Gå til innhold

Elveblest!

Anbefalte innlegg

Gjest elveblesten
Skrevet

Har denne ferien fått elveblest for første gang i mitt liv og det var jammen ikke noen god erfaring. Vondt var det.

Var hos legen og fikk betapred i to omganger og det ser ut som (bank i bordet) at det har begynt å roe seg litt nå.

Men jeg har noen spørsmål? Kan dette komme så brått? Aner ikke hvorfor det kommer. Jeg har en stressende hverdag - har også en smertefull sykdom. Har brukt i flere år paralgin forte og somadril på kveldstid. Men har aldri fått noe utslett før - og denne sykdommen har jeg hatt i 7 år snart.

Da jeg fikk elveblesten så hadde jeg gått på en pencilinkur i 10 dager pga infeksjon. 1 dag etter kur slutt så slo elveblesten ut. Legen er 100% sikker på at det er pencillin som jeg brått reagerer på.. jeg har jo ikke gått så mye på pencillin før i livet.

Men uansett så leser jeg jo at de fleste medisiner kan gi utslett. Men det er jo litt rart at de to nevnte smertestillende plutselig skal gi utslett etter så mange år? Og jeg har måttet ta en av hver av disse i dag uten mere utslett.

Hva tror dere? Pencillin kombinert med stress? eller hva?

Jeg ble bare så redd hele greia og håper og ber om at jeg aldri skal få dette igjen. Og smertemedisiner trenger jeg jo. Tåler ikke NSAID produkter så det tar jeg aldri.

Men jeg harjo aldri hørt om at man brått skal bli allergisk mot et produkt man har brukt i mange år.

Huff langt og rotete - men håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Allergi kommer ofte brått - også etter mange års eksponering. Det er litt som et glass som blir fylt, plutselig er det for fullt og da renner det over.

Akkurat hva som har utløst elveblesten er det ikke lett å vite. Men du bør ta en allergitest.

Skrevet

For det første, elveblest er uhyre sjeldent farlig. Jeg har fått elveblest av medisiner så mange ganger gjennom mitt liv at jeg har kommet ut av regninga, og det er heller ikke alltid jeg oppsøker lege for det lengre. Jeg får jo bare beskjed om å ta dobbel dose allergimedisin som jeg allikevel har i huset, og å bruke kløstillende salve/krem. Jeg sier ikke at du ikke skal oppsøke lege om du får det igjen, men jeg nevner det bare for å synliggjøre at dette ikke er så veldig skummelt selv om det er ubehagelig.

Jeg har opplevd å få elveblest av medisin jeg har tålt tidligere. Jeg har også opplevd at jeg av og til har tålt samme medisinen i ettertid. Min teori er at reaksjonen kommer som en følge av kroppens allmenstilstand. Når jeg er veldig nedkjørt av sykdom eller slitenhet så tåler jeg mindre enn ellers og elveblesten kan komme på 1-2-3 selv om jeg har brukt samme medisin tidligere.

Men i noen tilfeller kan man få alergiske anfall som gjør at man absolutt må raskest mulig til lege. Begynner det å tene seg i luftorganene slik at du får problem med pusten så skal du komme deg avgårde til legen så raskt som bare det. Men bare utslett og kløe, det tar jeg rolig nå.

Gjest tidligere plaget
Skrevet

Jeg var selv plaget av elveblest i flere år. Hudspesialisten jeg gikk til, sa at man vet ikke sikkert hva elveblest skyldes, det er ikke sikkert det skyldes allergi i det hele tatt. Man kan få det plutselig, for kort tid eller for lang tid (som i mitt tilfelle), og hvis det er langvarig brenner seg gjerne ut av seg selv.

Jeg brukte Zyrtec i ca. 3 år, de dagene jeg husket å ta det, fikk jeg ikke elveblest, ellers fikk jeg det men da tok jeg straks Zyrtec og det virket etter en halvtimes tid. Ingen bivirkninger.

Nå er jeg for lengst kvitt problemet, og tar ikke lenger Zyrtec.

Ønsker deg lykke til.

Gjest elveblesten
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg må bare se om jeg tåler mine vanlige medisiner.. har jo ikke fått noe utslett enda. Tok også et par i går. Og utslettet er på retur. Men som sagt så trodde legen at det kom av pencillin.

Jeg ble bare så himla redd dette - fatter liksom ikke hvorfor det kom. Har faktisk ingen som helst allergier fra før - men går nå på vanlige allergimedisiner for sikker hets skyld.

Har lest at det kan komme av stress også? Og jeg er meget stresset og sover heller ikke for tiden. Har nattevåk hver natt. Så det kan jo kanskje være stresset også? Legen påsto at det var det ikke...

Men det rare med utslettet er at det begge gangene kom i svettelinjene. Trusekanten, innside av lår og under puppene. Og ja på fingrene.

Gjest elveblesten
Skrevet

For det første, elveblest er uhyre sjeldent farlig. Jeg har fått elveblest av medisiner så mange ganger gjennom mitt liv at jeg har kommet ut av regninga, og det er heller ikke alltid jeg oppsøker lege for det lengre. Jeg får jo bare beskjed om å ta dobbel dose allergimedisin som jeg allikevel har i huset, og å bruke kløstillende salve/krem. Jeg sier ikke at du ikke skal oppsøke lege om du får det igjen, men jeg nevner det bare for å synliggjøre at dette ikke er så veldig skummelt selv om det er ubehagelig.

Jeg har opplevd å få elveblest av medisin jeg har tålt tidligere. Jeg har også opplevd at jeg av og til har tålt samme medisinen i ettertid. Min teori er at reaksjonen kommer som en følge av kroppens allmenstilstand. Når jeg er veldig nedkjørt av sykdom eller slitenhet så tåler jeg mindre enn ellers og elveblesten kan komme på 1-2-3 selv om jeg har brukt samme medisin tidligere.

Men i noen tilfeller kan man få alergiske anfall som gjør at man absolutt må raskest mulig til lege. Begynner det å tene seg i luftorganene slik at du får problem med pusten så skal du komme deg avgårde til legen så raskt som bare det. Men bare utslett og kløe, det tar jeg rolig nå.

Tusen takk for svar! Jeg må bare fortsette som før og håpe det beste. Men jammen er jeg redd for å klø meg i huden. Jeg merker at huden er mere kløete enn før. Og nå drev jeg helt uten videre å klødde øreflippen. Da kom det to små kuler... jeg håper inderlig at det er insetkstikk og ikke noe annet. For jeg har ikke fått kuler av elveblest før?? Men nå har jeg kun hatt det i svette kantene. Huff dette plager meg virkelig altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...