Gå til innhold

Nå eller aldri - utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker utdanning
Skrevet

Jeg har elendige karakterer fra videregående skole men VIL inn på høgskole neste høst.Jeg er ei voksen gammel kjerring på 38 år, så her haster det.

Hvordan gjør jeg det hvis jeg vil ta opp igjen fag?Er det beste måten å få poeng?Eller burde jeg ta ex phil....??

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil ta opp igjen fag er det mye du kan gjøre:

Les på egenhånd. Du kontakter en videregående skole og melder deg opp til eksamen (fristen er rundt 15. september for høsteksamen og 15. januar for våreksamen). Spør du hjelper de også vanligvis med å anbefale bøker og gir deg en leseliste (muntlig eksamen).

Du kan gå på aftenskole.

Du kan ta brev/internettkurs, f.eks: http://www.nks.no

http://www.nki.no http://www.nettgymnaset.com Det koster flesk, og det samme gjør privatskoler som Bjørknes og Sonans Privatgymnas.

Skrevet

Ring først skolen/e og sjekk hvilke krav de stiller, og om du får noe automatisk tillegg for alder. Kanskje de også kan gi deg noen tips til hvilke fag du evt bør ta opp. Kan også være du har noen arbeidserfaring eller annet som vil telle.

Skrevet

Ring først skolen/e og sjekk hvilke krav de stiller, og om du får noe automatisk tillegg for alder. Kanskje de også kan gi deg noen tips til hvilke fag du evt bør ta opp. Kan også være du har noen arbeidserfaring eller annet som vil telle.

Alle utdannelser som opptar via samordna opptak (unntatt medisinstudiet) gir alderspoeng, to for hvert år, men max. åtte.

Gjest et forslag
Skrevet

Start med ex.phil. Skal du gå på skole eller ta fjernundervisning?

Skrevet

Start med ex.phil. Skal du gå på skole eller ta fjernundervisning?

Ikke alle studier starter med ex.phil. Universitetet i Oslo har i alle fall studier der ex.phil først tas det andre eller tredje året.

Gjest et forslag
Skrevet

Ikke alle studier starter med ex.phil. Universitetet i Oslo har i alle fall studier der ex.phil først tas det andre eller tredje året.

Men det er en god forberedelse før f.eks. et årsstudium.

Skrevet

Men det er en god forberedelse før f.eks. et årsstudium.

Hvis trådstarter skal ta en utdannelse som kan brukes i jobbsammenheng, skal h*n nok ta minst en hel bachelorgrad. Det går selvsagt an å starte med ex.phil hvis man ikke helt vet hva man skal studere, men det er ingen grunn til det hvis man starter rett på en grad hvor det er bygd inn.

Skrevet

Du får 8 alderspoeng (dette er maks). De kommer jo godt med :-) I tillegg får du inntil 3 tilleggspoeng for høyere utdanning, 3 poeng oppnåes ved avlagte 60 studiepoeng (ett års fulltidsstudium).

Hvis du vil forbedre vitnemålet dit fra vgs, kan du enten gjøre dette som privatist (lese selv og kun avleggeeksamen. Ta kontakt med privatistkontoret der du bor), eller gå på kveldsskole. Sistnevnte koster en del, men er sikkert en god investering om det er lenge siden du har gått på skole. Det er overraskende anskelig å lese seg opp på ting helt på egenhånd.

Lykke til!

Gjest solbo
Skrevet

For det første, du er ingen gammel kjerring, for det andre er det flere i min klasse som er eldre enn deg. Selv er jeg 41 år, og ferdig til neste år med bachelorgrad i vernepleie. Jeg kom inn på grunnlaget av realkompetanse. Jeg har både i grunnskole og videregående skole ikke hatt de beste karakterer, men har klart meg svært godt nå på høgskole i voksen alder. Stå på, og du vil ikke angre. Hvilken studieretning tenker du på?

Gjest Ønsker utdanning
Skrevet

For det første, du er ingen gammel kjerring, for det andre er det flere i min klasse som er eldre enn deg. Selv er jeg 41 år, og ferdig til neste år med bachelorgrad i vernepleie. Jeg kom inn på grunnlaget av realkompetanse. Jeg har både i grunnskole og videregående skole ikke hatt de beste karakterer, men har klart meg svært godt nå på høgskole i voksen alder. Stå på, og du vil ikke angre. Hvilken studieretning tenker du på?

Jeg håper å komme inn på barnevernspedagog deltid i Oslo.Jeg vet ikke hvor mange poeng man må ha for å komme inn, men jeg tviler på at de karakterene jeg har holder....

Skrevet

Jeg håper å komme inn på barnevernspedagog deltid i Oslo.Jeg vet ikke hvor mange poeng man må ha for å komme inn, men jeg tviler på at de karakterene jeg har holder....

Her finner du poengkravene for i fjor hvis studiet går gjennom samordna opptak:

http://www.samordnaopptak.no/SW/studier.html

Gjest solbo
Skrevet

Prøv da vel å søk. Samboern min kom inn på barnevernsstudiet med relativt dårlige karakterer og uten videregående. Han kom inn via realkompetanse, og der tror jeg ikke det blir poengregnet. Han er ferdig til neste år, og går i Harstad. Han hadde i likhet med meg ikke generell studiekompetanse, men realkompetanse.

Gjest Rita på tur
Skrevet

Snakk med en rådgiver på høyskolen du tenker å søke. Stå på dette greier du;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...