Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på en ting. Jeg har nå hatt en hormonspiral i snart 5 år og må derfor snart bytte. Da jeg satte den inn så blødde jeg i ca 6 måneder (småblødninger).

Er det stor sjanse for at jeg vil få småblødninger nå igjen når jeg nå skal ta ut den gamle og sette inn en ny?

Må jeg skifte innen 5 år, eller kan jeg gå lenger før jeg bytter? (Har hørt noen har sagt at jeg kan vente til jeg begynner å få normale blødninger igjen).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238896-bytte-av-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke gå lenger en 5 år. Det er jo en grunn til at det nettopp er denne 'fristen' som er satt når det gjelder spiral.

Blødningene du hadde ved starten kom vel bare av at kroppen var litt uregelmessig, og enda ikke hadde vent seg til det nye prevansjonsmiddelet. Kroppen har nå blitt vant til det etter 5 år, og det å sette inn en ny blir jo bare som å fortsette som før vil jeg anta.

Mette Moen, Gynekolog

Det tar tid for hormonet i hormonspiralen aa paavirke slimhinnen som du har erfart. Hvis du faar satt ny inn för effekten er borte, saa opplever du sannsynligvis ikke noen endringer fra status i dag. Vi regner med at prevensjonseffekten kan holde opp til 7 aar, men etterhvert risikerer du at effekten paa slimhinnen blir mindre. Faar du först normale blödninger, saa er det forfra igjen.

Vennlig hilsen Mette H MOen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...