JenteG Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei. Jeg er 28 år og har brukt p-pillemerket Trionetta de siste 10 årene, med et 2 års opphold i denne perioden. I disse årene har jeg vært plaget av soppinfeksjoner i underlivet (ca annenhver måned). Da jeg hadde 2 års opphold, så hadde jeg nesten aldri sopp. Har lest at det er en sammenheng mellom p-piller og soppinfeksjoner, og at jeg kanskje bør skifte merke. Evt. kan jeg slutte helt, men det har jeg ikke veldig lyst til. Finnes det muligens et merke av p-piller som er å anbefale for de som lett får sopp? Etter å ha lest litt om p-piller, har jeg funnet ut at det finnes 3 forskjellige typer p-piller: Monofase-piller (samme mengde hormon i alle pillene), trefase-piller (prøver å etterligne de naturlige hormonsvigningene, og har forskjelle styrke på de enkelte pillene) og antiandrogene piller. I og med at Trionetta er en trefasepille (tror jeg), kan det da være at i den perioden jeg tar de sterkeste hormonpillene, at det da er lettere å få soppinfeksjon? Og kan det da være lurt av meg å bytte til et p-pillemerke som er av typen monofase-piller? I tillegg til å være plaget av soppinfeksjoner så har jeg også de siste 3 årene begynnt å få bitte små sår rundt skjedeåpningen (bare ytre) ca 1 gang i måneden. Såret dukker opp på litt forskjellige steder rundt åpningen og er ca. like stort som et knappenålshode. Det tar cirka 4-5 dager før det går bort, og det danner seg en liten skorpe før det til slutt forsvinner helt. Jeg har lest om kjønnsykdommmer og lurt på om detkan være en mild form for vaginal herpes. Men siden sårene kommer så ofte som 1 gang i måneden og er så små, så virker det ikke så sannsynlig. Var hos gynekolog for 2 år siden da jeg hadde ett av disse sårene, men han mente at det ikke var noe å bekymre seg for (skulle tro han hadde sett det dersom det var herpes??) Jeg har prøvd å følge med på om dette såret kommer på et spesielt tidspunkt, og jeg har da lagt merke til at det oftes kommer etter at jeg har tatt de røde (sterkeste) Trionetta pillene. Så da lurer jeg på: Kan det være at p-pillene er så sterke (og forstyrrer ph-balansen i underlivet?) at jeg rett og slett får sår rundt skjedeåpningen? I den perioden hvor jeg får sår virker det også som om utfloden min er en anelse sviende (akkurat som den har en veldig høy ph-verdi). Jeg bruker alltid såpe med lav phverdi når jeg dusjer, så som Grevens Intimvask. Hilsen p-pillebrukeren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239042-p-pillerbruker-med-plager-i-underliv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.