Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har liten greie på DVD-spillere, og har selvfølgelig rotet bort manualen til spilleren min. Så:

Hvordan er det som regel å spille NTSC DVD-er på de spillerne man får kjøpt her til lands? Er det så enkelt at det henger sammen med Sone1 (USA), og at en sonefri spiller kan spille NTSC? Hvorvidt spilleren spiller det eller konverterer til PAL (for å unngå svart/hvitt på enkelte tv-aparater) vil jo variere, så det er ikke _så_ prekært.

"....................................."

Skrevet

Det henger ikke *nødvendigvis* sammen med sone, men som regel er det jo sammenfall. Det er ikke automatikk i at en sonefri DVD-spiller konverterer fra NTSC, men det er fryktelig lenge siden jeg var borti en TV som ikke taklet NTSC på i alle fall en av SCART-portene, så i praksis vil du nok oppleve få problemer.

Skrevet

Er det ntsc og pal på dvd også?! Jeg trodde det var en fenomen som var forbeholdt vhs jeg...

Skrevet

Er det ntsc og pal på dvd også?! Jeg trodde det var en fenomen som var forbeholdt vhs jeg...

Det er NTSC og PAL på alt som sender signaler til en TV :)

Skrevet

Det henger ikke *nødvendigvis* sammen med sone, men som regel er det jo sammenfall. Det er ikke automatikk i at en sonefri DVD-spiller konverterer fra NTSC, men det er fryktelig lenge siden jeg var borti en TV som ikke taklet NTSC på i alle fall en av SCART-portene, så i praksis vil du nok oppleve få problemer.

Og i såfall, hvis spilleren ikke konverterer til PAL, og hvis TV-apparatet ikke takler NTSC, så er vel det mest sannsynlige problemet at det blir svart/hvitt?

"........................................."

Skrevet

Og i såfall, hvis spilleren ikke konverterer til PAL, og hvis TV-apparatet ikke takler NTSC, så er vel det mest sannsynlige problemet at det blir svart/hvitt?

"........................................."

Jepp.

Skrevet

Tja, soner og PAL/NTSC henger ikke nødvendigvis veldig nøye sammen.

En dvd-spiller som er begrenset til sone 2 vil kun spille DVD'er som er kodet for sone 2 - uavhengig av format.

NTSC er formatet som vel brukes i USA (sone 1), Japan (sone 5???), og ellers stort sett ikke...tror jeg...

Men det finnes også enkelte sonefrie filmer i NTSC-format; disse kan fint spilles i sonefrie spillere.

Om jeg erindrer korrekt nå, kan enhver spiller spille av NTSC såvel som PAL dvd-filmer.

Så avhenger det av TV-apparatet om det vises riktig.

TV-apparatet må støtte NTSC - og tror det også må støtte signaler på 60 hertz - for at man skal få bildene man vil ha ut av DVD'en.

Nå har du fått relativt gode svar her fra før av - men utfyller litt her. Sjekk detaljene med wikipedia om du vil sjekke dette nærmere *s*

Forøvrig - om du har en sonesperret spiller, antar jeg at du vet hvordan du lager deg sonefri kopi av filmer *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...