Gjest Princess Peach Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Pratchett er genial, spesielt når han beveger seg over fra renspikka fantasysatire til å ironisere over små og store samfunnsproblemer i dagens samfunn i fantasysettingen. Mesteren og Margarita ja, har den på listen over bøker som skal leses. Hva slags tone har boka, munter, trist, mørk...? Hva med Douglas Adams? Han var genial, synes jeg. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hmf, har så mange tusen titler på samvittigheten at det å plukke ut de beste er en særdeles vanskelig øvelse. Terry Pratchett: Forfatter med gjennomført godt forfatterskap, især hans etterhvert svært lange serie Discworld. Disse, samt boka hans skrev sammen med Neil Gaiman (Good Omens) kan helt klart anbefales som gode bøker. Sir Arthur Conan Doyle: Alle bøkene (eg. novellesamlinger) med Sherlock Holmes er god lesning, og kvalitativt også ansett for å være god litteratur. Howard Phillips Lovecraft: Såfremt man ikke lider av skrekk for hyppig bruk av adjektiver, er det en forfatter som bør leses. MEN på originalspråket. De norske oversettelsene er særdeles svake. Skrekknoveller forøvrig; i fall det er av interesse å vite. Joseph Conrad: Heart of Darkness. Liten roman som er vel verd å lese, om en reise inn i det ukjente Afrika for å finne en forsvunnet mann. Stort sett med på de fleste lister over de 100 beste bøker som noensinne er skrevet. Umberto Eco: Rosens navn. Krimroman på munkekloster av kritiker- og leserfavoritt Eco. Også stort sett regnet inn blant de 100 beste bøkene som noensinne er skrevet. James Herriott - britisk forfatter som har skrevet en rekke selvbiografier om livet som landsens dyrlege fra 30-tallet og frem til rundt 1970. Kanskje ikke den kvalitativt beste litteraturen, men god og morsom lesning. Tolkien: Ringenes Herre. Antar denne ikke trenger nærmere presentasjon. Fred Pohl: Amerikansk forfatter med høy kvalitet på sitt forfatterskap. Har utgitt novellesamlinger og romaner, og er særdeles opptatt av temaer som reklamens makt og ulempene med forbrukersamfunnet; samt andre temaer hvor moral og etikk belyses. Genre: Science Fiction. Mercedes Lackey: Amerikansk fantasy-forfatter, som skriver bøker hvor menneskers og skapningers følelser og psyke er vel så sentralt som det ytre handlingsforløp. Valdemar-serien er et greit sted å begynne på dette forfatterskapet. -- Det var de som jeg kom på nå ihvertfall... 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hva med Douglas Adams? Han var genial, synes jeg. Joa, Adams var flink han og (RIP). Likte best Dirk Gently bøkene hans, og underholdende lesning. Men ikke genial i mine øyne. Men Richard Adams burde muligens vært med på min egen liste, for boka Watership Down. En bok som maner mye til ettertanke - på tross av at den handler om kaniner... 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Knis, jeg vedder på at den boka har du ikke lest. Jeg er forresten enig med Sofline at den er en av de beste underholdningsromanene og antagelig den jeg har lest flest ganger. Har du forresten lest Christianiabohemen nå? Du har lovet meg å lese den:o) "Har du forresten lest Christianiabohemen nå? Du har lovet meg å lese den:o)" Gjorde jeg? Hmmm...det kan jeg ikke huske. Men - det er jo mye underholdende historie derfra, så jeg skal ikke nekte hvis jeg har lovet det :-) Jeg har forøvrig lest ganske mye rart, ja :-) "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hva liker du å lese da prozak? Eller hvilke filmer liker du å se..? Umulig å si. Jeg leser og ser alt fra samtidsliteratur og historie, via Sir Arthur Conan Doyle og H.P.Lovecraft til moderne sci-fi og fantasy. Kravet er bare at det er bra - sjangeren er underordnet :-) "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hva med Douglas Adams? Han var genial, synes jeg. Adams og Pratchet er/var de to aller største satirikerne innenfor sci-fy/eventyr sjangerne, ja :-) "....................................." 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 "Har du forresten lest Christianiabohemen nå? Du har lovet meg å lese den:o)" Gjorde jeg? Hmmm...det kan jeg ikke huske. Men - det er jo mye underholdende historie derfra, så jeg skal ikke nekte hvis jeg har lovet det :-) Jeg har forøvrig lest ganske mye rart, ja :-) "........................................" Det har du lovet for lenge siden ) Tre tynne bøker bare. 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Det har du lovet for lenge siden ) Tre tynne bøker bare. Men jeg har ikke hatt råd til å kjøpe nye bøker på lenge, så det har latt vente på seg også av naturlige årsaker :-) "......................................." 0 Siter
birdie Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Alkymisten begynte jeg på, men ble aldri ferdig.. Jeg klarte Alkymisten (og livet mitt ble ikke forandret etterpå ), men sliter noe voldsomt med Veronika. Tror vel egentlig at jeg har gitt den opp, er vel tre måneder siden sist jeg kikket i den nå... 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Må komme med en personlig anbefalingsliste jeg også, da. (Jeg dropper selvfølgeligheter som Pratchet, Adams og Tolkien - andre har nevnt disse). Humor og satire: - Robert Rankin. Spesiellt "Website Story". "Fandom of the Operator" kan også anbefales, men den er litt mer småsyk. Hard-core sci-fi: -Larry Niven. Tenker spesiellt på Ringworld bøkene, og gjerne bare den første eller de to første (det er tre totalt, men den siste er ikke noe å skryte av.) - Frank Herbert, "Dune". En klassiker. Dropp oppfølgerne - de holder ikke mål. - Det meste av Arthur C. Clarke, med unntak av 2033 og et par andre. Fantasy: Litt mer kioskliteratur-variant - Katharine Kerr. - Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien, samt de nye Elric-bøkene med noe av handlingen i moderne tid. - Elisabeth Moon, "Sheepfarmer's Daughter" og de to andre i trillogien (The Deed of Paksennarion). Meget god fantasy uten de helt store utrolighetene. - Barbara Hambley, "Dragonsbane" og "Dragonshadow". Etterfølgerne, The Knight of the Demon Queen og den som kommer etter er så som så. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Jo Nesbø, for den som liker streit, lettlest og ukomplisert krim. - Trond Davidsens, "Triggerhappy". Kjenner ikke noe annet av denne forfatteren. Hmmm....dette er jo bare en liten brøkdel, men men. - Og sist, men ikke minst: Michael Jackson's Great Beer Guide, og Haynes Kawazaki ZX-9R verkstedmanual. Men de er jo selvskrevne. "....................................." 0 Siter
birdie Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Bienes hemmelige liv - Sue Monk Kidd. Om den kanskje ikke er den beste, så er den hvertfall den siste boka jeg leste. Og den var igrunn ikke så verst. Hm, naboen leser den nå og syntes også den er bra. Får nok ta meg en lånetur der, da! Litt vittig sammentreff: jeg leser faktisk "Barndom/Ungdom" av John M Coetzee akkurat nå, om du er ukjent med den så er det også en - egentlig to - sørafrikansk(e) oppvekstbok/-bøker, men sett fra en gutts ståsted. Skal ikke så mye til å more meg, som du skjønner 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Men jeg har ikke hatt råd til å kjøpe nye bøker på lenge, så det har latt vente på seg også av naturlige årsaker :-) "......................................." Dårlig unnskyldning, du kan lese den på nettet. Det er to bind, jeg husket feil http://home.broadpark.no/~djorgens/hans/bibliografi.html 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Må komme med en personlig anbefalingsliste jeg også, da. (Jeg dropper selvfølgeligheter som Pratchet, Adams og Tolkien - andre har nevnt disse). Humor og satire: - Robert Rankin. Spesiellt "Website Story". "Fandom of the Operator" kan også anbefales, men den er litt mer småsyk. Hard-core sci-fi: -Larry Niven. Tenker spesiellt på Ringworld bøkene, og gjerne bare den første eller de to første (det er tre totalt, men den siste er ikke noe å skryte av.) - Frank Herbert, "Dune". En klassiker. Dropp oppfølgerne - de holder ikke mål. - Det meste av Arthur C. Clarke, med unntak av 2033 og et par andre. Fantasy: Litt mer kioskliteratur-variant - Katharine Kerr. - Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien, samt de nye Elric-bøkene med noe av handlingen i moderne tid. - Elisabeth Moon, "Sheepfarmer's Daughter" og de to andre i trillogien (The Deed of Paksennarion). Meget god fantasy uten de helt store utrolighetene. - Barbara Hambley, "Dragonsbane" og "Dragonshadow". Etterfølgerne, The Knight of the Demon Queen og den som kommer etter er så som så. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Jo Nesbø, for den som liker streit, lettlest og ukomplisert krim. - Trond Davidsens, "Triggerhappy". Kjenner ikke noe annet av denne forfatteren. Hmmm....dette er jo bare en liten brøkdel, men men. - Og sist, men ikke minst: Michael Jackson's Great Beer Guide, og Haynes Kawazaki ZX-9R verkstedmanual. Men de er jo selvskrevne. "....................................." "Robert Rankin" - notert på listen over ting som bør sjekkes ut "Larry Niven" Ikke helt min stil, men kan være underholdende. Liker vel best samarbeidsprosjektene hans for min del. "Det meste av Arthur C. Clarke" - istemmer "Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien" - Liker de bøkene der ja (og tegneserieversjonene er og lesbare). Kvalitativt/teknisk kanskje ikke så veldig gode, men lettleste og tidvis emosjonelt engasjerende. "Elisabeth Moon, Barbara Hambley" - tatt med på listen over ting som skal sjekkes ut. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Tja, Øyvind Myhre har da skrevet flere gode romaner da. Og trilogien til Olaf Havnes om den siste nattkriger er da definitivt verdt å lese. Samt Felix Thoresens Amal Nor bøker, og novellesamlingene til Reidar Jensen. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Umulig å si. Jeg leser og ser alt fra samtidsliteratur og historie, via Sir Arthur Conan Doyle og H.P.Lovecraft til moderne sci-fi og fantasy. Kravet er bare at det er bra - sjangeren er underordnet :-) "......................................." Her er forresten en litt obskur sak som er vel verdt å lese: http://www.amazon.com/gp/product/0940884607/002-1848181-3885653?v=glance&n=283155 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Alkymisten begynte jeg på, men ble aldri ferdig.. Hehe, tydelig at vi har litt ulik smak der ja. Jeg gjespet meg gjennom din favorittbok, og du kom deg aldri gjennom min! ;-) 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 "Alkymisten" av Paolo Coehlo må leses, det samme må "Veronica decides to die" (vet ikke hva tittelen er oversatt som) av samme forfatter. Ellers er "Ville svaner" av Jung Chang utrolig god! Den gir et til tider skremmende innblikk i Kinas historie i det 20. århundre. Veronoka vil dø,heter den på norsk Har lest mange bøker av han jeg også,helt topp! 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Må komme med en personlig anbefalingsliste jeg også, da. (Jeg dropper selvfølgeligheter som Pratchet, Adams og Tolkien - andre har nevnt disse). Humor og satire: - Robert Rankin. Spesiellt "Website Story". "Fandom of the Operator" kan også anbefales, men den er litt mer småsyk. Hard-core sci-fi: -Larry Niven. Tenker spesiellt på Ringworld bøkene, og gjerne bare den første eller de to første (det er tre totalt, men den siste er ikke noe å skryte av.) - Frank Herbert, "Dune". En klassiker. Dropp oppfølgerne - de holder ikke mål. - Det meste av Arthur C. Clarke, med unntak av 2033 og et par andre. Fantasy: Litt mer kioskliteratur-variant - Katharine Kerr. - Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien, samt de nye Elric-bøkene med noe av handlingen i moderne tid. - Elisabeth Moon, "Sheepfarmer's Daughter" og de to andre i trillogien (The Deed of Paksennarion). Meget god fantasy uten de helt store utrolighetene. - Barbara Hambley, "Dragonsbane" og "Dragonshadow". Etterfølgerne, The Knight of the Demon Queen og den som kommer etter er så som så. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Jo Nesbø, for den som liker streit, lettlest og ukomplisert krim. - Trond Davidsens, "Triggerhappy". Kjenner ikke noe annet av denne forfatteren. Hmmm....dette er jo bare en liten brøkdel, men men. - Og sist, men ikke minst: Michael Jackson's Great Beer Guide, og Haynes Kawazaki ZX-9R verkstedmanual. Men de er jo selvskrevne. "....................................." :-) 0 Siter
Gjest midia Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Akkurat nå leser jeg bokserien Tre søstre. Den er kjempefin hittil. Bok 4 har nettopp kommet ut. 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Akkurat nå leser jeg bokserien Tre søstre. Den er kjempefin hittil. Bok 4 har nettopp kommet ut. Hvem skriver dem da? 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Veronoka vil dø,heter den på norsk Har lest mange bøker av han jeg også,helt topp! Hm, det syns jeg var en dårlig oversettelse! Men han er en god forfatter ja :-) Liker de to ovennevnte best, men har lest flere jeg også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.