Gå til innhold

Er den beste tiden forbi?

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for gjeld
Skrevet

Strømprisnene stiger, bensinprisene stiger, flybilettprisene stiger, skattene og avgiftene øker. Dette er vel bare begynnelsen. Lite lønnsøkning også p.g.a økt arbeidsinnvandring.

Er den gode tid med bra økonomi forbi for folk flest tro?

Videoannonse
Annonse
Gjest Redd for gjeld
Skrevet

Det er vel slik det har vært i alle år?

Foskjellen har vært at vi har hatt lønnsøkning som har kompensert for det andre.

Skrevet

Foskjellen har vært at vi har hatt lønnsøkning som har kompensert for det andre.

Tja, det har gått opp og ned gjennom historien.

Da mine foreldre etablerte seg og bygget hus etterhver, da var renten skyhøy i forhold til i dag. Aldri i verden om deres inntekt kompenserte for dette. Mat og klær har visst aldri vært så billig som nå, og sett i forhold til snittinntekt i f.eks Europa, så betaler vi ikke urimelig mye for en liter bensin.

Jeg har det i grunn ganske greit nå, jeg.

Gjest Redd for gjeld
Skrevet

Da mine foreldre etablerte seg og bygget hus etterhver, da var renten skyhøy i forhold til i dag. Aldri i verden om deres inntekt kompenserte for dette. Mat og klær har visst aldri vært så billig som nå, og sett i forhold til snittinntekt i f.eks Europa, så betaler vi ikke urimelig mye for en liter bensin.

Vi ser som sagt bare begynnelsen. Men etterhvert får vi det vel som i resten av Europa, i såfall med denne regjeringen.

Skrevet

Du får det i hvertfall ikke bedre av å bekymre deg... :-)

Gjest Redd for gjeld
Skrevet

Du får det i hvertfall ikke bedre av å bekymre deg... :-)

Man bør kanskje være litt bekymret før man kjøper seg en bolig i dag. Prisene kommer sikkert til å stupe om noen år etterhvert som folk får dårligere råd.

Skrevet

Man bør kanskje være litt bekymret før man kjøper seg en bolig i dag. Prisene kommer sikkert til å stupe om noen år etterhvert som folk får dårligere råd.

Prisene på bolig går kanskje ned igjen, men ingen bør ta opp et lån de ikke kan makte hvis renta stiger. Uansett kommer neppe lønna til å synke, og som cecily sier, mat og lignende har aldri vært billigere enn nå.

Gjest Redd for gjeld
Skrevet

Prisene på bolig går kanskje ned igjen, men ingen bør ta opp et lån de ikke kan makte hvis renta stiger. Uansett kommer neppe lønna til å synke, og som cecily sier, mat og lignende har aldri vært billigere enn nå.

Man kan da ikke bare ta i høyde for om renta stiger. Strøm må jo alle ha og de fleste er også avhengig av bil. Bensinprisene er jo nå nesten dobbelt så høye som de var for noen år siden. For de med mye penger er det sikkert ingen sak men for den vanlige borger er det verre.

Skrevet

De gode tidene, hvor folk er i stand til å betale 14 mill. for en råtten gamle hytte med utedo, må gjerne gå heden for min del :-) Eller 9 mill. for en 20kvm leilighet, for den saks skyld.

"........................................"

Skrevet

Man kan da ikke bare ta i høyde for om renta stiger. Strøm må jo alle ha og de fleste er også avhengig av bil. Bensinprisene er jo nå nesten dobbelt så høye som de var for noen år siden. For de med mye penger er det sikkert ingen sak men for den vanlige borger er det verre.

Og plutselig blir vi sosialklienter alle sammen.... :-)

Skrevet

De gode tidene, hvor folk er i stand til å betale 14 mill. for en råtten gamle hytte med utedo, må gjerne gå heden for min del :-) Eller 9 mill. for en 20kvm leilighet, for den saks skyld.

"........................................"

Godt sagt!

Skrevet

"Man kan da ikke bare ta i høyde for om renta stiger."

Heh? Klart man kan, og bør.

"Strøm må jo alle ha"

Det er staten, og overhodet ingen andre som er ansvarlige for strømprisene. Kraftverkene ble privatisert for flere år siden, men likevel eier staten/kommunene 90% av kraftverkene, og de håver inn astronomiske summer på noe som egentlig burde være en null-profitt virksomhet.

"og de fleste er også avhengig av bil. Bensinprisene er jo nå nesten dobbelt så høye som de var for noen år siden."

Nuvel. Det er rimelig lenge siden det kostet bare 6 kr. litere. Men forjævlig dyrt er det, ja.

"For de med mye penger er det sikkert ingen sak men for den vanlige borger er det verre."

Og de som sitter og kontrollerer avgifter og andre prisnivåer - er de "vanlige borgere"? Ikke akkurat :-)

"......................................"

Skrevet

"og sett i forhold til snittinntekt i f.eks Europa, så betaler vi ikke urimelig mye for en liter bensin."

Men de fleste andre europeiske land er ikke oljeland. Det burde faktisk bety at bensin i det minste var merkbart rimeligere, men det gjør det ikke.

"....................................."

Gjest magtor
Skrevet

Jeg håper virkelig at ikke forbruksfesten får fortsette. Det hadde vært bra om folk tenkte seg om to ganger før de handlet klær f.eks. slik at de ikke fant på å kaste plagget fordi dem ikke liker det mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...