Gjest MiaMariaa Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Har fått time til CT-røntgen av urinveiene om et par uker. I brevet fra sykehuset sto det at i enkelte tilfeller av røtgen måtte man enten drikke eller få sprøytet kontrastvæske inn i blodet. Noen som har tatt undersøkelsen før og vet om man må drikke væsken eller om man kan velge å få det i blodet? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Om kontrasten sprøytes i blodet, drikkes eller begge deler (eller ingen av delene) er veldig avhengig av bl.a. problemstillingen - altså hva de forsøker å finne/ utelukke. Det er derfor ikke mulig å svare nærmere på ditt spørsmål, da dette er unikt for deg. Du bør forberede deg på at begge deler kan være nødvendig, og heller ta det som en positiv overaskelse om det ikke trengs 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Om kontrasten sprøytes i blodet, drikkes eller begge deler (eller ingen av delene) er veldig avhengig av bl.a. problemstillingen - altså hva de forsøker å finne/ utelukke. Det er derfor ikke mulig å svare nærmere på ditt spørsmål, da dette er unikt for deg. Du bør forberede deg på at begge deler kan være nødvendig, og heller ta det som en positiv overaskelse om det ikke trengs Og bare for å presisere: kontrast som sprøytes inn i blodårene havner i blodårer osv + blodrike organer som f.eks nyrene, mens kontrast som drikkes først og fremst havner i mage-tarm-systemet. Så disse to kontrasttypene fyller to forskjellige funksjoner. 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Om kontrasten sprøytes i blodet, drikkes eller begge deler (eller ingen av delene) er veldig avhengig av bl.a. problemstillingen - altså hva de forsøker å finne/ utelukke. Det er derfor ikke mulig å svare nærmere på ditt spørsmål, da dette er unikt for deg. Du bør forberede deg på at begge deler kan være nødvendig, og heller ta det som en positiv overaskelse om det ikke trengs De skal se om jeg har nyrestein/blokkering i urinveiene. Drukket kontrastvæske en gang før i forb. med en annen undersøkelse, og fikk så store magesmerter at jeg måtte legges inn på sykehuset. Hadde derfor håpet å slippe det nå. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 De skal se om jeg har nyrestein/blokkering i urinveiene. Drukket kontrastvæske en gang før i forb. med en annen undersøkelse, og fikk så store magesmerter at jeg måtte legges inn på sykehuset. Hadde derfor håpet å slippe det nå. Du får nevne det for dem - så får vi håpe det ikke er nødvendig å drikke kontrast 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 De skal se om jeg har nyrestein/blokkering i urinveiene. Drukket kontrastvæske en gang før i forb. med en annen undersøkelse, og fikk så store magesmerter at jeg måtte legges inn på sykehuset. Hadde derfor håpet å slippe det nå. Ta og nevn det for de, jeg har tatt den undersøkelsen og både drakk kontrast og fikk det i blodet. Men siden jeg har problem med og svelge det, kaster bare opp, så gav jeg beskjed og de spurte legen hva de skulle gjøre. Så si ifra du ) Lykke til da! 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Ta og nevn det for de, jeg har tatt den undersøkelsen og både drakk kontrast og fikk det i blodet. Men siden jeg har problem med og svelge det, kaster bare opp, så gav jeg beskjed og de spurte legen hva de skulle gjøre. Så si ifra du ) Lykke til da! Fikk du det i blodet fremfor å svelge det da du sa i fra? Takk, forresten. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Fikk du det i blodet fremfor å svelge det da du sa i fra? Takk, forresten. Det er jeg ikke sikker på, kan hende at jeg skulle ha i blodet uansett. Men de godtok fint det at jeg ikke fikk i meg de 2 literene som jeg skulle ha hatt, drakk vel kanskje 5-6 dl før jeg begynte og brekke meg. Jeg sliter med all slags slike ting som jeg må drikke dessverre. 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Det er jeg ikke sikker på, kan hende at jeg skulle ha i blodet uansett. Men de godtok fint det at jeg ikke fikk i meg de 2 literene som jeg skulle ha hatt, drakk vel kanskje 5-6 dl før jeg begynte og brekke meg. Jeg sliter med all slags slike ting som jeg må drikke dessverre. 2-3 liter??? Forrige gang måtte jeg drikke to glass med kontrast. 2-3 liter blir uaktuelt. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 2-3 liter??? Forrige gang måtte jeg drikke to glass med kontrast. 2-3 liter blir uaktuelt. Var en plass mellom 1-2 liter jeg skulle drikke, men jeg skulle ha en skikkelig grundig sjekk da, vet ikke om det spiller inn. Men bare gi beskjed! Det gjør jeg, er en del andre ting jeg ikke gjør ved undersøkelser, og de greier som oftes og løse det på en måte ) (er ikke alt av disse tingene deres jeg tåler nemlig) 0 Siter
Nikki Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 De skal se om jeg har nyrestein/blokkering i urinveiene. Drukket kontrastvæske en gang før i forb. med en annen undersøkelse, og fikk så store magesmerter at jeg måtte legges inn på sykehuset. Hadde derfor håpet å slippe det nå. Jeg har tatt røntgen med tanke på å avdekke nyrestein flere ganger, og da har jeg fått det i blodet. Men nå vet ikke jeg om CT-røntgen er noe annet enn vanlig røntgen, så mulig det blir annerledes da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.