Gjest kunne noen? Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Kan noen legge ut en KJEMPE god oppskrift på lasagne:) 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 http://www.toro.no/magasin_karibisk/index.php?valg=produkt&undervalg=produkt&produkt=1507 *LOL* 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Kjøtt; Stek karbonadedeig med champignon, en bitteliten skvett cola, og godt krydder du liker (jeg bruker ofte tacokrydder). Tomatsaus; Jeg bruker Dolmio Ekstra krydret, du kan bruke en saus du liker. Kok den opp med fersk finhakket basilikum, litt finhakket (ikke presset) hvitløk og nykvernet pepper. Bland tomatsaus og kjøtt og la det småkoke litt. Hvit saus; Bruk carbonara-, eller quattro formaggio-saus (ferdigposer) som basis. Ha i litt mindre melk, en god del litt smakfull ost (som du har revet) og litt finhakket (ikke presset) hvitløk. La sausen koke opp før du har i osten, og rør til den smelter. Den må IKKE svi seg, da kan du bare hive alt. Ta en stor form og smør den med olje eller margarin, ha litt hvit saus i bunnen før ett lag med plater, og ett lag med kjøtt/tomatsaus - fortsett slik til formen er nesten full. På toppen strør du en ost du liger, jeg synes finello sine er gode, og har gjerne i litt vellagret norvegia e.l. som smaker litt mer. Stekes til platene er møre, ca 25-30 min på ca 200 grader. Fordelen er at man kan lage dette en dag eller to i forveien om det trengs, sette det i kjøleskapet og steke det den dagen du skal servere det. Serveres med ferskt brød og salat 0 Siter
jubalong70 Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg synes min lasagne er kjempegod. Ulempen er at jeg slumper med krydderet, så den smaker aldri helt likt... Dessuten lager jeg bechamelsausen uten oppskrift, så jeg bare slumper der også. Kjøttsaus: 4-500 g karbonadedeig (kjøttdeig) 1 stor løk 2-4 tomater 1 paprika (grønn eller rød) 1 mellomstor gulrot 2-3 fedd hvitløk 1 boks hermetiske tomater 1-2 bokser tomatpurè Salt Pepper 1 ts Sambal Oelek Grillkrydder Oregano Basilikum Stek karbonadedeigen og smuldre med gaffel. Finhakk grønnsakene og ha i. Ha i hermetiske tomater og tomatpure. Krydre til smak. La putre mens du lager bechamelsausen. Bechamelsaus: Ca 100 g smør Nok mel til at det blir en fin deig - kanskje ca. 1-1,5 dl? Nok lettmelk til at det blir en fin saus. Salt Hvit pepper Malt muskat Smelt smøret og ha i hvetemel (speltmel) til det blir som en fin deig. Rør godt hele tiden. Spe med melken til en litt tykk saus - men ikke for tykk. Krydre med salt, hvit pepper og muskatnøtt. Ha i ca 1-2 never (ja, jeg vet det er et dårlig mål) med revet hvitost i bechamelsausen. Ikke la sausen bli kald. Smør en litt stor ildfast form med smør eller olje. Legg lagvis: Kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater. Avslutt med hvit saus og strø resten av den hvite osten på toppen. Stekes ved 220 grader i ca 20 minutter. Serveres med salat. Endel revet hvit ost (jeg foretrekker jarlsberg) 0 Siter
Gjest porky Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Kjøtt; Stek karbonadedeig med champignon, en bitteliten skvett cola, og godt krydder du liker (jeg bruker ofte tacokrydder). Tomatsaus; Jeg bruker Dolmio Ekstra krydret, du kan bruke en saus du liker. Kok den opp med fersk finhakket basilikum, litt finhakket (ikke presset) hvitløk og nykvernet pepper. Bland tomatsaus og kjøtt og la det småkoke litt. Hvit saus; Bruk carbonara-, eller quattro formaggio-saus (ferdigposer) som basis. Ha i litt mindre melk, en god del litt smakfull ost (som du har revet) og litt finhakket (ikke presset) hvitløk. La sausen koke opp før du har i osten, og rør til den smelter. Den må IKKE svi seg, da kan du bare hive alt. Ta en stor form og smør den med olje eller margarin, ha litt hvit saus i bunnen før ett lag med plater, og ett lag med kjøtt/tomatsaus - fortsett slik til formen er nesten full. På toppen strør du en ost du liger, jeg synes finello sine er gode, og har gjerne i litt vellagret norvegia e.l. som smaker litt mer. Stekes til platene er møre, ca 25-30 min på ca 200 grader. Fordelen er at man kan lage dette en dag eller to i forveien om det trengs, sette det i kjøleskapet og steke det den dagen du skal servere det. Serveres med ferskt brød og salat Hva er colaen til? 0 Siter
Babette Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg har en kjempegod oppskrift på lasagne uten kjøtt, og med cottage cheese i stedet for hvit saus. Med andre ord en skikkelig sunn variant. Og den er god og mettende. Dertil lett å lage. Selv min kjøttetende elskede elsker den. Den er full av smak, tralala. Men du må overføre minst 100.000 kroner til kontoen min for at jeg skal fortelle noe mere. 0 Siter
Gjest neve Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg har en kjempegod oppskrift på lasagne uten kjøtt, og med cottage cheese i stedet for hvit saus. Med andre ord en skikkelig sunn variant. Og den er god og mettende. Dertil lett å lage. Selv min kjøttetende elskede elsker den. Den er full av smak, tralala. Men du må overføre minst 100.000 kroner til kontoen min for at jeg skal fortelle noe mere. hrmpfh!! 0 Siter
tiliti Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Stek kjøttdeig (4-500g) og bland i gastromat, buljong eller salt, og pepper + oregano og basilikum. Tilsett 2 bokser hakkede hermetiske tomater og 2-3 båter presset/hakket hvitløk. Kok 3-5 minutter. Lag bechamelssaus av 2 ss mel, en dæsj salt, litt pepper og melk til "passe" tykkelse. En dæsj muskatt (helst revet fra nøtt, ikke ferdig på glass) hvis du liker det. Legg kjøttsaus, pastaplater (ferske er best!) lagvis i form, ha bechamelssausen øverst og ost på den igjen. Flere sorter ost og ev. en dæsj parmesan er godt. Stekes 20-30 minutter på 200 grader (til osten blir gylden). Enkelt (men den italienske matkulturen er veldig "enkel") og sabla godt. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Jeg har en kjempegod oppskrift på lasagne uten kjøtt, og med cottage cheese i stedet for hvit saus. Med andre ord en skikkelig sunn variant. Og den er god og mettende. Dertil lett å lage. Selv min kjøttetende elskede elsker den. Den er full av smak, tralala. Men du må overføre minst 100.000 kroner til kontoen min for at jeg skal fortelle noe mere. Cottage Cheese er bare helt pyton, så oppskrifta er neppe verdt en tieren gang. :-) 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Knorr sin er mye bedre enn Toro. Det er jeg helt uenig i! 0 Siter
dolores83 Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 [quote name=Angelica )' timestamp='1153180778' post='3212806] http://www.toro.no/magasin_karibisk/index.php?valg=produkt&undervalg=produkt&produkt=1507 *LOL* Åja, _den_ kjenner jeg:D 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 18. juli 2006 Skrevet 18. juli 2006 Hva er colaen til? Den lager en slags karamellisering på kjøttet som er veldig god. Men det skal bare være litt da, en skvett... 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Åja, _den_ kjenner jeg:D Hi hi Men den er god da *s* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.