filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Jeg klarte Alkymisten (og livet mitt ble ikke forandret etterpå ), men sliter noe voldsomt med Veronika. Tror vel egentlig at jeg har gitt den opp, er vel tre måneder siden sist jeg kikket i den nå... Åh, jammen den er jo så bra! Du MÅ komme deg gjennom, slutten må med :-) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Må komme med en personlig anbefalingsliste jeg også, da. (Jeg dropper selvfølgeligheter som Pratchet, Adams og Tolkien - andre har nevnt disse). Humor og satire: - Robert Rankin. Spesiellt "Website Story". "Fandom of the Operator" kan også anbefales, men den er litt mer småsyk. Hard-core sci-fi: -Larry Niven. Tenker spesiellt på Ringworld bøkene, og gjerne bare den første eller de to første (det er tre totalt, men den siste er ikke noe å skryte av.) - Frank Herbert, "Dune". En klassiker. Dropp oppfølgerne - de holder ikke mål. - Det meste av Arthur C. Clarke, med unntak av 2033 og et par andre. Fantasy: Litt mer kioskliteratur-variant - Katharine Kerr. - Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien, samt de nye Elric-bøkene med noe av handlingen i moderne tid. - Elisabeth Moon, "Sheepfarmer's Daughter" og de to andre i trillogien (The Deed of Paksennarion). Meget god fantasy uten de helt store utrolighetene. - Barbara Hambley, "Dragonsbane" og "Dragonshadow". Etterfølgerne, The Knight of the Demon Queen og den som kommer etter er så som så. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Jo Nesbø, for den som liker streit, lettlest og ukomplisert krim. - Trond Davidsens, "Triggerhappy". Kjenner ikke noe annet av denne forfatteren. Hmmm....dette er jo bare en liten brøkdel, men men. - Og sist, men ikke minst: Michael Jackson's Great Beer Guide, og Haynes Kawazaki ZX-9R verkstedmanual. Men de er jo selvskrevne. "....................................." Fantasy: Regner med du har lest serien "Wheel of Time" av Robert Jordan? Den har fengslet meg i alle fall, selv om den siste boken som er utgitt (går og venter på den siste nå) var skuffende. Bør helt klart leses om du ikke har gjort det allerede!! 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Fantasy: Regner med du har lest serien "Wheel of Time" av Robert Jordan? Den har fengslet meg i alle fall, selv om den siste boken som er utgitt (går og venter på den siste nå) var skuffende. Bør helt klart leses om du ikke har gjort det allerede!! Robert Jordan er i mine øyne relativt skuffende, egentlig. For mye, for langt - og fryktelig dårlig strukturert. Bedre struktur, og 40-60% reduksjon i ordoverflod hadde gjort underverker med den serien. 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hm, det syns jeg var en dårlig oversettelse! Men han er en god forfatter ja :-) Liker de to ovennevnte best, men har lest flere jeg også. Ja..kanskje det er en dårlig oversettelse...kanskje det burde stått..velger istedenfor vil? 0 Siter
dolores83 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 en lykkens datter av isabel allende. eller kanskje åndenes hus? klarer ikke å bestemme meg... 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Robert Jordan er i mine øyne relativt skuffende, egentlig. For mye, for langt - og fryktelig dårlig strukturert. Bedre struktur, og 40-60% reduksjon i ordoverflod hadde gjort underverker med den serien. For så vidt sant. Men jeg syns det var ulidelig spennende i alle fall opp til bok seks - sju. Bok åtte - ti var helt ok, og bok elleve var nedtur. Men jeg er kanskje ikke så kritisk? :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Jeg klarte Alkymisten (og livet mitt ble ikke forandret etterpå ), men sliter noe voldsomt med Veronika. Tror vel egentlig at jeg har gitt den opp, er vel tre måneder siden sist jeg kikket i den nå... Veronika, hvem har skrevet den? 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hehe, tydelig at vi har litt ulik smak der ja. Jeg gjespet meg gjennom din favorittbok, og du kom deg aldri gjennom min! ;-) Heldigvis for forfatterne at alle ikke har lik smak.. :-) 0 Siter
birdie Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Veronika, hvem har skrevet den? Veronika vil dø, av Coelho, som diskuteres i denne "greina" av tråden. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Heldigvis for forfatterne at alle ikke har lik smak.. :-) Nettopp! :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Veronika vil dø, av Coelho, som diskuteres i denne "greina" av tråden. OK. 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Fantasy: Regner med du har lest serien "Wheel of Time" av Robert Jordan? Den har fengslet meg i alle fall, selv om den siste boken som er utgitt (går og venter på den siste nå) var skuffende. Bør helt klart leses om du ikke har gjort det allerede!! "Fantasy: Regner med du har lest serien "Wheel of Time" av Robert Jordan? Den har fengslet meg i alle fall, selv om den siste boken som er utgitt (går og venter på den siste nå) var skuffende." Nei, det har jeg ikke. For det første, så orker jeg ikke så lange endeløse serier. For det andre så liker jeg ikke måten Jordan skriver på. Men det er bare min smak, selvfølgelig. "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 "Robert Rankin" - notert på listen over ting som bør sjekkes ut "Larry Niven" Ikke helt min stil, men kan være underholdende. Liker vel best samarbeidsprosjektene hans for min del. "Det meste av Arthur C. Clarke" - istemmer "Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien" - Liker de bøkene der ja (og tegneserieversjonene er og lesbare). Kvalitativt/teknisk kanskje ikke så veldig gode, men lettleste og tidvis emosjonelt engasjerende. "Elisabeth Moon, Barbara Hambley" - tatt med på listen over ting som skal sjekkes ut. Norsk: (Ingen fantasy eller sci-fi som holder mål). - Tja, Øyvind Myhre har da skrevet flere gode romaner da. Og trilogien til Olaf Havnes om den siste nattkriger er da definitivt verdt å lese. Samt Felix Thoresens Amal Nor bøker, og novellesamlingene til Reidar Jensen. "Ikke helt min stil, men kan være underholdende. Liker vel best samarbeidsprosjektene hans for min del. Oath of Fealty, som han skrev sammen med Jerry Pournelle er ganske bra, synes jeg. "Det meste av Arthur C. Clarke" - istemmer "Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien" - Liker de bøkene der ja (og tegneserieversjonene er og lesbare). Kvalitativt/teknisk kanskje ikke så veldig gode, men lettleste og tidvis emosjonelt engasjerende." Jeg har faktisk ikke sett noe til dem. Det eneste tilfellet jeg har sett Elric i tegneserie, har vært som gjesteopptreden i Conan the Barbarian. "Elisabeth Moon, Barbara Hambley" - tatt med på listen over ting som skal sjekkes ut." Bør absolutt sjekkes ut. De skriver "jordnær" fantasy, og ofte med et helt annet utgangspunkt enn mange andre. Trilogien til førstnevnte er veldig jordnær og fri for de sotre helteskikkelsene. Det samme gjelder Dragonsbane bøkene - hovedpersonen er en "homely" kvinne, mer eller mindre. Pluss en drage, selvfølgelig :-) "- Tja, Øyvind Myhre har da skrevet flere gode romaner da. Og trilogien til Olaf Havnes om den siste nattkriger er da definitivt verdt å lese. Samt Felix Thoresens Amal Nor bøker, og novellesamlingene til Reidar Jensen." Mulig, men er ikke det mer type historiske romaner, uten særlig fantasypreg? Hvis ikke skal jeg selvfølgelig ta en titt. "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Dårlig unnskyldning, du kan lese den på nettet. Det er to bind, jeg husket feil http://home.broadpark.no/~djorgens/hans/bibliografi.html *LOL* Lese på nettet? Nei du - jeg er så gammeldags at jeg vil ha bøkene mine i papirutgave. Det fungerer utrolig dårlig for meg å lese store mengder tekst på en skjerm, både på grunn av mediet i seg selv, og synet mitt :-) "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Her er forresten en litt obskur sak som er vel verdt å lese: http://www.amazon.com/gp/product/0940884607/002-1848181-3885653?v=glance&n=283155 Den ser definitivt interessant ut. Notert. "....................................." 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 *LOL* Lese på nettet? Nei du - jeg er så gammeldags at jeg vil ha bøkene mine i papirutgave. Det fungerer utrolig dårlig for meg å lese store mengder tekst på en skjerm, både på grunn av mediet i seg selv, og synet mitt :-) "......................................." Jeg har aldri lest bøker på nettet heller, enten har jeg kjøpt bøkene eller lånt dem på biblioteket. Christianiabohemen lånte jeg av en venninne ) 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Jeg har aldri lest bøker på nettet heller, enten har jeg kjøpt bøkene eller lånt dem på biblioteket. Christianiabohemen lånte jeg av en venninne ) Jeg er så sær at jeg foretrekker å kjøpe bøker, ikke låne. Jeg liker bokhyller som er fulle av bøker, og da må bøkene være lest også :-) "......................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Glemte en absolutt obligatorisk klassiker: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, av Robert M. Pirzig. Og hvis man får sansen for "The Metaphysics of Quality", så er den neste boken, Leila, en god fordypning. Akkurat passe blanding mellom god filosofi og gal manns ralling. ".........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Skinnende dager og Før dagen gryr av Han Suyin. Ellers er jeg veldig glad i Jonas av Jens Bjørneboe og Hvite niggere av Ingvar Ambjørnsen. Jeg liker Haiene av Bjørnebo best. "......................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.