Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Jeg bor i en middelstor by, masse grønne områder og så videre. Jeg bor i leilighet. Nå er jeg så lei av at det er asfalt når jeg kommer ut av døra. Det hjelper ikke at det er kort vei til næremste grønne område. Jeg vil ha privat hage med gress. Nå skal jeg snart studere og må nok flytte til Oslo. Hvordan skal jeg klare det i opp til fem år? Er det vanskelig å finne et sted å bo der med en liten hageflekk? Er det mange private som leier ut og lar en bruke hagen? 0 Siter
Gemini Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er nok mulig å finne, om du leiter litt. Aller først, er det kun i Oslo du kan studere det du ønsker? Eller kunne du studert ved et annet universitet/høyskole et annet sted i landet? Og hvis du må studere i Oslo, hvor langt er du villig til å reise mellom studiested og hybel? Jeg har fx. leid leilighet i en enebolig i Asker for mange år siden, og hadde da tilgang til deler av hagen. Tilsvarende vil jeg tro man kan finne på Lørenskog eller i Lillestrøm, på andre siden av Oslo. Alle steder hvor det er større sannsynlighet for å finne en hybel i enebolig med tilgang til hageflekk, enn om du kun ser etter hybel/leilighet i Oslo. 0 Siter
EllaJo Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er mulig å finne hageflekker i Oslo. Ei venninne leier ei leilighet i gåavstand til Majorstuen/Frognerparken (Vigelandsparken el hva en nå folk kaller det). Hun bor i 1.etasje og har terrasse og hage (som dog er fellesareal) 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er nok mulig å finne, om du leiter litt. Aller først, er det kun i Oslo du kan studere det du ønsker? Eller kunne du studert ved et annet universitet/høyskole et annet sted i landet? Og hvis du må studere i Oslo, hvor langt er du villig til å reise mellom studiested og hybel? Jeg har fx. leid leilighet i en enebolig i Asker for mange år siden, og hadde da tilgang til deler av hagen. Tilsvarende vil jeg tro man kan finne på Lørenskog eller i Lillestrøm, på andre siden av Oslo. Alle steder hvor det er større sannsynlighet for å finne en hybel i enebolig med tilgang til hageflekk, enn om du kun ser etter hybel/leilighet i Oslo. Man kan også studere det jeg vil i Bergen og Trondheim, men det er ikke aktuelt da jeg ikke vil reise for langt vekk fra familien min. Jeg bor en halv dag vekk nå, og det er nok. Jeg er villig til å bo litt utenfor byen. :-) 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er mulig å finne hageflekker i Oslo. Ei venninne leier ei leilighet i gåavstand til Majorstuen/Frognerparken (Vigelandsparken el hva en nå folk kaller det). Hun bor i 1.etasje og har terrasse og hage (som dog er fellesareal) Fellesareal er bedre enn ingenting. 0 Siter
Gjest Micekly Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Man kan også studere det jeg vil i Bergen og Trondheim, men det er ikke aktuelt da jeg ikke vil reise for langt vekk fra familien min. Jeg bor en halv dag vekk nå, og det er nok. Jeg er villig til å bo litt utenfor byen. :-) Vil ikke bo for langt unna familien? Hvor gammel er du egentlig? 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Vil ikke bo for langt unna familien? Hvor gammel er du egentlig? I 20-årene. Hva har det med saken å gjøre? 0 Siter
Babette Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Men må det være din egen hage? Siden du nevner at du skal studere i Oslo, tenker jeg for eksempel på studentbyen på Kringsjå, med massevis av fine plener, og Nordmarka like inntil. Og Sognsvatn. 0 Siter
Gjest Micekly Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 I 20-årene. Hva har det med saken å gjøre? Hva om du får deg jobb på andre siden av landet når du er ferdig utdannet? Takker du da nei til jobben fordi du vil være i nærheten av familien din? 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Men må det være din egen hage? Siden du nevner at du skal studere i Oslo, tenker jeg for eksempel på studentbyen på Kringsjå, med massevis av fine plener, og Nordmarka like inntil. Og Sognsvatn. Jeg har tenkt på Kringsjå. Det er selvsagt bedre enn ingenting. Men studenthyblene/leiligheten der er ganske små (max. 40 kvm ++), og vi er to og blir kanskje snart tre. 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Hva om du får deg jobb på andre siden av landet når du er ferdig utdannet? Takker du da nei til jobben fordi du vil være i nærheten av familien din? Det vil uansett ikke være aktuelt å søke jobb på en annen kant av landet. Tenk på alle de studentene som studerer der de gjør fordi vil studere sammen med vennene sine. Er det annerledes mener du? 0 Siter
Gjest Micekly Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det vil uansett ikke være aktuelt å søke jobb på en annen kant av landet. Tenk på alle de studentene som studerer der de gjør fordi vil studere sammen med vennene sine. Er det annerledes mener du? Synes bare det virker veeldig rart å være så avhengig av familien når man visstnok er voksen. 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Synes bare det virker veeldig rart å være så avhengig av familien når man visstnok er voksen. Har jeg sagt jeg er avhengig av dem? Hadde studiet "mitt" bare vært mulig i Trondheim, så hadde jeg dratt til Trondheim, men det gjør jeg ikke når jeg har mulighet for å velge. Det er ikke rart å ville ha mulighet for å se familien sin mer enn tre ganger i året. 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Men må det være din egen hage? Siden du nevner at du skal studere i Oslo, tenker jeg for eksempel på studentbyen på Kringsjå, med massevis av fine plener, og Nordmarka like inntil. Og Sognsvatn. Takk for tips forresten! 0 Siter
Babette Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har tenkt på Kringsjå. Det er selvsagt bedre enn ingenting. Men studenthyblene/leiligheten der er ganske små (max. 40 kvm ++), og vi er to og blir kanskje snart tre. Det finnes leiligheter der som er beregnet på par/familier. De er ikke store, men i studietida bør man ikke være for kravstor. Det er jo ikke snakk om noe endelig hjem. 40 kvm for to er da vel helt helt fint? Par uten barn kan også muligens få en dublett (to hybler som deler bad) hvis begge studerer. 0 Siter
Yia Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Synes bare det virker veeldig rart å være så avhengig av familien når man visstnok er voksen. Det er da ikke unaturlig å ville være i nærheten av familie om man har et godt forhold, og planlegger egne barn?! Synes det virker mer merkelig å krampeaktig skulle være uavhengig bare fordi man er over tyve. 0 Siter
Gjest Micekly Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er da ikke unaturlig å ville være i nærheten av familie om man har et godt forhold, og planlegger egne barn?! Synes det virker mer merkelig å krampeaktig skulle være uavhengig bare fordi man er over tyve. Selvsagt ok å ville være i nærheten av familien. Men å flytte til en plass man vet man ikke vil trives, bare fordi det er nært familien, synes jeg blir litt rart. 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det finnes leiligheter der som er beregnet på par/familier. De er ikke store, men i studietida bør man ikke være for kravstor. Det er jo ikke snakk om noe endelig hjem. 40 kvm for to er da vel helt helt fint? Par uten barn kan også muligens få en dublett (to hybler som deler bad) hvis begge studerer. Vi har bodd på 40 kvm før og holdt på gå på veggen av for lite plass desverre. Samboeren min er ferdig med studier og tjener rimelig godt, så vi satser ikke på å få en studentbolig. 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Selvsagt ok å ville være i nærheten av familien. Men å flytte til en plass man vet man ikke vil trives, bare fordi det er nært familien, synes jeg blir litt rart. Jeg må flytte til Oslo for å studere, ikke for å være i nærheten av familien min. De bor ikke i Oslo, men et par timer derfra. Skulle jeg flytte bare for å være i nærheten av familien min, ville jeg da valgt byen de bor i. Jeg tror neppe jeg ville trives mer i Trondheim eller Bergen, hvis det er det du mener. Det er vel like vanskelig å finne bolig med hage der? 0 Siter
Gjest Gressjenta Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er da ikke unaturlig å ville være i nærheten av familie om man har et godt forhold, og planlegger egne barn?! Synes det virker mer merkelig å krampeaktig skulle være uavhengig bare fordi man er over tyve. Akkurat sånn tenker jeg også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.