Gå til innhold

Andre sjenerte her inne?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevimse
Skrevet

Jeg er sjenert, veldig sjenert. I møte med nye mennesker så er jeg stort sett helt stille. Formelt snakk går greit, men ved vanlig småsnakk så klikker noe i hjernen min slik at jeg ikke sier noe. Når jeg er blitt trygg i stuasjonen (kan ta 5 min til uker) så babler jeg helt som vanlige folk. Desverre så mister folk interessen innen jeg kommer til dette punktet og oppfatningen av meg blir stemplet som kjedelig, dum, treig osv. De som missliker meg sterkest er som regel de som er veldig pratsomme. Mulig fordi dem blir usikre selv når de ikke får ønsket reaksjon når de snakker.

Andre her inne som har det på samme måten og som kanskje har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte som utvilsomt er sjenerte, kan virke arrogante. Noen er også så sjenerte at de blir uhøflige. Det irriterer meg litt, avhengig av hvor gammel vedkommende er. Jeg er mer eller mindre det stikk motsatte av sjenert, så jeg ligger i andre enden av skalaen igjen :-)

"........................................"

Gjest Lillevimse
Skrevet

Enkelte som utvilsomt er sjenerte, kan virke arrogante. Noen er også så sjenerte at de blir uhøflige. Det irriterer meg litt, avhengig av hvor gammel vedkommende er. Jeg er mer eller mindre det stikk motsatte av sjenert, så jeg ligger i andre enden av skalaen igjen :-)

Det er det som er litt fortvilende. Jeg ønsker så inderlig å bare snakke, men jeg klarer det bare ikke. I frykt for å bli oppfattet som du sier som arrogant, uhøfffelig osv og at folk skal bli irritert på meg, så prøver jeg ofte å unngå situasjoner hvor jeg vet jeg blir stille. Dette taper jeg enormt på og det går desverre ut over selvtilitten.

Trodde jeg skulle vokse det bort, men siden jeg akkurat rundet 20 så regner jeg med at jeg bare må leve med det... så får bare andre bli irritert på meg...

Skrevet

Det er det som er litt fortvilende. Jeg ønsker så inderlig å bare snakke, men jeg klarer det bare ikke. I frykt for å bli oppfattet som du sier som arrogant, uhøfffelig osv og at folk skal bli irritert på meg, så prøver jeg ofte å unngå situasjoner hvor jeg vet jeg blir stille. Dette taper jeg enormt på og det går desverre ut over selvtilitten.

Trodde jeg skulle vokse det bort, men siden jeg akkurat rundet 20 så regner jeg med at jeg bare må leve med det... så får bare andre bli irritert på meg...

Heh-heh....tror du at du er "voksen" eller "ferdig voksen" når du såvidt har rundet 20? Du er bare barnet ennå, gutt! Mye skjer etter fylte 20 :-)

sarah bernard
Skrevet

Jeg er ikke sjenert selv, tvert imot. Men, vet du, jeg tror det hjelper å være åpen og ærlig. Si fra starten av at du beklager at du er litt stille nå, men at det er helt vanlig og at det blir litt mer prat i deg når du blir litt varmere i trøya (eller liknende) og så smiler eller humrer du litt. Simsalabim, så viser de fleste forståelse for det og gir deg litt tid.

Lykke til!

Gjest Lillevimse
Skrevet

Heh-heh....tror du at du er "voksen" eller "ferdig voksen" når du såvidt har rundet 20? Du er bare barnet ennå, gutt! Mye skjer etter fylte 20 :-)

Jeg er jente :) og.. vel.. jeg anser meg som ganske voksen. Har bodd for meg selv i 4 år, jeg har reist mye, i full gang med utdanning. Føler såfall det er stor forskjell på meg selv og de som fortsatt bor hjemme.

Skrevet

Jeg er jente :) og.. vel.. jeg anser meg som ganske voksen. Har bodd for meg selv i 4 år, jeg har reist mye, i full gang med utdanning. Føler såfall det er stor forskjell på meg selv og de som fortsatt bor hjemme.

Helt sikkert. Men du er ikke voksen i den betydningen at du har "nådd toppen" :-)

"......................................"

Gjest Neiii
Skrevet

Helt sikkert. Men du er ikke voksen i den betydningen at du har "nådd toppen" :-)

Hvordan ville du reagert på meg da som er nesten 10år eldre og veldig stille og sjenert :-)

Skrevet

Hvordan ville du reagert på meg da som er nesten 10år eldre og veldig stille og sjenert :-)

Vet ikke. Såvidt jeg vet har jeg ikke møtt deg .-)

".........................................."

Gjest Neiii
Skrevet

Vet ikke. Såvidt jeg vet har jeg ikke møtt deg .-)

".........................................."

Tenkte i retning det du sa om hvor gammel vedkommende er og at det kan bli uhøflig å være sjenert. Det syns jeg er drøyt :-)

Skrevet

Tenkte i retning det du sa om hvor gammel vedkommende er og at det kan bli uhøflig å være sjenert. Det syns jeg er drøyt :-)

Hvorfor det? Hvis man er så sjenert at man ikke tør å åpne kjeften eller å se på folk, så skal det da ikke så mye til før en situasjon gjør en uhøflig? Ikke at man _mener_ å være uhøflig, selvsagt.

Og vær så snill - prøv å ikke misforstå, nå. Jeg har ikke sagt at en sjenert person automatisk blir uhøflig, men at det _kan_ bli det. Ok?

Gjest snart 30!
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, og kan bare prøve å trøste deg med at det blir bedre jo nærmere 30 du kommer:)

Snakker av erfaring!

Gjest Lille Flu
Skrevet

Jeg var veldig sjenert som barn og også som ungdom. Var også oppe i mange situasjoner (f.eks utvekslings-år) og lignende hvor alle rundt meg var super-utadvendte mennesker og det hele tiden ble påpekt hvor sjenert og stille jeg var. Det gjorde ikke saken bedre. Men da jeg sluttet å tenke så mye på saken og tenke på meg selv i sosiale situasjoner, bedret det seg. Jeg har alltid vært veldig analyserende og selvkritisk (med høye krav), og opplever at det hjelper veldig å fire på disse, "gi mer faen" om du klarer det. Tidligere hadde jeg problemer med å gi av meg selv til folk jeg ikke kjente så godt, men likevel var tvungen å ha et forhold til (f.eks slekt og venners venner). Mens blant beste venner igjen har jeg alltid vært en av de mest sosiale og utadvendte, og kan bable i vei om løst og fast.

Jeg er 22 nå og føler alt har bedret seg de siste par årene. Men jeg hater fortsatt småprat og slike ting om lett setter meg ut eller gjør at jeg trekker meg tilbake. Jeg har på en måte også avfunnet meg med at mange personer vil oppfatte meg om arrogant uansett. Tror det har litt med utseendet mitt å gjøre, og måten jeg er sosial på. Super-sosiale mennesker liker ikke meg de heller, slik du nevner, og det er ikke noe mål i seg selv for min del. Folk får akseptere meg slik de vil, og jeg forbeholder meg retten til å være selektiv med venner som får fram det beste i meg - altså ikke den usikre og sosialt klønete meg.

Vet ikke helt om dette var et svar for deg, men følte at vi noenlunde var/har vært i samme situasjon og ville skrive noen ord:)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

sjenerthet og dårlig selvtillit henger ofte sammen.mener det er viktig å bygge opp selvtilliten. det finnes bøker med råd om dette.ellers får mange hjelp til å overvinne dette hos psykolog eller kineosolog.

Gjest jeg er også sjenert
Skrevet

sjenerthet og dårlig selvtillit henger ofte sammen.mener det er viktig å bygge opp selvtilliten. det finnes bøker med råd om dette.ellers får mange hjelp til å overvinne dette hos psykolog eller kineosolog.

Jeg er sjenert, men jeg har ikke problemer med selvtillitten. De to tingene henger ikke alltid sammen. :-)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Jeg er sjenert, men jeg har ikke problemer med selvtillitten. De to tingene henger ikke alltid sammen. :-)

nei,ikke alltid.ofte,sa jeg.hun nevnte selv også selvtilliten,så det er kanskje noe hun burde jobbe med:)

Skrevet

De fleste som "vokser av seg" sjenertheten sin gjør det når de er ferdig med tenårene. Det er svært få som plutselig vender det når de er 30.

Gjest flink bisk
Skrevet

Har pråsak nådd toppen?:)

Skrevet

nei,ikke alltid.ofte,sa jeg.hun nevnte selv også selvtilliten,så det er kanskje noe hun burde jobbe med:)

Her gikk det fort i svingene. Beklager. :-)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Her gikk det fort i svingene. Beklager. :-)

greit:) ha en fortsatt fin kveld og natt:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...