Gå til innhold

Hva er den beste boken du har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sær at jeg foretrekker å kjøpe bøker, ikke låne. Jeg liker bokhyller som er fulle av bøker, og da må bøkene være lest også :-)

"......................................"

Jeg er rene biblioteket sjøl og har lest alt jeg har mer enn en gang. Men å lese er vel det jeg har gjort mest bortsett fra å oppdra unger :o)

Men i blakke perioder har jeg lånt på biblioteket.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

24

• Sofline

14

• filiokus81

13

• Hawkwind

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Måken Jonathan av Richard Bach.

Ja, den er knallbra :-)

"................................"

Skrevet

Jeg er rene biblioteket sjøl og har lest alt jeg har mer enn en gang. Men å lese er vel det jeg har gjort mest bortsett fra å oppdra unger :o)

Men i blakke perioder har jeg lånt på biblioteket.

Så unger går ut over lesingen, altså? Jaggu bra jeg neppe kommer til å få noen :-)

"........................................"

Skrevet

"Ikke helt min stil, men kan være underholdende. Liker vel best samarbeidsprosjektene hans for min del.

Oath of Fealty, som han skrev sammen med Jerry Pournelle er ganske bra, synes jeg.

"Det meste av Arthur C. Clarke"

- istemmer

"Michael Moorcock - spesiellt Elric-sagaen, men også andre bøker i Eternal Champion-serien"

- Liker de bøkene der ja (og tegneserieversjonene er og lesbare). Kvalitativt/teknisk kanskje ikke så veldig gode, men lettleste og tidvis emosjonelt engasjerende."

Jeg har faktisk ikke sett noe til dem. Det eneste tilfellet jeg har sett Elric i tegneserie, har vært som gjesteopptreden i Conan the Barbarian.

"Elisabeth Moon, Barbara Hambley"

- tatt med på listen over ting som skal sjekkes ut."

Bør absolutt sjekkes ut. De skriver "jordnær" fantasy, og ofte med et helt annet utgangspunkt enn mange andre. Trilogien til førstnevnte er veldig jordnær og fri for de sotre helteskikkelsene. Det samme gjelder Dragonsbane bøkene - hovedpersonen er en "homely" kvinne, mer eller mindre. Pluss en drage, selvfølgelig :-)

"- Tja, Øyvind Myhre har da skrevet flere gode romaner da. Og trilogien til Olaf Havnes om den siste nattkriger er da definitivt verdt å lese. Samt Felix Thoresens Amal Nor bøker, og novellesamlingene til Reidar Jensen."

Mulig, men er ikke det mer type historiske romaner, uten særlig fantasypreg? Hvis ikke skal jeg selvfølgelig ta en titt.

"....................................."

Elric som tegneserie - link til en trade paperback med en av dem er her:

http://www.amazon.com/gp/product/1569713367/sr=8-2/qid=1153173908/ref=pd_bbs_2/002-1848181-3885653?ie=UTF8

Ang. de norske skribentene:

Myhre - skrev/skriver i alle fantastiske genre. Fantasy, sci-fi, skrekk. Pluss at han har prøvd seg som krimforfatter. Prøv bøkene "De siste tider" og "Følge en drøm". Har ellers vært den som best har oversatt Lovecraft til norsk, og skrev et lite oppslagsverk om fantastisk litteratur (Magiske verdener) på slutten av syttitallet.

Havnes: Fantasybøker uten magi, eller ihvertfall med svært lite magi. Men svært lesverdige.

Thoresen: Amal Nor bøkene er blanding av reiseskildring, historikk m.v. om gralen og gralslegendene (bøkenes gjennomgående tema) med innslag av magi. Magisk realisme vil vel være en god genre å putte de bøkene i.

Reidar Jensen: Lenge siden jeg leste hans samlinger nå. Har en erindring om at historiene skildrer det fantastiske, men mer i sci-fi eller i en slags "hverdags-magisk realisme" form snarere enn fantasy.

Gjest flink bisk
Skrevet

Så unger går ut over lesingen, altså? Jaggu bra jeg neppe kommer til å få noen :-)

Funker ikke (rallar)snabben lenger?

Skrevet

Har nesten ikke hatt tid til å lese bøker etter at jeg fikk barn.

Før jeg ble pappa gikk det med fra 200-600 bøker i året - stort sett.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Glemte en absolutt obligatorisk klassiker: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, av Robert M. Pirzig. Og hvis man får sansen for "The Metaphysics of Quality", så er den neste boken, Leila, en god fordypning. Akkurat passe blanding mellom god filosofi og gal manns ralling.

".........................................."

Passer meg sikkert yppelig..he he :)

Skrevet

Jepp, de gjør det :o)

Jeg har i vært fall bare klart å lese søppel mens de var små. Lettlest underholdning er best når man stadig blir avbrutt :o)

Skrevet

Funker ikke (rallar)snabben lenger?

Det er viljen til formering det skorter på. Såvidt jeg vet - uten at jeg har sjekket medisinsk - så er det ikke noe i veien med evnen :-)

Skrevet

Passer meg sikkert yppelig..he he :)

Det er ihvertfall mye godt tankestoff der, hvis du liker å tenke :-)

Skrevet

Har nesten ikke hatt tid til å lese bøker etter at jeg fikk barn.

Før jeg ble pappa gikk det med fra 200-600 bøker i året - stort sett.

Ah, tegneserie av slutten på sagaen. Må nesten sjekkes ut - jeg er gammel tegneseriefanatiker :-)

"........................................."

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det er ihvertfall mye godt tankestoff der, hvis du liker å tenke :-)

Tenke er min greie..definitivt :)

Skrevet

Tenke er min greie..definitivt :)

Bra - sånt er det ikke for mye av i verden :-)

Skrevet

Jeg liker Haiene av Bjørnebo best.

"......................................."

Den er utrolig god.

Skrevet

Den er utrolig god.

Ja, jeg synes det :-)

"...................................."

Gjest Mirandolina
Skrevet

Bra - sånt er det ikke for mye av i verden :-)

Nei,det er sant det :)

Skrevet

Pratchett er genial, spesielt når han beveger seg over fra renspikka fantasysatire til å ironisere over små og store samfunnsproblemer i dagens samfunn i fantasysettingen.

Mesteren og Margarita ja, har den på listen over bøker som skal leses. Hva slags tone har boka, munter, trist, mørk...?

;-D Pratchett er vidunderlig. Klarer du å plukke en favoritt?

Mesteren og Margerita er både dyster og lystig på en gang. Forfatteren klarer på et vis å gjøre djevelen og slenget hans til en heller komisk gjeng, uten av at du mister følelsen av de er skumle. Litt skummel klovn følelse?

Det er vanskelig å si noe om den, den er relativt spesiell.

Det er i alle fall flere spennende karakterer i boken! Historien er fascinerende, og absolutt ikke de jeg hadde ventet meg!

Skrevet

Ah, tegneserie av slutten på sagaen. Må nesten sjekkes ut - jeg er gammel tegneseriefanatiker :-)

"........................................."

Det finnes flere.

Alle Elric-bøkene er det laget tegneserieversjoner av, samt Corum, Hawkmoon og en del av de andre.

Men kan være verre å få tak i disse.

Pacific Comics startet dette prosjektet, First Comics overtok når Pacific gikk dukken.

First har vel og tatt kvelden, og det ser ut til at Dark Horse nå har overtatt rettighetene.

Ebay er kjemisk renset for trade paperback samlingene ser jeg; men er nok mulig å få tak i noen av dem fra amazon i statene.

Trenger du å se nærmere på artwork o.l. før eventuelt kjøp, har jeg noen spredte eksemplarer fra noen av de forskjellige seriene i leiligheten her i Oslo nordøst.

Ikke utenkelig at man kan finne noen innscannede eksemplarer på emule-nettverket heller - men har ikke sjekket; så kan ikke garantere akkurat det.

Skrevet

;-D Pratchett er vidunderlig. Klarer du å plukke en favoritt?

Mesteren og Margerita er både dyster og lystig på en gang. Forfatteren klarer på et vis å gjøre djevelen og slenget hans til en heller komisk gjeng, uten av at du mister følelsen av de er skumle. Litt skummel klovn følelse?

Det er vanskelig å si noe om den, den er relativt spesiell.

Det er i alle fall flere spennende karakterer i boken! Historien er fascinerende, og absolutt ikke de jeg hadde ventet meg!

Ingen soleklare favoritter blant Pratchettbøkene; men generelt sett liker jeg bøkene om bypolitiet i ankh-morpork best, især de første bøkene i den delen av serien.

Favorittkarakterene er forøvrig Lord Vetinari og Death.

Bøkene om heksene har jeg og sansen for; mens jeg har mindre sansen for Rincewind-bøkene.

Flere av de uavhengige bøkene i serien er særdeles gode og da, Soul music, Going Postal og Pyramids er vel favorittene mine blant dem; men de fleste av de andre er også svært gode.

--

Tror egentlig favorittboka mi totalt sett med Pratchett er en utenfor Discworld-universet - Good Omens, som han skrev med Neil Gaiman.

Skrevet

Ingen soleklare favoritter blant Pratchettbøkene; men generelt sett liker jeg bøkene om bypolitiet i ankh-morpork best, især de første bøkene i den delen av serien.

Favorittkarakterene er forøvrig Lord Vetinari og Death.

Bøkene om heksene har jeg og sansen for; mens jeg har mindre sansen for Rincewind-bøkene.

Flere av de uavhengige bøkene i serien er særdeles gode og da, Soul music, Going Postal og Pyramids er vel favorittene mine blant dem; men de fleste av de andre er også svært gode.

--

Tror egentlig favorittboka mi totalt sett med Pratchett er en utenfor Discworld-universet - Good Omens, som han skrev med Neil Gaiman.

Har ikke fått hverken lest eller hørt Good Omens ennå, men den står høyt på listen.

Tror kanskje jeg liker Witcherybøkene best, ellers liker jeg Small Gods, Pyramids og Monstrous Army godt.

Egentlig fryktelig vanskelig å velge, hver til sitt bruk.

Jeg hører på Eric akkurat nå, og jeg liker helvetesfremstillingen hans!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...