Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i Tusenfryd-tråden under her at det er en vissnok stinkende svensk rett som heter surstrømming.

Hva er det?

Skrevet

En eller annen form for bedervet sild.

Gjest Morsk
Skrevet

Gjæret sild på boks, som nesten eksploderer når den åpnes. Må bare spises utendørs pga. en utrolig lukt.

piluttanlei
Skrevet

For å være saklig så er sillen gjæret og ikke bedervet. Men den smaker og lukter drit enlig min mening. Men det er vel en underbar verd vi lever i , tenk , det er faktisk lov å tenke å synes forskjellige ting :-)

http://www.surstromming.se/

Skrevet

En eller annen form for bedervet sild.

Æsj....

Skrevet

Gjæret sild på boks, som nesten eksploderer når den åpnes. Må bare spises utendørs pga. en utrolig lukt.

Det høres voldsomt ut..

Skrevet

For å være saklig så er sillen gjæret og ikke bedervet. Men den smaker og lukter drit enlig min mening. Men det er vel en underbar verd vi lever i , tenk , det er faktisk lov å tenke å synes forskjellige ting :-)

Det høres ikke ut som min smak heller. Takk!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Sånn som dere beskriver dette, får jeg assosiasjoner til rakfisk. Vet du om surstrømming og rakfisk har noe felles?

piluttanlei
Skrevet

Sånn som dere beskriver dette, får jeg assosiasjoner til rakfisk. Vet du om surstrømming og rakfisk har noe felles?

Jeg er ikke sikker men jeg har hørt likneser førr.

Surstrømming er sill som ligger i lake tillsatt gjærstoff,boksene er hermetiske og sillen gjærer på boksen. Rakfisk gjærer vel også , men jeg er litt usikker på den prosessen.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg er ikke sikker men jeg har hørt likneser førr.

Surstrømming er sill som ligger i lake tillsatt gjærstoff,boksene er hermetiske og sillen gjærer på boksen. Rakfisk gjærer vel også , men jeg er litt usikker på den prosessen.

Vet bare at den ligger i lake, og at den stinker... Og så smaker den veldig sterkt, helst bør man ha rømme og løk til for at smaken ikke skal dominere for mye. Men det er selvsagt smak og behag - noen tar'n vel bar, også!

Det er ekstremt viktig at den blir tillaget riktig, hvis ikke kan det komme dødelige bakterier i. Så den spises med livet som innsats - kanskje hva man gjør med surstrømmingen, også? I hvert fall med tanke på det som sies her om at innholdet kan eksplodere, he-he...

Skrevet

Som jeg har poengtert før, så skal _ikke_ rakfisk stinke. Det lukter ikke noe spesiellt før du stikker nesa oppi det. Har du andre erfaringer - som enkelte later til å ha - så har rakfisken vært dårlig.

Surstrømming _skal_ stinke. Smaken er derimot noe mer eksklusiv enn lukten.

"......................................."

Skrevet

Vet bare at den ligger i lake, og at den stinker... Og så smaker den veldig sterkt, helst bør man ha rømme og løk til for at smaken ikke skal dominere for mye. Men det er selvsagt smak og behag - noen tar'n vel bar, også!

Det er ekstremt viktig at den blir tillaget riktig, hvis ikke kan det komme dødelige bakterier i. Så den spises med livet som innsats - kanskje hva man gjør med surstrømmingen, også? I hvert fall med tanke på det som sies her om at innholdet kan eksplodere, he-he...

Maken til overdrivelse om rakfisk har jeg ikke hørt på lenge :-)

Gjest snaddermat
Skrevet

Tuppene her inne spiser ikke spekesild en gang.

Gjest soljenta_83
Skrevet

Samme sier jeg. Rakfisk er jo såå godt :) Bare rakfisk og lefse.. Nam nam.. Er den ordentlig tilberedt lukter den ikke i det hele tatt.. Om man ikke stapper nesa ned i fisken da

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Som jeg har poengtert før, så skal _ikke_ rakfisk stinke. Det lukter ikke noe spesiellt før du stikker nesa oppi det. Har du andre erfaringer - som enkelte later til å ha - så har rakfisken vært dårlig.

Surstrømming _skal_ stinke. Smaken er derimot noe mer eksklusiv enn lukten.

Snakker du nå om fileter eller hel fisk? Jeg skal love deg at et spann med rakfisk i lake stinker... Tror ikke det betyr at fisken er dårlig.

Og om jeg ellers må stikke nesa opp i fisken for å kjenne noe, så stinker det jammen da også!

(Det må jo ikke nødvendigvis fylle rommet med stank, heller...?)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det er jammen godt at ingen er like her i verden!

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...