelering.

Gjest togli
Skrevet

Edderkopper, tusenbein og trange rom.... Dessuten liker jeg ikke å se nedi sjøen når jeg sitter på bryggekanten *grøss*

Gjest togli
Skrevet

Det er sikkert mange navn på de ekle udyra. Jeg spurte gubben og datteren min her, og de er enige om at din vevkjerring heter stankelbein her. Din stankelbein kaller de langbein her, ungene da, jeg kaller den høyhest. fysjom - den er ekkel!

Og vi kaller den langfotkongle....

Skrevet

Hihi... ;-)

Men altså;

Familien av store mygg heter på fagspråket Tipulidae - eller (stor)stankelbein. Noen steder kalles de også mehonk.

Den har lang, tynn kropp, to lange vinger og lange, tynne ben. (http://no.wikipedia.org/wiki/Storstankelbein)

De langbente edderkoppene med liten kropp hører til familien Opiliones, eller vevkjerringer. De heter ikke vevkjerring fordi de spinner vev, for det kan de ikke, men fordi de bruker de fremste bena til å føle seg frem med, og da ser de ut som en som vever. De heter vevkjerringer på norsk, Weberknechte på tysk. Videre heter den mejere på dansk og harvestmen på engelsk, fordi bevegelsene minner om menn med ljå som... gjør sånn som menner med ljå'er gjør :-p Slåtter eller hva det er.. hehe.

(http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=4003)

Skrevet

Neineinei! Den edderkoppen med tynne ben heter stankelben, og den myggen med vinger heter flyvende stankelbein :D

Men jeg har ikke tenkt over at den ligner på en mygg før, så nå må jeg tenke på -det- også, og jeg som hater dem nok fra før :(

Hehehe...

Se svaret mitt til AveM ;-)

Gjest Calóni
Skrevet

Hihi... ;-)

Men altså;

Familien av store mygg heter på fagspråket Tipulidae - eller (stor)stankelbein. Noen steder kalles de også mehonk.

Den har lang, tynn kropp, to lange vinger og lange, tynne ben. (http://no.wikipedia.org/wiki/Storstankelbein)

De langbente edderkoppene med liten kropp hører til familien Opiliones, eller vevkjerringer. De heter ikke vevkjerring fordi de spinner vev, for det kan de ikke, men fordi de bruker de fremste bena til å føle seg frem med, og da ser de ut som en som vever. De heter vevkjerringer på norsk, Weberknechte på tysk. Videre heter den mejere på dansk og harvestmen på engelsk, fordi bevegelsene minner om menn med ljå som... gjør sånn som menner med ljå'er gjør :-p Slåtter eller hva det er.. hehe.

(http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=4003)

Takker og bukker, og det var den nattesøvnen i tiden fram til frosten slår inn *mumle*

Gjest Calóni
Skrevet

Angst for kokkelering.

Hihi :P Men nå skal jeg krype til køys og drømme om langbeinte mygg (takkskarruha, carma!)!

Skrevet

Hihi :P Men nå skal jeg krype til køys og drømme om langbeinte mygg (takkskarruha, carma!)!

Ju ar vellkåmm :-D

Skrevet

Jeg har fobi mot å kaste opp (emetofobi).

Det vil si at jeg får panikk hvis jeg blir kvalm, og hvis noen forteller meg at de nettopp har hatt magesyke med oppkast, blir jeg veldig redd for å ha blitt smittet, og kan godt føle meg litt dårlig. Jeg har også problemer med å takle at andre kaster opp i min nærhet.

Det går litt i bølger, og var vesentlig verre før jeg fikk barn. Når sønnen min kaster opp (han har migrene og spyr relativt ofte - dvs. flere ganger pr. måned) holder jeg ham på panna, tørker opp og trøster ganske ubesværet. Det hadde jeg ikke trodd var mulig før jeg ble mor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...