Gå til innhold

Pappa som banner....

Anbefalte innlegg

Gjest Urven

Barn plukker opp banning andre steder enn hjemme også. Og om du kjefter på dem så kan dette bli litt stas også. Si heller på en grei måte at du ikke synes om banning i "mitt hus" (i det minste) så vet de hvor de har deg. Når de blir større vil de muligens slutte med banningen av seg selv.

Jeg er enig med deg i at pappa'n burde skjerpe seg med innflettede banneord i naturlige setninger. Men slår man seg med hammeren er det lov å banne litt synes jeg, da...

Fortsetter under...

Er helt enig i at banning ikke er særlig fint, særlig om det kommer fra barn.

Men, er det egentlig så ille? Om det brukes riktig?

Om det brukes for å forsterke et uttrykk, vise at man er ekstra sint, fortvilet, oppgitt osv. ?

Man banner selvfølgelig ikke TIL barna. Det er for plumt.

Diskuterte dette med banning på et foreldremøte på skolen med en psykolog, som var virkelig FOR banning. Han syntes det kunne gjøre språket og beskrivelser av emosjoner FRODIG:)))

Var nok litt uenig der og da, men etter å ha tenkt over det synes jeg han har helt rett.

Vi er stort sett for korrekte.

Kan være kvelende det også.

Kan ikke mannen din få lov til å banne litt da? Du kan jo fremdeles vise hva du mener om dette.. Kan da ikke være så farlig det vel?

Lykke til!

Er helt enig i at banning ikke er særlig fint, særlig om det kommer fra barn.

Men, er det egentlig så ille? Om det brukes riktig?

Om det brukes for å forsterke et uttrykk, vise at man er ekstra sint, fortvilet, oppgitt osv. ?

Man banner selvfølgelig ikke TIL barna. Det er for plumt.

Diskuterte dette med banning på et foreldremøte på skolen med en psykolog, som var virkelig FOR banning. Han syntes det kunne gjøre språket og beskrivelser av emosjoner FRODIG:)))

Var nok litt uenig der og da, men etter å ha tenkt over det synes jeg han har helt rett.

Vi er stort sett for korrekte.

Kan være kvelende det også.

Kan ikke mannen din få lov til å banne litt da? Du kan jo fremdeles vise hva du mener om dette.. Kan da ikke være så farlig det vel?

Lykke til!

Poenget her, er jo ikke at han bruker banneord når det er med "god gunn" men at hans vanlige dagligtale inneholder helt "unødvendige" banneord som en del av en normal setning.

Som f.eks: Faen, nå er jeg sulten!

Jeg løp som faan for å rekke toget. Dette programmet var jævlig interessant. Maten jævla god osv...

I slike tilfeller har ikke banning noen annen verdi enn at den som snakker høres simpel ut!

Er nok en blanding av dårlig vane, og dårlig ordforråd.

Vi bor på et sted (landsdel) der banning _ER_ en del av språket. Det er flettet inn i setninger og uttrykk, og blir dermed en del av dagligtalen.

Jeg er vokst opp med dette, og det faller helt naturlig både for min mann og meg og bruke dette.

Jeg krymper meg når jeg hører ungene starte, for det er ikke så pent å høre på, egentlig.

Selv om jeg egentlig ikke ser hva som er så stygt med; steike, tykje, dæven osv hva betyr disse ordene egentlig?

Hmmm... Hvilken landsdel kommer du ifra da??

Det er ukjent for meg at det er geografiske grunner til at noen banner mer enn andre. Derimot er det enkelte MILJØER eller sosiale lag i samfunnet hvor folk banner mere enn andre...

Forøvrig ville jeg ikke kalle de ordene du nevner for stygg banning. Men når man fletter inn "faen" og "jævlig" i annenhver setning, så synes jeg det blir litt simpelt..

Jeg har vurdert å ta det opp med helsesøster når vi har vært til kontroll en gang sambo er med (men det har vært stort sett jeg som har gått alene, og da er jo barnet og med, og da blir det litt feil...). Men grunnen til at jeg har lurt på å ta det opp er at jeg føler at han ville tatt det mer på alvor hvis han fikk høre det fra andre at dette er uakseptabelt! Og særlig hvis vår godt voksne helsesøster (som jeg er overbevist om vil dele mitt syn) han irettesatt ham litt. Litt slemt kanskje, men dette har vi hatt mange runder på, og selv om han har skjerpet seg litt, så er det ikke nok!

For all del, det må du ikke gjøre. Hvertfall ikke om du vil ha ham med på helsestasjonen en annen gang:)

Gjest ...lei av å krangle..

Poenget her, er jo ikke at han bruker banneord når det er med "god gunn" men at hans vanlige dagligtale inneholder helt "unødvendige" banneord som en del av en normal setning.

Som f.eks: Faen, nå er jeg sulten!

Jeg løp som faan for å rekke toget. Dette programmet var jævlig interessant. Maten jævla god osv...

I slike tilfeller har ikke banning noen annen verdi enn at den som snakker høres simpel ut!

Er nok en blanding av dårlig vane, og dårlig ordforråd.

Takk! Som om jeg skulle skrevet det selv.... :o) Det er akkurat sånn jeg opplever det!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...