Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg mistet min lille sønn 4 uker før termin da morkaken løsnet. Dette er nå 8 dager siden og jeg sliter fryktelig med å klare hverdagen. Siden det er ferie nå så har jeg ikke time til samtale med jordmor før i august.Jeg har så mange spørsmål og tankene spinner rundt i hodet på meg. Hvordan kunne dette skje?

Hva galt gjorde jeg? Jeg var hos legen min til rutinekontroll 3 dager før dette skjedde, hvor jeg forklarte henne at jeg hadde menslignende smerter. Jeg har født barn tidligere og aldri opplevd noe lignende men hun avfeide meg bare med at det var helt normalt. Blodprosenten min var da på 11 og når jeg kom på sykehuset var den på 6. Det må da finnes en grunn til at dette skjer eller en måte å forhindre det på? Jeg må ha svar og klarer ikke innfinne meg med at dette bare er noe som skjer. Jeg er helt tom og isolerer meg fullstendig. Greier ikke å gå ut å møte alle spørsmålene.

Hva hvis jeg velger å prøve å få et barn til, vil jeg da få bedre oppfølging?

Tanken på at det kan skje igjen vil jo være der konstant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238851-d%C3%B8df%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si kondolere. Jeg kan ikke engang prøve å forstå hvordan du har det. *Trøsteklem*

Du vil nok ganske sikkert få tettere oppfølging i neste svangerskap.

Det er alt for dårlig at du ikke har fått tilbud om samtale før i august. Det er jo NÅ du trenger det. Du kan jo prøve å ta kontakt med fødeavdelingen, kanskje er det noen som kan snakke med deg til jordmor kommer tilbake. Eller du kan ta kontakt med legen din. Om ikke annet så for å snakke litt generelt om det som skjedde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238851-d%C3%B8df%C3%B8dsel/#findComment-1843276
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstaar din smerte og dine tanker, men i de aller fleste tilfeller er lösning av morkaken noe som kommer som lyn fra klar himmel uten at man kan paavise aarsak. Det ses imidlertid oftere hos de med svangerskapsforgiftning og noe oftere hos de som röker. Et slag mot magen f.eks, ved bilkollisjon kan ogsaa utlöse det, og da kan lösningen skje mange dager etter slaget. Smerter og blödning kan väere forvarsel, men mange kvinner har smerter og hvis legen fant at livmoren var helt myk var det ikke berettiget mistanke om at noe dramatisk var under oppseiling. Du maa diskutere nytt svangerskap med jordmor naar du har neste time. Skriv opp alle dine spörsmaal. Det er en lett öket risiko for at det kan skje igjen i forhold til hos andre gravide, men meget stor sjanse for at det kan gaa bra. Det at du tidligere har födt barn normalt er et godt utgangspunkt.

Vennlig hilsen Mette H Moen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238851-d%C3%B8df%C3%B8dsel/#findComment-1846511
Del på andre sider

Kondolerer. Jeg kan ikke på noen måte greie å sette meg inn i situasjonen du og dine nærmeste er i nå, det må være helt forferdelig.

Jeg syns det høres helt umenneskelig ut at du må vente helt til august før du får snakket med en jordmor om dette. Du må ta kontakt med sykehuset evt. helsesenter/helsestasjon og be om å få snakke med noen der. Det burde ikke være noe problem selv om det er ferietid. Noen er alltid på jobb, og dette må de bare prioritere.

Når det gjelder senere svangerskap blir du nok tett oppfulgt når du har opplevd det du har nå. Jeg er selv i tett kontakt med sykehuset i mitt svangerskap nå, pga komplikasjoner i svangerskap/fødsel forrige gang. Selv i disse travle ferie-tidene har de tid til meg og jeg får nøye oppfølging av både jordmor og leger.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238851-d%C3%B8df%C3%B8dsel/#findComment-1848710
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...