Gjest Folkeskikk takk! Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Jeg opplever stadig likeglade mennesker og de irriterer meg veldig. Folk bryr seg liksom ikke med å svare om du inviterer de i besøk, eller sier de skal komme men kommer ikke likvel. Noen sier de skal ringe deg på et gitt tidspunk men gjør det ikke. Noen låner til og med penger uten å gi tilbake. Jeg føler meg respekløst behandlet ved slik oppførsel, kan få mest lyst til å riste de det gjelder men gjør selvsagt ikke det. Hva er det som er i ferd med å skje med folk? Er vi blitt for redde for å si ifra om slik dårlig oppførsel. Eller hva? Eller har det vokst opp en generasjon som ikke har lært folkeskikk hjemme? 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Sånn opplever jeg ikke i min omgangskrets. Men jeg er ved å være møkka lei av arbeidsgivere som lover jobb og senere sier nei, og arbeidsgivere som ikke svarer på jobbsøknad! 0 Siter
keinstein Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Vi fjerner oss mer og mer fra hverandre. Jeg ser på høyden på levegger og hekker, snart ser jeg ikke husa rundt her, og ikke kan vi oppdage fremmed ativitet. Innbruddene øker, og de emst utsatte er de som har bygget en borg rundt huset så tyvene kan operere i fred. 0 Siter
Gjest Posten skal frem Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Vi fjerner oss mer og mer fra hverandre. Jeg ser på høyden på levegger og hekker, snart ser jeg ikke husa rundt her, og ikke kan vi oppdage fremmed ativitet. Innbruddene øker, og de emst utsatte er de som har bygget en borg rundt huset så tyvene kan operere i fred. Yups. Det er en tendens, og mange velrennnnnnomerte sosiologer peker på det samme. Christie, Pedersen, Bauman, m.fl. 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 En ting er venner, en annen ting er det offentlige. De sier de skal ringe, de sier de skal komme og de gjør det ikke. Når det er venner kan man gå ut hvis de ikke kommer, er det det offentlige må man vente i tilfelle de er forsinket. Dritkjedelig i dette fine været ( 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Tror keinstein har rett. Det har uansett med folkeskikk å gjøre. En eller annen inviterer til middag eller fest eller hva det nå måtte være, og det i god tid før begivenheten, og han eller hun får ikke svar av svært mange av de som av en eller annen grunn ikke kan, mens enkelte andre dukker opp uten å ha svart noe som helst. Det er utrolig dårlig folkeskikk å ikke sende retursvar. Det tar to sekunder. 0 Siter
keinstein Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Yups. Det er en tendens, og mange velrennnnnnomerte sosiologer peker på det samme. Christie, Pedersen, Bauman, m.fl. Enkelte er så opptatt av å verne privatlivet sitt at de virker paranoide. Folke henger jo ikke ut klesvasken sin lenger heller. 0 Siter
Gjest normoppløsning Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Vi fjerner oss mer og mer fra hverandre. Jeg ser på høyden på levegger og hekker, snart ser jeg ikke husa rundt her, og ikke kan vi oppdage fremmed ativitet. Innbruddene øker, og de emst utsatte er de som har bygget en borg rundt huset så tyvene kan operere i fred. Det er en normoppløsning som foregår, en egoistisk retning som har overtatt. "Det er bare meg og mitt som er viktig, resten driter jeg i". Det er snart bare organisasjoner som Lions, Røde Kors og andre som står for medmenneskelighet og omtanke for andre, selvfølgelig med noen unntak. Hadde jeg spurt mine foreldre om hva de mener om saken, tror jeg de hadde svart at normoppløsningen skyldes "den moderne barneoppdragelsen" som ble innført på 70-tallet. Med dette mener mine foreldre at barna ikke fikk grenser og ikke ble snakket til om de gjorde noe galt, (barn av 68'ere). Nå er jo disse barna voksne og foreldre selv. Hva bringer disse videre til sine barn om verdier og medmenneskelighet, varme og omtanke? Brundtland etterlyste "nabokjerringa". Det var i grunnen ikke så dumt. Jeg bor ved en smal, uoversiktlig vei som går ned til et boligfelt lengre nedenfor. Veien er så smal at det bare er plass til en bil i bredden, og den brukes både av skolebarn, og som turvei både av turister og fastboende folk, med hund eller til hest. Det er også mange slags folk som kjører her både av fastboende og besøkende, og siden det bygges mye her nå, så kjøres det også anleggsmaskiner og lastebiler her. Men daglig ser jeg råkjørere som tråkker gassen i bånn og gir full pinne der det er mest uoversiktlig. Noen av dem er de med sportsbil og som har arvet hus de bruker til sommerhus. Andre er folk som selv er foreldre til de barna som bruker veien til skolevei. Jeg har tidligere hatt innlegg i lokalavisa om nettopp dette problemet med farten, tydeligvis uten å vinne gehør for det. Ordet "hensyn" har visst blitt et fremmedord for enkelte. Det å vise hensyn til andre har blitt noe man ytterst sjelden gidder. Jeg har ingen barn, jeg har bare en katt. Men jeg vet at dersom katten min en gang skulle bli overkjørt av en av disse råkjørerne, kommer jeg i det minste til å gi vedkommende klar beskjed om hva jeg synes om den vettløse kjøringa! 0 Siter
Gjest normoppløsning Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Enkelte er så opptatt av å verne privatlivet sitt at de virker paranoide. Folke henger jo ikke ut klesvasken sin lenger heller. "Folke henger jo ikke ut klesvasken sin lenger heller." Da er vel jeg unntaket, da! For her henger vaska ute hver dag det er godt tørkevær! 0 Siter
keinstein Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 "Folke henger jo ikke ut klesvasken sin lenger heller." Da er vel jeg unntaket, da! For her henger vaska ute hver dag det er godt tørkevær! Jeg bodde slik at min hageflekk kunne bertaktes av rundt 100 mennesker hvis alle stilte opp i vinduer. Av den grunn ville ikke alle mine gjester sitte ute, noen fikk tydeligvis angst av å tenke på at noen kunne se dem. 0 Siter
Gjest Mirandolina Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Tror folk er begynt å bli mere som roboter enn mennesker,det er skummelt... Virker som om det som er viktig, er å ha det bra matrealistisk...ting,ting og atter ting... Syns det er skummelt,men ser jo at det finnes gode folk også,det gjør det De som bryr seg om hverandre og sine medmennesker,ikke bare sine kjære ting... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Helt enig. Fryktelig irriterende, og veldig respektløst. 0 Siter
tonie Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg synes folk er helt utrolig egoistiske og selvopptatte for tida. Store unger som mener at livet kun skal bestå av lek og moro. Alt skal være lystbetont, og så fort det lukter ansvar eller forpliktelser trekker de seg vekk. Da blir det sånn som du beskriver, for andres tid er mindre viktig. Det er meg, meg, meg og meg. Sjarmerende. 0 Siter
Gjest kjedelig tendens Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Ser også de tendensene ja. Men, det er jo ikke de yngste som opptrer slikt. Jeg opplever dette mest av folk over 30, og det er jo en generasjon som har lært seg folkeskikk vil jeg tro. Vi er vel kanskje lei av å måtte ta hensyn? Ikke vet jeg, men det er en forferdelig usympatisk tendens ja.. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg tror ikke det bare er likegyldighet som er årsaken. Men rett og slett at folk generellt lever mere hektiske liv nå, en de gjorde for f.eks 30 år siden. Det SKJER mere i vår hverdag. Stort sett er begge er i full jobb. Flere eier eget hus, hytte, båt etc. For ikke å snakke om at vi bombanderes daglig av mange flere inntrykk både fra TV internett,mail, reklamer, og ikke minst telefonsamtaler, og sms, som sikkert har tidoblet seg på veldig få år. Det er en større utfordring å sortere ut hva som er viktig, og hvordan man skal prioritere. Dermed er det mye vanskeligere å få med seg og huske "alt" og det skjer nok lettere glipper. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.