Gå til innhold

Oppskrift på bløtkake med banan :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heppers. Snuppa mi fyller 1 år på tirsdag, og jeg tenkte å bake en kake. Husker muttern bakte en slik en bløtkake med banan i når jeg var liten. Syltetøy blandet i krem tror jeg også det var. Supersnop!!!

Og tenkte det må passe fantastisk godt, siden det eneste vi får i snuppa under brødmåltidene er syltetøy og banan.

Så. Spørsmålet mitt er. Noen som har en oppskrift på noe slikt? Skjønner basisen med sukkerbrød men trenger en håndfast oppskrift.

HVA trenger jeg av hva?

HVOR mye trenger jeg av hva?

NÅR må jeg lage den?

HVILKEN lag skal jeg lage?

HVORDAN i all verdens land og rike skal jeg klare å bake en kake? :S

Med håpefult hilsen Hansi.

(ps. Joda, jeg kunne jo ringe muttern. Men hadde vært morsomt å høste måpende blikk når jeg kommer med mesterverket mitt på bursdagen)

Skrevet

Kokeboka mi sier at man lager bringbærkrem av 1 dl kremfløte, stivpisket, og 2 ss bringebærsyltetøy. Det passer til ett lag i kaka. Lag gjerne flere lag.

Banana skjærer du i skiver og trykker ned i kremen. Bruk så mye banan at det er banan "overalt".

I tillegg bør sukkerbrødet dynkes med 3 ss fruktsaft eller melk. Personlig synes jeg fruktsaft høres best ut.

Til kaka utenpå trenger du ca. 2 dl kremfløte vil jeg anta. Kjøp rikelig, det er kjipt å stå med for lite.

Pynter du med bringebær blir det ekstra fint. Ikke pynt med banan, den blir bare brun. :-)

Trenger du oppskrift på sukkerbrød?

Skrevet

Kokeboka mi sier at man lager bringbærkrem av 1 dl kremfløte, stivpisket, og 2 ss bringebærsyltetøy. Det passer til ett lag i kaka. Lag gjerne flere lag.

Banana skjærer du i skiver og trykker ned i kremen. Bruk så mye banan at det er banan "overalt".

I tillegg bør sukkerbrødet dynkes med 3 ss fruktsaft eller melk. Personlig synes jeg fruktsaft høres best ut.

Til kaka utenpå trenger du ca. 2 dl kremfløte vil jeg anta. Kjøp rikelig, det er kjipt å stå med for lite.

Pynter du med bringebær blir det ekstra fint. Ikke pynt med banan, den blir bare brun. :-)

Trenger du oppskrift på sukkerbrød?

oohh. Det høres bra ut. Nei tror jeg "juksar litt" med sukkerbrødene :)

Er 3 stykker brødsaker i en pakke er det ikke?

Blir det da 3 like lag?

Skrevet

oohh. Det høres bra ut. Nei tror jeg "juksar litt" med sukkerbrødene :)

Er 3 stykker brødsaker i en pakke er det ikke?

Blir det da 3 like lag?

Tror det er tre ja. Da blir det to lag i midten. Pluss toppen da. :-)

Skrevet

Ser du har fått tips om det du spør om. Tenkte jeg kunne gi et tips i tillegg. For jeg husker fortsatt bløtkaka jeg fikk en bursdag som så ut som en sommerfugl, dvs. en rund kake var delt i to halve. Så var den runde siden av kakedelene satt mot hverandre, litt på skrå. Og en (halv?) banan lå oppå der kake-delene møttes, som sommerfugl-kroppen. Og selvsagt pyntet fint da. Og så saltstenger eller annet som passer til følehorn.

Har ikke noe bilde av sommerfugl-bløtkake, men her har du ideen i en annen variant:

http://www.joeandsandra.com/butterflyCake.jpg

Skrevet

Ser du har fått tips om det du spør om. Tenkte jeg kunne gi et tips i tillegg. For jeg husker fortsatt bløtkaka jeg fikk en bursdag som så ut som en sommerfugl, dvs. en rund kake var delt i to halve. Så var den runde siden av kakedelene satt mot hverandre, litt på skrå. Og en (halv?) banan lå oppå der kake-delene møttes, som sommerfugl-kroppen. Og selvsagt pyntet fint da. Og så saltstenger eller annet som passer til følehorn.

Har ikke noe bilde av sommerfugl-bløtkake, men her har du ideen i en annen variant:

http://www.joeandsandra.com/butterflyCake.jpg

Den var stilig. Morsom ide. Får prøve det neste forsøk. For avansert nå :)

Fin den sjokoladekaka, annet enn at den saken i midten der minner meg om noe helt annet enn en sommerfuglkropp :S Får håpe det bare er meg.

Takk for svar.

Skrevet

Fin den sjokoladekaka, annet enn at den saken i midten der minner meg om noe helt annet enn en sommerfuglkropp :S Får håpe det bare er meg.

Takk for svar.

Hva minner den deg om?

Skrevet

Takk for svar.

Når man bruker en litt krum banan i midten, ja. Jeg laget en sånn til et barneselskap engang, og jeg fikk mange hevede øyenbryn fra de voksne. :P

Skrevet

Hva minner den deg om?

Et forplantningsorgan.

Skrevet

Når man bruker en litt krum banan i midten, ja. Jeg laget en sånn til et barneselskap engang, og jeg fikk mange hevede øyenbryn fra de voksne. :P

hehe. Alle tenker sitt :)

Skrevet

Et forplantningsorgan.

Det la jeg ikke merke til.. :-)

Skrevet

Et forplantningsorgan.

Jeg tviler på at små barn tenker i de baner :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...